Outline ·
[ Standard ] ·
Linear+
New Proton Persona VVT 2016 - Official Thread V3,, Its New, Its Refined, Its Safe ⭐⭐⭐⭐⭐
|
Ashhh
|
Mar 2 2018, 11:49 AM
|
Getting Started

|
QUOTE(Ashhh @ Mar 1 2018, 04:10 PM) Another update today. Proton Dealer (Tropical Impact S/B - Balakong) replied the email as follows:- CODE "Assalamualaikum & Selamat Pagi,
Berikutan kes Encik Muhd Asyraf (pelanggan PROTON),
Sebelum ini En. Asyraf pernah datang ke pusat servis Tropical Impact untuk membeli part I/P Noise Kit (pada 7 Feb 2017), CRE kami sudah membuat panggilan telefon untuk pengesahan pemasangan barang tersebut, tetapi En. Asyraf hanya ingin membeli part itu dan memaklumkan pemasangan akan dibuat sendiri, walhal semasa pembayaran dibuat juga service advisor sudahpun menerangkan bahawa sebarang kerosakan tidak akan ditanggung oleh pihak kami kerana pelanggan berkata ingin membuat pemasangan sendiri/DIY.
Sebarang kerosakan pemasangan part tidak akan ditanggung oleh pihak Tropical Impact kerana semasa part diberi kepada pelanggan, part di dalam keadaan yang baik. Di sini ingin ditekankan bahawa Tropical Impact tidak ada membuat sebarang PEMASANGAN pada kenderaan pelanggan.
- Servis maintainance terakhir pelanggan di Tropical Impact pada 14 Oct 2017.
Terima kasih" Seriously, this Proton dealer has got some serious problem. Avoid them at all cost, guys. I'll share with you my chronology with them since early 2017 once I'm back home.
|
|
|
|
|
|
Ashhh
|
Mar 2 2018, 10:13 PM
|
Getting Started

|
QUOTE(Ashhh @ Mar 2 2018, 11:49 AM) Another update today. Proton Dealer (Tropical Impact S/B - Balakong) replied the email as follows:- CODE "Assalamualaikum & Selamat Pagi,
Berikutan kes Encik Muhd Asyraf (pelanggan PROTON),
Sebelum ini En. Asyraf pernah datang ke pusat servis Tropical Impact untuk membeli part I/P Noise Kit (pada 7 Feb 2017), CRE kami sudah membuat panggilan telefon untuk pengesahan pemasangan barang tersebut, tetapi En. Asyraf hanya ingin membeli part itu dan memaklumkan pemasangan akan dibuat sendiri, walhal semasa pembayaran dibuat juga service advisor sudahpun menerangkan bahawa sebarang kerosakan tidak akan ditanggung oleh pihak kami kerana pelanggan berkata ingin membuat pemasangan sendiri/DIY.
Sebarang kerosakan pemasangan part tidak akan ditanggung oleh pihak Tropical Impact kerana semasa part diberi kepada pelanggan, part di dalam keadaan yang baik. Di sini ingin ditekankan bahawa Tropical Impact tidak ada membuat sebarang PEMASANGAN pada kenderaan pelanggan.
- Servis maintainance terakhir pelanggan di Tropical Impact pada 14 Oct 2017.
Terima kasih" Seriously, this Proton dealer has got some serious problem. Avoid them at all cost, guys. I'll share with you my chronology with them since early 2017 once I'm back home.  Hi guys. This is my chronology as per my email to Proton and its respective staff/manager since yesterday. Please find as below. Thanks. CODE Assalamualaikum/Salam Sejahtera kepada Customer Care Proton,
Saya pembeli Proton Persona baru yang dilancarkan pada tahun 2016. Sebelum itu saya ucapkan tahniah di atas kemajuan serba pembaharuan yang dijana oleh Proton, untuk terus kekal relevan di dalam industri automotif.
Malang sekali, Proton Persona mempunyai isu di bahagian dashboard/speedometer/stereng kereta, di mana terdapat bunyi yang amat kurang menyenangkan ketika dipandu.
Sila rujuk butiran di bawah untuk kronologi peristiwa di mana dashboard saya didapati rosak oleh Proton Edar Branch Chan Sow Lin :-
Pada Februari 2017, saya sudah membuat temujanji untuk memperbaiki bunyi di bahagian dashboard bersama Tropical Impact Sdn Bhd - Proton Dealer. Setelah dua bulan, dashboard berbunyi semula. Pada November 2017, saya sekali lagi membuat temujanji untuk memperbaiki bunyi bersama Tropical Impact Sdn Bhd - Proton Dealer. Namun, sama seperti temujanji pertama, dashboard berbunyi semula selepas beberapa hari. Pada 28 Februari 2018, saya membuat temujanji bersama Proton Edar Chan Sow Lin. Setelah diselidik oleh pegawai mereka, SA yang menguruskan saya bernama Shukeri memberitahu bahawa dashboard sudah didapati rosak, di mana bahagian depan yang bertemu dengan cermin hadapan sudah melengkung ke atas. Menurut beliau, dashboard perlu diganti di atas kerosakan yang sudah terjadi.
Sila rujuk butiran tambahan seperti di bawah:-
PERISTIWA #1 & #2
Nama Pemilik : MUHAMMAD ASYRAF BIN ZABANI
No. Tel. : 016-3934043
No. Kenderaan : VE 9426
Mileage kenderaan :16,000 KM & 26,000 KM
Nama Pusat Servis : TROPICAL IMPACT SDN BHD
Tarikh ke pusat servis/komplen :
FEB-2017 & 14-NOV-2017
PERISTIWA #3
Nama Pemilik : MUHAMMAD ASYRAF BIN ZABANI
No. Tel. : 016-3934043
No. Kenderaan : VE 9426
Mileage kenderaan : 27,200 KM
Nama Pusat Servis : PROTON EDAR CHAN SOW LIN
Tarikh ke pusat servis/komplen : 28-FEB-2018
Dengan ini, saya memohon kerjasama dan jasa baik pihak Proton untuk memberi nasihat serta solusi yang terbaik terhadap masalah ini dengan kadar segera.
|
|
|
|
|
|
Ashhh
|
Mar 2 2018, 10:14 PM
|
Getting Started

|
QUOTE(Ashhh @ Mar 2 2018, 10:13 PM) Hi guys. This is my chronology as per my email to Proton and its respective staff/manager since yesterday. Please find as below. Thanks. CODE Assalamualaikum/Salam Sejahtera kepada Customer Care Proton,
Saya pembeli Proton Persona baru yang dilancarkan pada tahun 2016. Sebelum itu saya ucapkan tahniah di atas kemajuan serba pembaharuan yang dijana oleh Proton, untuk terus kekal relevan di dalam industri automotif.
Malang sekali, Proton Persona mempunyai isu di bahagian dashboard/speedometer/stereng kereta, di mana terdapat bunyi yang amat kurang menyenangkan ketika dipandu.
Sila rujuk butiran di bawah untuk kronologi peristiwa di mana dashboard saya didapati rosak oleh Proton Edar Branch Chan Sow Lin :-
Pada Februari 2017, saya sudah membuat temujanji untuk memperbaiki bunyi di bahagian dashboard bersama Tropical Impact Sdn Bhd - Proton Dealer. Setelah dua bulan, dashboard berbunyi semula. Pada November 2017, saya sekali lagi membuat temujanji untuk memperbaiki bunyi bersama Tropical Impact Sdn Bhd - Proton Dealer. Namun, sama seperti temujanji pertama, dashboard berbunyi semula selepas beberapa hari. Pada 28 Februari 2018, saya membuat temujanji bersama Proton Edar Chan Sow Lin. Setelah diselidik oleh pegawai mereka, SA yang menguruskan saya bernama Shukeri memberitahu bahawa dashboard sudah didapati rosak, di mana bahagian depan yang bertemu dengan cermin hadapan sudah melengkung ke atas. Menurut beliau, dashboard perlu diganti di atas kerosakan yang sudah terjadi.
Sila rujuk butiran tambahan seperti di bawah:-
PERISTIWA #1 & #2
Nama Pemilik : MUHAMMAD ASYRAF BIN ZABANI
No. Tel. : 016-3934043
No. Kenderaan : VE 9426
Mileage kenderaan :16,000 KM & 26,000 KM
Nama Pusat Servis : TROPICAL IMPACT SDN BHD
Tarikh ke pusat servis/komplen :
FEB-2017 & 14-NOV-2017
PERISTIWA #3
Nama Pemilik : MUHAMMAD ASYRAF BIN ZABANI
No. Tel. : 016-3934043
No. Kenderaan : VE 9426
Mileage kenderaan : 27,200 KM
Nama Pusat Servis : PROTON EDAR CHAN SOW LIN
Tarikh ke pusat servis/komplen : 28-FEB-2018
Dengan ini, saya memohon kerjasama dan jasa baik pihak Proton untuk memberi nasihat serta solusi yang terbaik terhadap masalah ini dengan kadar segera.  And this is my reply to them, just 5 minutes ago. CODE Salam sejahtera kepada semua,
Untuk makluman, I/P noise kit yang dibeli pada 7 Feb 2018 hanyalah sebagai simpanan, dan masih lagi kekal simpan tanpa terpasang di dalam ruang simpanan dashboard. Di atas kenyataan Tropical Impact di bawah, perlu saya tegaskan, pemasangan sudah dilakukan sebanyak dua kali di pusat servis. Kali pertama (Feb 2017) diselia oleh mekanik berbangsa Cina, dan kali kedua (Nov 2017) diselia oleh mekanik berbangsa Melayu - yang mana kedua-dua temujanji dibuat melalui Cik Sue dari Tropical Impact. Jadi kenyataan yang menidakkan pemasangan di pusat servis seolah-olah menunjukkan pemasangan yang dilakukan sebanyak dua kali sebelum ini hanyalah cerita rekaan oleh pihak pelanggan semata-mata, dan pihak Tropical Impact tidak mahu bertanggungjawab di atas kerosakan yang dilakukan oleh mekanik mereka sendiri.
Seperti yang Proton Edar Chan Sow Lin melalui Cik/Puan Shuhana sahkan kepada saya melalui perbualan telefon pada 27 Feb 2018, Tropical Impact langsung tidak merekodkan pemasangan yang dilakukan sebanyak dua kali ke dalam sistem; membuktikan pihak Tropical Impact tidak mahu bertanggungjawab ke atas pemasangan yang mereka lakukan ke atas kenderaan saya, sehingga mengakibatkan kerosakan di bahagian dashboard.
Setelah membuat temujanji bersama Proton Edar Chan Sow Lin, SA bernama Shukeri mengesahkan kepada saya bahawa Technical Team dari Proton menemui kerosakan di bahagian dashboard akibat pemasangan semula yang tidak betul oleh pihak Tropical Impact. Sejujurnya, saya amat tidak berpuas-hati dengan khidmat dan jawapan yang diberikan oleh pihak Proton sehingga kini. Jika tiada solusi yang lanjut dari pihak berwajib, saya tidak teragak-agak untuk membawa isu ini ke pihak atasan dan yang sewaktu dengannya.
Dengan ini, saya meminta pihak Proton untuk benar-benar melalukan pemeriksaan yang telus ke atas kes ini dengan kadar segera.
Yang Benar, Muhammad Asyraf Zabani
|
|
|
|
|
|
Ashhh
|
Mar 4 2018, 02:13 PM
|
Getting Started

|
QUOTE(scarxxx @ Mar 3 2018, 09:13 AM) Wow.. Tropical Impact literally washing off their hand off by not inserting all this information into the system? Well great! I believe when you send in your to service or repair they will note down what is the issue in their worksheet. This is what Senaxis practice la where I lodge my report on the rattling sound on my dashboard near my HU, the receptionist indeed note it down in the worksheet. Since you previously make any appointments with them, try to request the worksheet from them on your car and to check whether they note it down or not. By the way, my meter cluster diy failed cos it is so damn hard to pull it it out. Most likely I send to Senaxis to help me to tape it up la... LOL. A new round of update. Tropical Impact gave me a call yesterday, and apologise endlessly for the previous 2 appointments that were not done properly. BUT, they still want me to send my car to their SC this coming weekdays for them to check, fix and replace dashboard + ip noise kit. Do you guys think it's a good idea to let SC that has damage your dashboard previously, to replace and fix new dashboard into your car again? Seriously, my trust in them diminishes to 0% now... Sigh.
|
|
|
|
|
|
Ashhh
|
Mar 8 2018, 07:47 PM
|
Getting Started

|
QUOTE(Left4Dead2 @ Mar 8 2018, 06:19 PM) Tell me how to avoid jerk/lag/high rpm due to delay in clutch engagement when you need that split second response to : - overtake next lane from jam - T junction with many cars - roundabout entrance - avoid other cars from taking your lane without getting hon from other people and dangerous timing to accident happening ? This VVT/CVT design from Proton is plain stupid. If you drive the 1.3cc Saga even worse  Myvi is the choice then. The mighty car in Malaysia. The king of right lane, high beam, and so on...
|
|
|
|
|
|
Ashhh
|
Mar 9 2018, 02:29 PM
|
Getting Started

|
QUOTE(littlegamer @ Mar 8 2018, 11:57 PM) Hey, does anyone here knows a car club? Like clubs that driver persona and go around some trip together kind of club? PROVOC. You can try to find them in Facebook.
|
|
|
|
|
|
Ashhh
|
Mar 21 2018, 09:24 PM
|
Getting Started

|
Anyone ever send their Persona for polishing & waxing? How much is the damage for a full body ya?
|
|
|
|
|
|
Ashhh
|
Mar 22 2018, 07:57 PM
|
Getting Started

|
QUOTE(scarxxx @ Mar 22 2018, 05:06 PM) I have both the above plus with windscreen coating. It cost me RM350. Fuhh, the price is boleh tahan. How effective is the windscreen coating though?
|
|
|
|
|