Welcome Guest ( Log In | Register )

Outline · [ Standard ] · Linear+

> Bezza vs Saga

views
     
danielmckey
post May 24 2019, 10:54 AM

Regular
******
Senior Member
1,053 posts

Joined: Jan 2008

QUOTE(alanyuppie @ May 24 2019, 10:03 AM)
A push start button might be a desirable feature, but not important at all.
*
Very easy to convert key to push button and plenty of choice too... Just go find it anywhere from accessories shop or online shopping...
But push start not important...
danielmckey
post May 24 2019, 10:58 AM

Regular
******
Senior Member
1,053 posts

Joined: Jan 2008

QUOTE(tenukkongkong @ May 24 2019, 10:20 AM)
why?
*
look solid...

user posted image
danielmckey
post May 24 2019, 11:05 AM

Regular
******
Senior Member
1,053 posts

Joined: Jan 2008

https://careta.my/article/tips-penjagaan-transmisi-cvt-punch

Tips Penjagaan Transmisi CVT (Punch)

user posted image

Memandu sebuah kenderaan dengan transmisi CVT adalah berbeza berbanding transmisi automatik biasa. Oleh kerana ia tiada gear, penukaran kelajuan amat lancar dan menjimatkan minyak berbanding transmisi tradisional.

Kereta moden kebanyakannya telah pun dilengkapi dengan transmisi CVT. Namun begitu, tidak ramai pengguna yang arif berkenaan penjagaan terhadap transmisi jenis CVT ini. Penggunaan yang salah (dan kasar) akan menyebabkan anda menyumpah seranah pengeluar dan penjual padahal ia adalah disebabkan kenaifan diri sendiri.

Berikut adalah tips penjagaan transmisi CVT yang kami petik yang telah ditulis oleh Drex Chan, Pengarah Eksekutif dari EA Autoworks yang perlu kita tahu.

1. Ketika mula bergerak

- Kebanyakan antara kita memang mempunyai masalah kaki kanan yang berat. 0.3 saat sebelum lampu bertukar hijau, maka pedal to the metal. Jangan. Ketika memulakan perjalanan, biarkan kenderaan maju ke hadapan tanpa menekan minyak dan anda boleh perlahan-lahan menambahkan kelajuan. Elakkan keadaan full throttle ketika mula bergerak.

- Selepas membayar tol, kita selalunya mahu berdesup dan mengalahkan Perodua Myvi yang memotong kita secara merbahaya tadi, maka kita pun memecut secara kasar. Pecutan secara kasar ini sebenarnya boleh merosakkan transmisi CVT. Seharusnya kita tenang, dan tingkatkan kelajuan anda secara berperingkat.

2. Ketika bergerak di dalam kesesakan

- Biarkan transmisi CVT yang bekerja di dalam kesesakan. Anda tidak perlukan pendikit minyak untuk maju ke hadapan.

3. Ketika mula mendaki kawasan cerun

- Selalu menggunakan brek parking (brek tangan) ketika sedang berhenti di kawasan cerun. Brek parking merupakan perkara yang terakhir sekali yang anda perlu lepaskan selepas pedal brek dilepaskan dan pendikit minyak ditekan.

4. Sebelum menghentikan kereta

- Bagi pengguna yang kurang sabar, mereka didapati akan menukar posisi gear dari D ke R (dan sebaliknya) tanpa menunggu kereta berhenti sepenuhnya atau kadar penukaran itu dilakukan terlalu pantas. Keadaan ini boleh merosakkan transmisi sekiranya selalu dilakukan. Sebaiknya, biarkan kereta berhenti sepenuhnya, baharulah kita menukar kepada gear yang diingini.


Perkara yang perlu dielakkan oleh pemilik kereta bertransmisi CVT adalah seperti berikut:-

1. Menggunakan mod shiftronic ketika sedang full throttle atau enjin berkelajuan tinggi.

2. Menukar posisi gear dari D (Drive) ke neutral ketika sedang menuruni bukit. Sentiasa mengekalkan posisi gear D supaya anda boleh membrek dengan bantuan enjin (engine braking).

3. Melakukan imbangan on-wheel dalam keadaan gear Neutral tanpa menghidupkan enjin.

4. Menunda kereta dalam keadaan mengundur.

5. Tidak melakukan adaptasi klac berkala (periodic clutch adaptation). Anda boleh melakukan sendiri sekiranya anda mahir. Jika tidak, sila rujuk kepada pakar perihal ini.

6. Tidak menukar bendalir transmisi dan penapis bendalir mengikut kadar masa yang ditetapkan.

7. Menggunakan bendalir transmisi yang tidak bersesuaian dengan ketetapan pengeluar.

8. Terkurang mengisi bendalir transmisi juga mampu merosakkan transmisi kerana peranan bendalir ni amat penting bagi memastikan kelancaran pergerakan. Pastikan mekanik/pusat servis merekod item ini ketika melakukan servis berkala.

Sebagai pengguna, kita hendaklah sentiasa merujuk kepada buku manual berkenaan masa menukar bendalir transmisi dan penapis bendalir supaya dapat menjaga ketahanan transmisi. Setiap pengeluar mempunyai ketetapan tersendiri bagi memastikan sistem transmisi mereka mampu berjalan dengan baik.

Pastikan anda membaca buku panduan kereta sebelum mula memandu buat kali pertama supaya anda faham apakah keperluan sebenar kenderaan anda. Walaupun kereta ialah sebuah mesin buatan manusia, namun mesin juga mempunyai keperluan tersendiri. Andai mesin ini merajuk, anda sudah tentu ketiadaan kenderaan untuk ke sana sini di samping mencederakan dompet anda dengan lebih parah sekiranya keperluan mereka tidak dijaga rapi.
danielmckey
post May 24 2019, 11:21 AM

Regular
******
Senior Member
1,053 posts

Joined: Jan 2008

QUOTE(maxizanc @ May 24 2019, 11:15 AM)
I said once here before. CVT punch is indeed sucks but many dono how to properly operate it. I said before Punch CVT can save fuel based on my own observation and experience driving a Preve. For a heavy car max mileage per full tank i get is almost 700km. But nobody want to believe.
» Click to show Spoiler - click again to hide... «


This one my CoSE mechanic did this right in front of me many times to test abnormal noise near the wheel. Farking heck. Berbulu betul when he did that over and over
*
Sometimes, people is rushing like observe those Myvi car which not even a supercar categories but they speeding like hell. If your car have 500 to 1K H/P then it was only a real sport car not those normal car like Myvi... biggrin.gif
danielmckey
post May 24 2019, 11:57 AM

Regular
******
Senior Member
1,053 posts

Joined: Jan 2008

https://careta.my/node/5051

10 cara agar transmisi automatik anda panjang umur


Sistem transmisi atau kotak gear atau “gearbox” ialah komponen kedua paling mahal dan paling sibuk selepas enjin. Ia juga sangat kompleks dan mempunyai banyak komponen yang sentiasa berpusing.

Di Malaysia, kebanyakan kenderaan yang dijual ialah yang menggunakan transmisi automatik. Mungkin kerana harga minyak kita yang masih murah kerana di Eropah di mana harga minyak boleh mencecah sehingga RM7.00 seliter, transmisi manual menjadi pilihan kerana ia menjimatkan penggunaan bahan bakar. Apapun, pilihan di tangan pengguna dan lebih 80 peratus kenderaan persendirian yang dijual di Malaysia ialah kenderaan dengan transmisi automatik.

Careta berkongsi pendapat dari beberapa mekanik untuk menyenaraikan cara-cara bagaimana kita boleh menjaga transmisi automatik kereta kita.

1.Pastikan kenderaan dalam keadaan berhenti sepenuhnya sebelum anda mengubah gear dari D ke R (gear undur). Ramai pemandu yang kurang sabar dalam bab ini sebenarnya.

2.Bila meletakkan kenderaan di jalanraya curam, gunakan handbrake dahulu sebelum masukkan gear ke P. Ini mengurangkan beban pada komponen seperti pin pada posisi P dan penyambungnya.

3.Letakkan transmisi ke N (neutral) bila berhenti lama di lampu merah. Ia mengurangkan beban kepada komponen-komponen berpusing seperti torque converter dan lain-lain.

4.Jangan selalu melanggar tebing jalan (road kerb) bila meletakkan kenderaan anda. Ia juga sedikit sebanyak memberikan beban yang tidak perlu pada sistem transmisi dan juga tayar anda.

5.Untuk transmisi automatik dengan tukaran gear manual (plus/minus), jangan selalu memaksa gear untuk turun ke nisbah lebih rendah ketika turun bukit atau ketika mahu memperlahankan kenderaan. Ia bukan sahja teknik yang salah, ia bakal merosakan kotak gear automatik anda. Gunakan brek untuk memperlahankan kereta dan selepas itu, turun pada gear yang sesuai.

6.Selalu periksa tahap pelincir transmisi (ATF atau automatic transmission fluid). Lakukan setiap 5,000 km atau tiga bulan sekali. Tanpa pelincir yang cukup, kotak gear akan rosak dengan sangat mudah. Jika pelincir kurang atau disyakki bocor, jangan pandu kenderaan anda. Panggil penunda (tow truck) dan tunda ke bengkel atau pusat servis kereta. Biar rugi RM150 (upah menunda) dari rugi berbelas-belas ribu RM (harga transmisi automatik boleh mencecah puluhan ribu Ringgit sebenarnya).

7.Haba ialah musuh utama transmisi automatik. Selain dari pelincir ATF yang mencukupi, pastikan sistem itu sesuai dengan cuaca di neagra kita yang panas dan lembab ini. Sekiranya kereta anda jenis reconditioned (recond), periksa samada ia boleh dipasang dengan ATF cooler. Jika boleh dan jika mampu, pasang kerana ia akan membantu anda memanjangkan hayat kotak gear tersebut.

8.Selalu ganti penapis sistem transmisi anda. Periksa dengan buku manual atau dengan pusat servis. Tidak salah jika anda menukarnya lebih awal.

9.Gunakan pelincir terbaik seperti sintetik untuk sistem transmisi automatik anda. Ia ialah satu pelaburan yang berbaloi.

10.Sekiranya anda terlekat di dalam lumpur, jangan cuba untuk maju dan undurkan kenderaan dengan ganas. Tunggu sebelum anda tukar ke gear undur, dan rehat sebentar sebelum masuk ke D semula. Ini ialah satu petua yang selalu dilupakan, terutama kepada kenderaan 4X4 automatik yang mempunyai tork yang sangat tinggi. Hasilnya, terpaksa menggantikan transmisi automatik yang rosak akibat keganasan sendiri.

Bump Topic Add ReplyOptions New Topic
 

Change to:
| Lo-Fi Version
0.0211sec    0.54    7 queries    GZIP Disabled
Time is now: 18th December 2025 - 07:00 AM