Outline ·
[ Standard ] ·
Linear+
Muslim Group
|
boca120879
|
Jul 4 2018, 02:00 PM
|
Getting Started

|
QUOTE(boca120879 @ Jun 9 2018, 08:38 AM) Rasulullah saw bersabda: إِنْ قَامَتِ السَّاعَةُ وَ فِي يَدِ أَحَدِكُمْ فَسِيْلَةٌ فَإِنِ اسْتَطَاعَ أَنْ لاَ تَقُوْمَ حَتَّى يَغْرِسَهَا فَلْيَغْرِسْهَا “Sekiranya hari kiamat hendak terjadi, sedangkan di tangan salah seorang diantara kalian ada bibit kurma maka apabila dia mampu menanam sebelum terjadi kiamat maka hendaklah dia menanamnya.” (HR. Imam Ahmad 3/183, 184, 191, Imam Ath-Thayalisi no.2078, Imam Bukhari di kitab Al-Adab Al-Mufrad no. 479 dan Ibnul Arabi di kitabnya Al-Mu’jam 1/21 dari hadits Hisyam bin Yazid dari Anas Rodhiyallohu ‘Anhu) Hadis unik berkenaan never give up related to above
|
|
|
|
|
|
boca120879
|
Jul 5 2018, 08:13 AM
|
Getting Started

|
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ الْإِيمَانُ بِضْعٌ وَسِتُّونَ شُعْبَةً وَالْحَيَاءُ شُعْبَةٌ مِنْ الْإِيمَانِ
Dari Abu Hurairah dari Nabi SAW, baginda bersabda:
“Iman memiliki lebih dari enam puluh cabang, dan malu adalah sebahagian daripada iman”.
(HR Bukhari No: 8)
|
|
|
|
|
|
boca120879
|
Jul 5 2018, 04:32 PM
|
Getting Started

|
Rasulullah SAW pernah melewati di sebelah seorang wanita yang menangisi kematian anaknya.
Baginda berkata kepadanya, “Takutlah kepada Allah dan bersabarlah.”
Wanita itu berkata, “Engkau tidak rasa musibah yang aku alami.”
Ketika Rasulullah SAW berlalu dari situ ada sahabat berkata kepada wanita itu bahawa orang yang menasihati tadi adalah Rasulullah SAW.
Alangkah terkejutnya wanita itu, dia segera pergi ke rumah Rasulullah SAW dan berdiri pintunya. Dia berkata, “Wahai Rasulullah, tadi aku tidak mengenalmu. Sekarang aku sabar.”
Rasulullah SAW bersabda, “Sabar itu di awal musibah.”
(Bukhari dan Muslim)
|
|
|
|
|
|
boca120879
|
Jul 6 2018, 06:20 AM
|
Getting Started

|
QUOTE(abu.shofwan @ Jul 6 2018, 01:08 AM) So the woman having patience "later" or after the event doesn't count, is it? That's the part I don't get. Patience from the beginning is more "afdal" than later You can check with ustazs or at youtube for better answer Assalamualaikum This post has been edited by boca120879: Jul 6 2018, 06:39 AM
|
|
|
|
|
|
boca120879
|
Jul 6 2018, 02:37 PM
|
Getting Started

|
QUOTE(1000armoured @ Jul 6 2018, 02:00 PM) Why during khutbah & praying always feel sleepy. But after that suddenly gone the feeling I also facing the same problem
|
|
|
|
|
|
boca120879
|
Jul 6 2018, 05:33 PM
|
Getting Started

|
QUOTE(1000armoured @ Jul 6 2018, 02:00 PM) Why during khutbah & praying always feel sleepy. But after that suddenly gone the feeling Cadangan penyelesaian: حَدَّثَنَا أَبُو سَعِيدٍ الْأَشَجُّ حَدَّثَنَا عَبْدَةُ بْنُ سُلَيْمَانَ وَأَبُو خَالِدٍ الْأَحْمَرُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِسْحَقَ عَنْ نَافِعٍ عَنْ ابْنِ عُمَرَ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ إِذَا نَعَسَ أَحَدُكُمْ يَوْمَ الْجُمُعَةِ فَلْيَتَحَوَّلْ مِنْ مَجْلِسِهِ ذَلِكَ قَالَ أَبُو عِيسَى هَذَا حَدِيثٌ حَسَنٌ صَحِيحٌTelah menceritakan kepada kami (Abu Sa'id Al Asyajj) telah menceritakan kepada kami ('Abdah bin Sulaiman) dan (Abu Khalid Al Ahmar) dari (Muhammad bin Ishaq) dari (Nafi') dari (Ibnu Umar) daripada Nabi s.a.w., beliau bersabda: "Jika salah seorang kalian mengantuk pada hari Jum'at (pada saat khutbah Jum'at), hendaknya ia pindah dari tempat duduknya." [HR. Tirmidzi No.484]. This post has been edited by boca120879: Jul 6 2018, 05:42 PM
|
|
|
|
|
|
boca120879
|
Jul 6 2018, 06:30 PM
|
Getting Started

|
QUOTE(1000armoured @ Jul 6 2018, 06:09 PM) I thought its not recommended to move/stand up during khutbah May be for this case, its an exemption
|
|
|
|
|
|
boca120879
|
Jul 7 2018, 08:21 AM
|
Getting Started

|
QUOTE(lucifer_666 @ Jul 7 2018, 02:23 AM) Therefore, as per my understanding based on the article, silence is mandatory, although it is known that the khatib is stating falsehood/unfounded rumours in his khutbah to the congregation.. Personally don't have a good feeling about this but I'll keep my tongue, for now I think you can meet the imam after the doa (after Solat Jumaat), & discuss if you want to give your opinion about the khutbah This post has been edited by boca120879: Jul 7 2018, 10:02 AM
|
|
|
|
|
|
boca120879
|
Jul 7 2018, 12:20 PM
|
Getting Started

|
QUOTE(muhd syabu. @ Jul 7 2018, 10:00 AM) nak tanya, nabi baca tahiyyat akhir mcm mana? sebelum nabi dapat wahyu umur 40, nabi solat macam mana? Hadis berkenaan Tahiyyat akhir ada lebih daripada satu. Saya pilih yang di bawah sebagai bacaan saya dalam solat: Bacaan tahiyat Ibnu Mas’ud : Ibnu Mas’ud ra mengatakan, Rasulullah ﷺmengajariku bacaan tahiyat sebagaimana beliau mengajariku surah Al-Quran. Bacaannya: التَّحِيَّاتُ لِلَّهِ وَالصَّلَوَاتُ وَالطَّيِّبَاتُ،
السَّلَامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا النَّبِيُّ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَكَاتُهُ،
السَّلَامُ عَلَيْنَا وَعَلَى عِبَادِ اللَّهِ الصَّالِحِينَ،
أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ، وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ
(HR. Bukhari) This post has been edited by boca120879: Jul 7 2018, 12:33 PM
|
|
|
|
|
|
boca120879
|
Jul 7 2018, 01:40 PM
|
Getting Started

|
Saat itu para shahabat berkumpul dalam satu majelis, sementara Rasulullah SAW tidak bersama mereka. Khalid bin Walid, Abdurrahman bin Auf, Bilal, dan Abu Dzar duduk di dalam majelis. Abu Dzar adalah orang yang memiliki ketajaman dan keterampilan tinggi.
Orang-orang berbicara mengenai satu topik pembicaraan. Lalu Abu Dzar berbicara dan menyampaikan sebuah usulan, “Aku mengusulkan agar pasukan diperlakukan demikian dan demikian.”
Tiba-tiba Bilal membalas, “Tidak, itu adalah usulan yang salah.”
Lantas Abu Dzar berkata, “Beraninya kamu menyalahkanku, wahai anak wanita berkulit hitam?”
“Lâ Ilâha illallâh! Bercerminlah engkau. Lihatlah siapa dirimu sebenarnya?”
Seketika itu Bilal berdiri dengan terkejut dan marah sejadi-jadinya sambil berkata, “Demi Allah, aku akan mengadukanmu kepada Rasulullah SAW,” lalu Bilal pun pergi kepada Rasulullah SAW.
Ketika Bilal sampai kepada Rasulullah SAW, dia berkata, “Wahai, Rasulullah. Maukah engkau mendengar apa yang telah dikatakan oleh Abu Dzar kepadaku?”
Rasulullah saw. menjawab, “Apakah yang telah dikatakannya?”
Bilal berkata, “Dia telah berkata begini dan begitu.”
Seketika itu raut muka Rasulullah SAW berubah.
Lalu Abu Dzar bergegas datang dengan tergopoh-gopoh. Dia berkata, “Wahai, Rasulullah. Assalâmu ‘alaikum wa rahmatullâhi wa barakâtuh.”
Ketika itu Rasulullah sangat marah, hingga dikatakan, “Kami tidak tahu apakah Nabi menjawab salamnya atau tidak.”
Nabi bersabda, “Wahai, Abu Dzar. Engkau telah menghinakannya dengan merendahkan ibunya. Di dalam dirimu terdapat sifat jahiliyah.”
(HR. Bukhari).
|
|
|
|
|
|
boca120879
|
Jul 7 2018, 01:44 PM
|
Getting Started

|
Double post
This post has been edited by boca120879: Jul 7 2018, 01:48 PM
|
|
|
|
|
|
boca120879
|
Jul 7 2018, 11:56 PM
|
Getting Started

|
QUOTE(muhd syabu. @ Jul 7 2018, 05:31 PM) part terakhir tu diragukan kesahihannya. takkan nabi baca "wa ashhadu anna muhammadan abduhu "? apa yang nabi "saksikan"? tak mungkin juga nabi angkat bakul sendiri. aku rasa hadis ni ditokok tambah perawi terkemudian. Ko "rasa"? Jadi ko na guna bacaan yg ko "rasa" betul la ni?
|
|
|
|
|
|
boca120879
|
Jul 8 2018, 12:06 AM
|
Getting Started

|
QUOTE(seiferalmercy @ Jul 7 2018, 10:52 PM) Kekadang ada atheist and troll nak debate kat sini. Kami tak cukup ilmu nak jawab. Boleh bagi exposure pasal Islam je setakat yg termampu, inilah usaha ke arah dakwah level kita org. Siapa atheist atau troll yg dimaksudkan?
|
|
|
|
|
|
boca120879
|
Jul 8 2018, 03:24 AM
|
Getting Started

|
QUOTE(muhd syabu. @ Jul 8 2018, 12:55 AM) "syadahah" yang diterangkan dalam quran adalah "La ila ha illa allah ". dari mana datangnya fahaman "Asyhadu alla ila ha illah" kemudian ditambah pula "wa asyhadu anna muhammadan abduhu wa rasuluh" ? akal yang sihat boleh merasakan fahaman ni bertentangan dengan Al-Quran dan ditokok tambah pihak2 tertentu. Tiang agama adalah AKIDAH. bukannya solat. agama lain pun solat juga. Adakah kau golongan yang percaya pada Al-Quran sahaja? This post has been edited by boca120879: Jul 8 2018, 03:26 AM
|
|
|
|
|
|
boca120879
|
Jul 8 2018, 09:36 AM
|
Getting Started

|
QUOTE(GetMePhones @ Jul 8 2018, 06:56 AM) Jgn la asl d pendapat berlainan trus nk bergaduh...bwk berbincang...gnekn hujah msing2 Saya tidak mahu bergaduh. Sebab itu saya tanya dia elok2. Saya mahu tahu prinsipnya sebelum meneruskan hujah. This post has been edited by boca120879: Jul 8 2018, 09:38 AM
|
|
|
|
|
|
boca120879
|
Jul 8 2018, 01:27 PM
|
Getting Started

|
QUOTE(muhd syabu. @ Jul 8 2018, 12:55 AM) "syadahah" yang diterangkan dalam quran adalah "La ila ha illa allah ". dari mana datangnya fahaman "Asyhadu alla ila ha illah" kemudian ditambah pula "wa asyhadu anna muhammadan abduhu wa rasuluh" ? akal yang sihat boleh merasakan fahaman ni bertentangan dengan Al-Quran dan ditokok tambah pihak2 tertentu. Tiang agama adalah AKIDAH. bukannya solat. agama lain pun solat juga. Salam muhd syabu. Saya ingin memohon maaf jika saya ada terlukakan hati encik.
|
|
|
|
|
|
boca120879
|
Jul 8 2018, 01:42 PM
|
Getting Started

|
QUOTE(seiferalmercy @ Jul 8 2018, 01:41 PM) Tak nak sebut, tapi bukan anda terima kasih atas penjelasan saya hormati pendirian anda
|
|
|
|
|
|
boca120879
|
Jul 8 2018, 02:20 PM
|
Getting Started

|
QUOTE(seiferalmercy @ Jul 8 2018, 02:05 PM) tq, seiferalmercy This post has been edited by boca120879: Jul 8 2018, 02:21 PM
|
|
|
|
|
|
boca120879
|
Jul 8 2018, 02:23 PM
|
Getting Started

|
dari jalan Ad-Darawurdi, dia berkata: Muhammad bin Abdillah Al-Hasan bercerita kepada kami, dari Abuz Zinad, dari Al-A’raj, dari Abu Hurairah, dari Nabi s.a.w.:
إِذَا سَجَدَ أَحَدُكُمْ فَلاَ يَبْرُكْ كَمَا يَبْرُكُ الْبَعِيرُ وَلْيَضَعْ يَدَيْهِ قَبْلَ رُكْبَتَيْهِ
“Jika salah seorang dari kamu (berkehendak) sujud,
maka janganlah dia menderum sebagaimana menderumnya onta,
maka hendaklah dia meletakkan kedua tangannya sebelum kedua lututnya”.
(Diriwayatkan oleh Ahmad II/381, Abu Dawud (‘Aunul Ma’bud III/70), An-Nasa-I II/207, Ad-Darimi I/245, Al-Bukhari di dalam At-Tarikhul Kabir I/1/139, Ath-Thahawi di dalam Syarh Ma’anil Atsar I/245, Al-Hazimi di dalam Al-I’tibar (hal:158-159), Ad-Daruquthni I/344-345, Al-Baihaqi II/99-100, Ibnu Hazm di dalam Al-Muhalla IV/128-129, Al-Baghawi di dalam Syarhus Sunnah III/134-135)
|
|
|
|
|
|
boca120879
|
Jul 8 2018, 02:35 PM
|
Getting Started

|
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ ۖ فَإِنْ تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُولِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ ۚ ذَٰلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلًا
Hai orang-orang yang beriman,
taatilah Allah dan taatilah Rasul (Nya), dan ulil amri di antara kamu.
Kemudian jika kamu berlainan pendapat tentang sesuatu,
maka kembalikanlah ia kepada Allah (Al Quran) dan Rasul (sunnahnya),
jika kamu benar-benar beriman kepada Allah dan hari kemudian.
Yang demikian itu lebih utama (bagimu) dan lebih baik akibatnya.
(Surat An-Nisa' Ayat 59)
|
|
|
|
|