Cerita penuh:
11:00 AM: Saya beli plan Celcom RM128 - 80 GB quota pagi tadi di Celcom Dealer D'Pulze Cyberjaya. Bayar semua cantik, tiada blacklist, dapat simcard, activated, terus masuk iPhone 13 Pro Max saya. Ada option 5G ON atau 5G AUTO tapi tiada signal 5G. Sedangkan S22 Ultra saya sim Yes5G ada signal 5G di dalam Dealer Celcom DPulze. Staff Celcom cakap ok maybe perlu 1-2 jam utk proper update. Saya check di Carrier version ialah 53.1
12:30 PM: Saya tukar simcard Celcom tadi dalam S22 Ultra saya, still sama, tiada signal 5G sedangkan kita tahu S22 Ultra confirm fully support DNB 5G. Saya tukar simcard Celcom kawan saya yang pakai plan RM128 juga ke dalam iPhone 13 Pro Max saya: eh, ada 5G ? saya letak simcard Celcom kawan saya tadi dalam S22 Ultra saya: eh ada 5G juga. So di sini dah tahu iPhone dan S22 Ultra saya tiada masalah.
1:00 PM - 6:00 PM - call Celcom Careline 1111 5-6 kali, bermacam advise diberikan, ada agent suruh tunggu seminggu, ada agent suruh tunggu 24 jam, ada agent cakap nak reset line Celcom saya. Kesudahannnya masih tiada 5G.
7:00 PM: Saya call Celcom Careline sekali lagi - diberi nasihat suruh kembali ke Celcom Dealer DPulze dan tukar simcard, berkemungkinan sim card rosak.
7:45 PM: Sampai di Dealer Celcom DPulze, minta tukar simcard, diberitahu akan kena charge RM5, saya tak puas hati cakap bukan masalah saya tapi saya proceed juga sebab ikut nasihat Celcom Careline tadi. Dah tukar simcard baru, masih sama, tiada 5G samada di S22 Ultra atau iPhone 13 Pro Max saya.
8:15 PM: di tingkat paling bawah DPulze Cyberjaya ada Dealer U Mobile, saya tekad beli U Mobile Postpaid RM98 on the spot, bayar RM108 upfront. Settle activate semua, masukkan simcard U Mobile dalam iPhone saya, taraaa terus dapat 5G tanpa perlu tukar setting sana sini.
8:35 PM: Naik semula ke Celcom Dealer tingkat UG di DPulze, terus tunjuk iPhone saya yang ada signal 5G U Mobile yang hanya baru dibeli dalam 30 minit tadi. Saya minta terminate Celcom saya dan refund duit saya RM128. Diberitahu kena walk-in Celcom Center, dealer tak boleh buat.
9:00 PM - 10:30 PM: Dalam talian dengan Celcom Careline 1111, buat escalation call bercakap dengan manager Fida, saya demand Fida / Celcom terus terminate Celcom saya on the spot tanpa perlu ke Celcom Center kerana Celcom breach of contract - I obtained the Celcom RM128 package in good faith in return of Celcom providing me with 5G connection which Celcom fails to honor to me despite of me having 2 different phones that support 5G
Bro lmao if Celcom you need anything to do with customer service better just talk to your wall
Everyone is outsourced, nobody knows anything, nobody has access to fix anything
Umobile I haven’t tried so far. Using it 3 months already but overseas