QUOTE(amboi_asamboi @ Jan 11 2023, 12:53 PM)
1) sertu, not samak. Nak issue statement sendiri pun tak tau proper term
2) even if halal, i wouldnt use the same grill plate or net used by others. Bring ur own, more hygienic. The pit is for charcoal only, apa nak halalnya?
3) if non muslim cook pork next door, the aroma gets into ur nose how? Takkan ko nak sertu peparu ko? Tak logik kan?
Praktikkan halal setakat yg munasabah.
Setuju. Yang jadi susah dan menyusahkan diri-sendiri dan masyarakat adalah apabila cuba buat/tambah benda yang takda dalam agama.
https://www.astroawani.com/gaya-hidup/samak...ta-ulama-169926Key take-away points....
1. Kita tidak patut mengandaikan perkara yang kita tidak nampak. Asal
sesuatu yang bersih itu kekal dianggap bersih sehingga terbukti secara yakin ia telah dicemari najis. Andaian ataupun syak tidak mengubah status asal yang bersih itu.
2. "Apabila anjing menjilat bekas seseorang kamu, maka basuhlah sebanyak tujuh kali. Salah satunya dengan tanah" (riwayat al-Bukhari dan Muslim, lafaz Muslim). Hadis ini hanya menyebut jilatan anjing dan
tiada satu pun hadis yang menyebut khinzir.
3. Majoriti ulama berpendapat bahawa
khinzir tidak memerlukan basuhan sebanyak tujuh kali. Inilah merupakan pendapat Imam Syafi'e. Inilah merupakan pendapat yang KUAT dari segi dalil. Imam al-Nawawi menyokong pendapat majoriti para ulama iaitu kenajisan khinzir hanya dibasuh seperti najis yang lain tanpa memerlukan tujuh kali air dan tanah.
5. tiada dalil yang menyatakan khinzir wajib dibasuh sebanyak tujuh kali dan termasuk satu kali air tanah.
6. sesuatu perkara tidak wajib melainkan adanya dalil syarak
7. Pendapat majoriti ulama ini di samping lebih kuat, ia juga lebih memudahkan kita berurusan terutama bagi yang makan di hotel, kapalterbang, bertandang ke rumah jiran atau kenalan bukan muslim kerana bahan ataupun unsur khinzir mungkin sering digunakan oleh mereka. Demikian apabila kita berjalan di tempat awam yang mana bahan khinzir terdedah di mana-mana pada hari ini.
8. ...majoriti para ulama, khinzir memadai dibersihkan sehingga hilang bau, warna dan rasa. Apabila tiada kesan tersebut pada peralatan makanan, tempat duduk, pakaian dan seumpamanya maka dikira sebagai bersih.