From a Red Facebook.......where the driver is asking aloud...... whether it makes ringit and sens to be a crappy driver.
BAWAK GRAB MERUGIKAN?
Setelah memandu Grab saya dapati sebenarnya kerjaya ini ialah satu "scam" atau tipu helah yang merugikan SEMUA yang tak pandai mengira, lebih² lagi yang tak berpandangan jauh.
Berdasarkan pemerhatian saya pada pendapatan RM200.00 sehari yang juga memerlukan masa sebanyak 12 ke 15 jam.
Memang kekadang kita boleh mendapat RM 200 dlm 10 jam tapi itu tidak tetap (constant).
Saya pakai Perodua Axia, manual transmisson, kereta yang paling jimat minyak.
Sales RM 200.00
Grab 20% - RM 40.00
Fuel - RM 40.00
Provision - RM 50.00
Installmnt - RM 14.00
Maintnce. - RM 20.00
Misc. - RM 15.00
-----------------
Balance RM 21.00
----------------
Dari pengiraan pendapatan dan perbelanjaan diatas jelas menunjukkan kerjaya ni bukan saja merugikan malah ianya adalah kerjaya yang bodoh....tambah pula tiada lagi INSENTIF per jam dari Grab.
Sekiranya kau cuma dapat baki
RM 21.00 sehari daripada pendapatan RM 200.00 SETELAH 14 ke 16 jam memandu lebih baik kerja kontrak macam budak bangla, setidaknya mereka kerja 8 jam dan bawa balik RM 80.00
DAN YANG LEBIH PENTING yang ramai tidak perasaan ialah apabila hujung tahun dimana cukai jalan atau roadtax dan insuran perlu diperbaharui, jelas baki RM 21.00 diatas pun tak cukup, belum kira tukar tayar, absorber, brake dan lain².
DAN AKHIR SEKALI, untuk mendapat RM 200.00 memerlukan 300 kilometer pemanduan TIAP² HARI!!!!!
Kereta yang berjalan 300 kilometer sehari SELEPAS 2 TAHUN bukan sahaja banyak masaalah enjin, suspension dan lain², malah, susut nilai harga pasaran pun teruk...lagipun kereta yang berjalan 300 kilometer sehari selepas 2 tahun tidak berapa sesuai lagi untuk buat Grab walaupun Grab masih terima.
Ini belum kira kos emotional dan fizikal atau kesihatan pemandu.
#fikirmasadepansebelumterlambat
#caripeluanglainyanglebihmenjamin
i agree with the dude on the most part.
i dont see it as a scam though ..n emotional and health cost comes with most jobs even high paying ones...
the payout w/o HG does not make economical sense...
crap need to take its partners more seriously..
mot reg = parttimers oso feels not worth the trouble.
so whats left are those..like the dude said..those who cant calculate n those who really cant see that far...or as the other dude condescendingly describes us as a 'sad state' drivers...