Welcome Guest ( Log In | Register )

Outline · [ Standard ] · Linear+

 Sleep Disturbance, Obstructive Sleep Apnea ?

views
     
TSPeinEVO
post Jun 28 2022, 11:13 AM, updated 2y ago

Casual
***
Junior Member
467 posts

Joined: Jun 2013
'Sleep Apnea' ataupun Apnea tidur adalah gangguan tidur yang berpotensi serius di mana pernafasan berulang kali berhenti dan bermula. Jika anda berdengkur dengan kuat dan berasa letih walaupun selepas tidur semalaman penuh, anda mungkin mengalami sleep apnea.


Jenis utama apnea tidur ialah:

1)Apnea tidur obstruktif ( Obstructive Sleep Apnea), bentuk yang lebih biasa yang berlaku apabila otot tekak berehat
2) Apnea tidur tengah (Central Sleep Apnea), yang berlaku apabila otak anda tidak menghantar isyarat yang betul kepada otot yang mengawal pernafasan
3)Sindrom apnea tidur kompleks (Complex Sleep Apnea), juga dikenali sebagai apnea tidur pusat yang timbul rawatan, yang berlaku apabila seseorang mempunyai kedua-dua apnea tidur obstruktif dan apnea tidur pusat

Jika anda fikir anda mungkin mengalami apnea tidur, berjumpa dengan doktor anda. Rawatan boleh meredakan gejala anda dan mungkin membantu mencegah masalah jantung dan komplikasi lain.


Tahap Keterukan Penyakit

“Tahap penyakit “sleep apnoea” bergantung kepada kekerapan gangguan pernafasan (AHI). Anggaran di bawah boleh digunakan sebagai panduan:
Normal- kurang daripada lima dalam setiap jam
Ringan / Mild-5 ke 14 gangguan pernafasan dalam setiap jam
Sederhana / Moderate – 15- 30 gangguan pernafasan dalam setiap jam
Teruk / Severe - lebih 30 gangguan pernafasan dalam setiap jam


Tanda-tanda dan gejala apnea tidur obstruktif dan pusat bertindih, kadangkala menyukarkan untuk menentukan jenis yang anda ada. Tanda-tanda dan gejala apnea tidur obstruktif dan pusat yang paling biasa termasuk:

-Dengkur kuat
-Episod di mana anda berhenti bernafas semasa tidur — yang akan dilaporkan oleh orang lain
-Tercungap-cungap mencari udara semasa tidur
-Bangun dengan mulut kering
-Sakit kepala pagi
-Sukar untuk terus tidur (insomnia)
-Mengantuk berlebihan pada siang hari (hipersomnia)
-Kesukaran memberi perhatian semasa berjaga


Faktor-faktor risiko

Apnea tidur boleh menjejaskan sesiapa sahaja, walaupun kanak-kanak. Tetapi faktor tertentu meningkatkan risiko anda meghidapi Apnea tidur obstruktif seperti di bawah


1)Berat badan berlebihan.
Obesiti sangat meningkatkan risiko apnea tidur. Mendapan lemak di sekitar saluran pernafasan atas anda boleh menghalang pernafasan anda.

2)Lilitan leher.
Orang yang mempunyai leher yang lebih tebal mungkin mempunyai saluran udara yang lebih sempit.

3)Saluran pernafasan yang sempit.
Anda mungkin mewarisi tekak yang sempit. Tonsil atau adenoid juga boleh membesar dan menyekat saluran pernafasan, terutamanya pada kanak-kanak.

4)Menjadi lelaki.
Lelaki dua hingga tiga kali lebih berkemungkinan mengalami apnea tidur berbanding wanita. Walau bagaimanapun, wanita meningkatkan risiko mereka jika mereka berlebihan berat badan, dan risiko mereka juga kelihatan meningkat selepas menopaus.

4)Menjadi lebih tua.
Apnea tidur berlaku dengan ketara lebih kerap pada orang dewasa yang lebih tua.

5)Sejarah keluarga.
Mempunyai ahli keluarga yang mengalami apnea tidur mungkin meningkatkan risiko anda.

6)Penggunaan alkohol atau penenang.
Bahan-bahan ini melegakan otot-otot di kerongkong anda, yang boleh memburukkan apnea tidur obstruktif.

7)Merokok.
Perokok adalah tiga kali lebih berkemungkinan mengalami apnea tidur obstruktif berbanding orang yang tidak pernah merokok. Merokok boleh meningkatkan jumlah keradangan dan pengekalan cecair di saluran pernafasan atas.

8)Hidung tersumbat.
Jika anda mengalami kesukaran bernafas melalui hidung - sama ada daripada masalah anatomi atau alahan - anda lebih berkemungkinan mengalami apnea tidur obstruktif.

9)Keadaan perubatan.
Kegagalan jantung kongestif, tekanan darah tinggi, diabetes jenis 2 dan penyakit Parkinson adalah beberapa keadaan yang boleh meningkatkan risiko apnea tidur obstruktif. Sindrom ovari polikistik, gangguan hormon, strok terdahulu dan penyakit paru-paru kronik seperti asma juga boleh meningkatkan risiko.

Complication

Apnea tidur adalah keadaan perubatan yang serius. Komplikasi boleh termasuk:
1)Kepenatan siang hari.
Kebangkitan berulang yang dikaitkan dengan apnea tidur menjadikan tidur pemulihan yang normal mustahil, menyebabkan rasa mengantuk yang teruk pada siang hari, keletihan dan kerengsaan.

2)Susah focus
Anda mungkin mengalami kesukaran untuk menumpukan perhatian dan mendapati diri anda tertidur di tempat kerja, semasa menonton TV atau semasa memandu. Orang yang mengalami apnea tidur mempunyai peningkatan risiko kemalangan kenderaan bermotor dan tempat kerja.

3)Agitated
Anda juga mungkin berasa cepat marah, murung atau tertekan. Kanak-kanak dan remaja dengan apnea tidur mungkin menunjukkan prestasi yang buruk di sekolah atau mempunyai masalah tingkah laku.

4)Tekanan darah tinggi atau masalah jantung.
Penurunan mendadak dalam paras oksigen darah yang berlaku semasa apnea tidur meningkatkan tekanan darah dan menegangkan sistem kardiovaskular. Mengalami apnea tidur obstruktif meningkatkan risiko tekanan darah tinggi (hipertensi).

5) Stroke
Apnea tidur obstruktif juga mungkin meningkatkan risiko serangan jantung berulang, strok dan degupan jantung yang tidak normal, seperti fibrilasi atrium. Jika anda mempunyai penyakit jantung, beberapa episod oksigen darah rendah (hipoksia atau hipoksemia) boleh menyebabkan kematian mengejut akibat degupan jantung yang tidak teratur.

6)Diabetes jenis 2.
Mengalami apnea tidur meningkatkan risiko anda mendapat rintangan insulin dan diabetes jenis 2.

7)Metabolic Syndrome
Sindrom metabolisme. Gangguan ini, yang termasuk tekanan darah tinggi, paras kolesterol yang tidak normal, gula darah tinggi dan peningkatan lilitan pinggang, dikaitkan dengan risiko penyakit jantung yang lebih tinggi.

8) Complication with drugs and surgery
Komplikasi dengan ubat-ubatan dan pembedahan. Apnea tidur obstruktif juga merupakan kebimbangan dengan ubat-ubatan tertentu dan anestesia am. Orang yang mengalami apnea tidur mungkin lebih berkemungkinan mengalami komplikasi selepas pembedahan besar kerana mereka terdedah kepada masalah pernafasan, terutamanya apabila dibius dan baring.Sebelum anda menjalani pembedahan, beritahu doktor anda tentang apnea tidur anda dan cara ia dirawat.

9) Liver problem
Masalah hati. Orang yang mengalami apnea tidur lebih berkemungkinan mendapat keputusan yang tidak normal pada ujian fungsi hati, dan hati mereka lebih berkemungkinan menunjukkan tanda-tanda parut (penyakit hati berlemak bukan alkohol).

10)Pasangan yang kurang tidur.
Dengkuran yang kuat boleh menghalang sesiapa yang tidur berhampiran anda daripada mendapat rehat yang baik. Tidak jarang pasangan terpaksa pergi ke bilik lain, atau ke tingkat lain rumah, untuk tidur.

------------------------------------

How to do a basic screening for OSA?

You can go to the website below for a STOP Bang questionnaire ( you can google it as well)

https://www.mdcalc.com/calc/3992/stop-bang-...ive-sleep-apnea

If high risk its better you get it checked out.

user posted image

This post has been edited by PeinEVO: Jun 28 2022, 11:13 AM

 

Change to:
| Lo-Fi Version
0.0142sec    0.35    5 queries    GZIP Disabled
Time is now: 28th March 2024 - 07:46 PM