Mengenai NSRC
QUOTE
Sepertimana yang telah diumumkan oleh Jabatan Perdana Menteri pada 14 Oktober 2022, Pusat Respons Scam Kebangsaan (National Scam Response Centre, NSRC) telah ditubuhkan sebagai pusat operasi untuk menyelaraskan tindak balas pantas terhadap penipuan kewangan dalam talian. Tindak balas ini termasuk pengesanan dana yang dicuri secara lebih cepat dan pengambilan tindakan penguatkuasaan terhadap penjenayah.
NSRC merupakan usaha sama antara Pusat Pencegahan Jenayah Kewangan Nasional (National Anti-Financial Crime Centre, NFCC), Polis Diraja Malaysia (PDRM), Bank Negara Malaysia (BNM), Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) serta institusi kewangan dan industri telekomunikasi. NSRC menghimpunkan sumber dan kepakaran daripada kesemua pihak ini bagi membanteras penipuan kewangan dengan lebih cepat dan berkesan.
1. Apakah jenis kes penipuan yang dikendalikan oleh NSRC?
Tumpuan NSRC adalah pada penipuan kewangan dalam talian – iaitu kes di mana mangsa menyedari bahawa wang dalam akaun bank mereka telah dipindahkan tanpa pengetahuan serta kes di mana mangsa telah diperdaya untuk memindahkan wang mereka melalui perkhidmatan kewangan dalam talian.
Di antara kaedah penipuan ini termasuk memancing data (phishing), Macau scam, serangan perisian hasad (malware), penipuan penghantaran barangan atau bungkusan (parcel scam) dan love scam.
Mangsa penipuan digalakkan menghubungi talian khusus (hotline) bank-bank mereka atau NSRC melalui talian 997. Sila rujuk Soalan 3 tentang langkah-langkah yang perlu diambil untuk mendapatkan bantuan, dan Soalan 11 untuk kaedah menghubungi hotline bank anda.
2. Bagaimanakah cara NSRC membantu mangsa penipuan?
3. Saya telah ditipu. Apakah yang patut saya lakukan?
4. Akaun bank saya telah disekat. Bolehkah saya hubungi talian 997?
5. Apakah maklumat yang saya perlukan untuk membuat laporan tentang penipuan?
6. Apakah yang boleh saya jangkakan selepas melaporkan kes saya?
7. Saya telah membuat laporan kes kepada bank saya sebelum ini. Bolehkah saya membuat satu lagi laporan kepada NSRC?
8. Dengan kewujudan NSRC, adakah saya masih perlu membuat laporan polis?
9. Saya tidak dapat menghubungi NSRC melalui talian 997. Apakah yang patut saya lakukan?
10. Saya tersedar bahawa ada transaksi mencurigakan dalam akaun bank saya pada pukul 2 pagi. Apakah yang patut saya lakukan?
11. Bagaimanakah saya dapat menghubungi hotline bank 24/7?
12. Adakah saya masih boleh menghubungi CCID Scam Response Centre melalui 03-2610 1559 / 1599?
13. Saya telah melaporkan kes kepada CCID Scam Response Centre dua minggu lepas. Siapakah yang patut saya hubungi untuk menyemak status kes saya?
14. Bolehkah saya membuat semakan susulan kes dengan NSRC melalui talian 997?
15. Adakah NSRC mampu mendapatkan semula wang saya? Berapa lamakah saya perlu tunggu?
16. Bagaimanakah saya boleh mendapatkan maklumat lanjut tentang penipuan dan cara mengelak daripada tertipu?
Please read from sos...NSRC merupakan usaha sama antara Pusat Pencegahan Jenayah Kewangan Nasional (National Anti-Financial Crime Centre, NFCC), Polis Diraja Malaysia (PDRM), Bank Negara Malaysia (BNM), Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) serta institusi kewangan dan industri telekomunikasi. NSRC menghimpunkan sumber dan kepakaran daripada kesemua pihak ini bagi membanteras penipuan kewangan dengan lebih cepat dan berkesan.
1. Apakah jenis kes penipuan yang dikendalikan oleh NSRC?
Tumpuan NSRC adalah pada penipuan kewangan dalam talian – iaitu kes di mana mangsa menyedari bahawa wang dalam akaun bank mereka telah dipindahkan tanpa pengetahuan serta kes di mana mangsa telah diperdaya untuk memindahkan wang mereka melalui perkhidmatan kewangan dalam talian.
Di antara kaedah penipuan ini termasuk memancing data (phishing), Macau scam, serangan perisian hasad (malware), penipuan penghantaran barangan atau bungkusan (parcel scam) dan love scam.
Mangsa penipuan digalakkan menghubungi talian khusus (hotline) bank-bank mereka atau NSRC melalui talian 997. Sila rujuk Soalan 3 tentang langkah-langkah yang perlu diambil untuk mendapatkan bantuan, dan Soalan 11 untuk kaedah menghubungi hotline bank anda.
2. Bagaimanakah cara NSRC membantu mangsa penipuan?
3. Saya telah ditipu. Apakah yang patut saya lakukan?
4. Akaun bank saya telah disekat. Bolehkah saya hubungi talian 997?
5. Apakah maklumat yang saya perlukan untuk membuat laporan tentang penipuan?
6. Apakah yang boleh saya jangkakan selepas melaporkan kes saya?
7. Saya telah membuat laporan kes kepada bank saya sebelum ini. Bolehkah saya membuat satu lagi laporan kepada NSRC?
8. Dengan kewujudan NSRC, adakah saya masih perlu membuat laporan polis?
9. Saya tidak dapat menghubungi NSRC melalui talian 997. Apakah yang patut saya lakukan?
10. Saya tersedar bahawa ada transaksi mencurigakan dalam akaun bank saya pada pukul 2 pagi. Apakah yang patut saya lakukan?
11. Bagaimanakah saya dapat menghubungi hotline bank 24/7?
12. Adakah saya masih boleh menghubungi CCID Scam Response Centre melalui 03-2610 1559 / 1599?
13. Saya telah melaporkan kes kepada CCID Scam Response Centre dua minggu lepas. Siapakah yang patut saya hubungi untuk menyemak status kes saya?
14. Bolehkah saya membuat semakan susulan kes dengan NSRC melalui talian 997?
15. Adakah NSRC mampu mendapatkan semula wang saya? Berapa lamakah saya perlu tunggu?
16. Bagaimanakah saya boleh mendapatkan maklumat lanjut tentang penipuan dan cara mengelak daripada tertipu?
Oct 14 2022, 12:30 PM, updated 4y ago
Quote
0.1997sec
0.81
5 queries
GZIP Disabled