QUOTE(shazmn @ Jan 30 2012, 01:28 PM)
tuka gb xkan solve masalah shifting gear 2 sangkut...better bukak gb n check shifter tu dgn apa ke nama ntah...aku problem gak tapi aritu lepas bkak gb n pomen pasang semula xdela susah sgt nak masuk...still susah sket aaa tapi xdela sangkut terus...
highcompression engine...pejam mata bayangkan ko dok kt ujung dewan bom meletup kt tgh...pastu pejam mata bayangkan ko dok dlm bilik kt ujung jugak pastu bom meletup kt tgh...mana satu efek paling kuat? same theory dgn high compression engine...bila ko tuka piston 1.3, ruang kt dlm kebuk pembakaran tu jadik sempit kt situ compression bertambah...bila compression tinggi power delivery pon tinggi...begitula penerangan dari saya nubis...
bawak kete change gear rpm bawah 3k mmg la...bang nak jimat x semestinya rpm kene rendah...ini campro bang works in higher rpm...tak payah la redline nnt minyak mentekedarah ko compare plak dgn vios ke myvi ke honder ke...bawak rilek bila rasa perlu tuka gear tuka la...try rpm tu tinggi sket barula bila shift gear rpm tu jatuh kt kedudukan optimum x n engine x perlu nak bergerak dlm keadaan memaksa untuk sampai ke rpm optimum...ni aku tatau nak kaitkan dgn teori apa...ok cuba try ni...ko benapas pastu x abes tarik napas ko dah lepas n tarik napas baru...agak2 hongeh x? compare klo ko benapas rilek tarik napas dalam2 sampai cukup point dia lepas tarik napas balik kan rilek je kan? ko bole benapas tarik lg dalam ni ibarat ko tarik rpm redline la tp sama gak x selesa gak kan?
wahkahkahkahkah aku merapu apa pon aku tatau tapi tu la...saya mmg nubis kubis
Dulu masa i bukak gb untuk tukar bearing, i tengok gear copper dalam,tak makan ataupun longgar..takde apa apa yang tak betul pasang balik pun sama sakit.
Shifter kat dalam kerete telah diminyakkan, begitu jugak ngan yang kat gearbox.klu terdesak,akan ku buat gb baru.sebab masa turun slope dekat rumah, macam hampeh....kena berenti almost stopuntuk gear dua..dayumz!!Wira aku selamberjer lepas.
Tapi i dengar otai kevin cakap,gb dari neo ini macam.tapi seller gb tu cakap dari gen2....hm...
Kalau high compression piston + skim head lagi power la????alright...tunggu enjin hancur baru buat....
Macam best!