QUOTE(Faidzal @ Jun 17 2010, 04:12 PM)
Wah, this is ajaran sesat!
When you talak, you are no longer husband and wife la!
Doesn't matter if talak 1 or talak 2, you must live separately!
I found a source that backs me up on this:
iv. Kewajipan tempat tinggal dan nafkah
Nafkah dan tempat tinggal adalah hak perempuan yang wajib diberikan oleh suami.
Mengenai tempat tinggal, iaitu tempat tinggal di mana di mana terjadinya perceraian, samada dengan talak atau kematian.
Suami tidak dibenarkan tinggal serumah dengan bekas isterinya itu atau memasukki tempat di mana bekas isterinya itu berada tanpa membawa bersama mahram. Larangan ini adalah untuk mengelakkan terjadinya khalwat yang sememangnya diharamkan terhadap pasangan ini. Manakala bekas isteri pula wajib menahan atau melarang suami dari melakukan perkara tersebut jika berkemampuan.
On further reaading, what you mention is applicable to Mazhab Hanafi and Maliki but NOT Mazhab Syafie. Since you are from Kuala Terengganu, and Terengganu is in Malaysia, you must be a Muslim who follows Mazhab Syafie.
Ustaz Zaharudin has mentioned that Mazhab Syafie does not allow ruju' via sexing your ex-wife during iddah period.
When you talak, you are no longer husband and wife la!
Doesn't matter if talak 1 or talak 2, you must live separately!
I found a source that backs me up on this:
iv. Kewajipan tempat tinggal dan nafkah
Nafkah dan tempat tinggal adalah hak perempuan yang wajib diberikan oleh suami.
Mengenai tempat tinggal, iaitu tempat tinggal di mana di mana terjadinya perceraian, samada dengan talak atau kematian.
Suami tidak dibenarkan tinggal serumah dengan bekas isterinya itu atau memasukki tempat di mana bekas isterinya itu berada tanpa membawa bersama mahram. Larangan ini adalah untuk mengelakkan terjadinya khalwat yang sememangnya diharamkan terhadap pasangan ini. Manakala bekas isteri pula wajib menahan atau melarang suami dari melakukan perkara tersebut jika berkemampuan.
On further reaading, what you mention is applicable to Mazhab Hanafi and Maliki but NOT Mazhab Syafie. Since you are from Kuala Terengganu, and Terengganu is in Malaysia, you must be a Muslim who follows Mazhab Syafie.
Ustaz Zaharudin has mentioned that Mazhab Syafie does not allow ruju' via sexing your ex-wife during iddah period.
QUOTE
Rujuk
Menurut bahasa rujuk boleh didefinisikan sebagai kembali. Manakala menurut syarak, ia membawa maksud suami kembali semula kepada isterinya yang diceraikan dengan ikatan pernikahan asal (dalam masa idah) dengan lafaz rujuk.
Hukum rujuk
Hukum Penjelasan
Wajib Bagi suami yang menceraikan isterinya yang belum menyempurnakan gilirannya dari isteri-isterinya yang lain
Haram Suami merujuk isterinya dengan tujuan untuk menyakiti atau memudaratkan isterinya itu
Makruh Apabila penceraian lebih baik antara suami dan isteri
Harus Sekirannya rujuk boleh membawa kebaikan bersama
Rukun rujuk
Perkara Syarat
Suami Berakal
Baligh
Dengan kerelaan sendiri
Isteri Telah disetubuhi
Berkeadaan talak raj’i
Bukan dengan talak tiga
Bukan cerai secara khuluk
Masih dalam idah
Lafaz Ucapan yang jelas menyatakan rujuk
Tiada disyaratkan dengan khiar atau pilihan
Disegerakan tanpa dikaitkan dengan taklik atau bersyarat
Dengan sengaja dan bukan paksaan
[sunting] Contoh lafaz rujuk
[sunting] Lafaz sarih
Lafaz terang dan jelas menunjukkan rujuk. Contoh : “Saya rujuk kembali awak” atau “Saya kembali semula awak sebagai isteri saya.”
[sunting] Lafaz kinayah
Lafaz kiasan atau sindiran. Contoh : “Saya jadikan awak milik saya semula” atau “Saya pegang awak semula”. Lafaz kinayah perlu dengan niat suami untuk merujuk kerana jika dengan niat rujuk, maka jadilah rujuk. Namun jika tiada niat rujuk, maka tidak sahlah rujuknya.
Menurut bahasa rujuk boleh didefinisikan sebagai kembali. Manakala menurut syarak, ia membawa maksud suami kembali semula kepada isterinya yang diceraikan dengan ikatan pernikahan asal (dalam masa idah) dengan lafaz rujuk.
Hukum rujuk
Hukum Penjelasan
Wajib Bagi suami yang menceraikan isterinya yang belum menyempurnakan gilirannya dari isteri-isterinya yang lain
Haram Suami merujuk isterinya dengan tujuan untuk menyakiti atau memudaratkan isterinya itu
Makruh Apabila penceraian lebih baik antara suami dan isteri
Harus Sekirannya rujuk boleh membawa kebaikan bersama
Rukun rujuk
Perkara Syarat
Suami Berakal
Baligh
Dengan kerelaan sendiri
Isteri Telah disetubuhi
Berkeadaan talak raj’i
Bukan dengan talak tiga
Bukan cerai secara khuluk
Masih dalam idah
Lafaz Ucapan yang jelas menyatakan rujuk
Tiada disyaratkan dengan khiar atau pilihan
Disegerakan tanpa dikaitkan dengan taklik atau bersyarat
Dengan sengaja dan bukan paksaan
[sunting] Contoh lafaz rujuk
[sunting] Lafaz sarih
Lafaz terang dan jelas menunjukkan rujuk. Contoh : “Saya rujuk kembali awak” atau “Saya kembali semula awak sebagai isteri saya.”
[sunting] Lafaz kinayah
Lafaz kiasan atau sindiran. Contoh : “Saya jadikan awak milik saya semula” atau “Saya pegang awak semula”. Lafaz kinayah perlu dengan niat suami untuk merujuk kerana jika dengan niat rujuk, maka jadilah rujuk. Namun jika tiada niat rujuk, maka tidak sahlah rujuknya.
sos http://ms.wikipedia.org/wiki/Perceraian_dalam_Islam#Rujuk
u dont need court to rujuk again
owh im sorry..... i look at diff perceptive here.... i was about to respond on ur say bout need court... yes ur right about the husband and wife must seperate, but they dont need court to rujuk
This post has been edited by PVCpipe: Jun 17 2010, 04:35 PM
Jun 17 2010, 04:24 PM

Quote
0.0211sec
1.29
5 queries
GZIP Disabled