QUOTE(masterzaki @ Jan 17 2019, 12:43 PM)
Salam hormat semua.
Saya Zaki. Saya mohon pendapat semua. Tentang NEW MYVI gearbox 2018 yang saya beli pada 22 Jan 2018.
Sekarang 17 Jan 2019. Belum genap 1 tahun. Gearbox dah rosak. Gear Reverse tak boleh masuk. Indicator gearbox hidup pada panel meter.
Saya pergi ke Pusat Servis Perodua tadi mintak mereka check. Pomen di situ kata, setelah disemak ade serpihan besi pada sebelah atas tempat gear box dia check tadi. Kemungkinan kata dia ratio gear reverse punya besi patah. So gearbox maybe hancur.
Saya mohon kongsikan sini pendapat semua.
1. Saya hanya servis kereta ini di Pusat Servis Perodua utk 1,000km pertama utk check up biasa.
2. 10,000km adalah first servis tukar minyak enjin pun saya buat di pusat servis perodua.
3. Kemudian selepas itu saya tukar minyak enjin dan minyak gearbox di bengkel ternama yang bukan pusat servis perodua. Tetapi mereka tetap guna minyak Perodua yang sama seperti pusat servis.
4. Sekarang odometer kereta ini 57,000km.
5. Adakah kerana tidak hantar servis di pusat servis tetapi masih menggunakan minyak yang sama menyebabkan gearbox kereta ini rosak?
6. Tetapi logik akalkah gearbox kereta boleh rosak belum sampai 1 tahun?
7. Kalau nak rosak kenapa tidak pada gear Drive ke depan. Kenapa pulak mesti gear Reverse? Saya bukan pandu kereta selaju Jackie Chan menggunakan gear Reverse? Kalau top speed pun laju ke depan dengan Gear Drive.
8. Adakah Perodua menyalahkan pembeli kereta perodua hanya kerana tidak menghantar servis di tempat mereka menyebabkan saya kehilangan waranti?
9. Adakah bukan kerana kualiti barang Gearbox Perodua yang tidak tahan belum setahun dah hancur?
10. Ini untuk MYVI 2018. Bagaimana pula dengan kualiti ARUZ 2019 yang menggunakan enjin dan gearbox yang sama? Baguskah kualiti gearbox SUV ARUZ tu?
Saya mohon pihak pengurusan Perodua menjamin kualiti gearbox kereta sebelum menjual kepada pelanggan. Kereta belum setahun tapi dah hancur gearbox.
Yang benar,
Zaki.
Silap bro. Mana2 pengeluar kereta pun, waranti akan terbatal jika servis luar dari pusat servis pengeluar kereta. Saya pun guna myvi, jadi dalam tempoh waranti memang amat digalakkan servis hanya di pusat servis. Tapi ada kes yang mana pengeluar kereta tetap bantu atas dasar prihatin (goodwill warranty). Cuba bro buat rayuan, mungkin perodua akan tolongSaya Zaki. Saya mohon pendapat semua. Tentang NEW MYVI gearbox 2018 yang saya beli pada 22 Jan 2018.
Sekarang 17 Jan 2019. Belum genap 1 tahun. Gearbox dah rosak. Gear Reverse tak boleh masuk. Indicator gearbox hidup pada panel meter.
Saya pergi ke Pusat Servis Perodua tadi mintak mereka check. Pomen di situ kata, setelah disemak ade serpihan besi pada sebelah atas tempat gear box dia check tadi. Kemungkinan kata dia ratio gear reverse punya besi patah. So gearbox maybe hancur.
Saya mohon kongsikan sini pendapat semua.
1. Saya hanya servis kereta ini di Pusat Servis Perodua utk 1,000km pertama utk check up biasa.
2. 10,000km adalah first servis tukar minyak enjin pun saya buat di pusat servis perodua.
3. Kemudian selepas itu saya tukar minyak enjin dan minyak gearbox di bengkel ternama yang bukan pusat servis perodua. Tetapi mereka tetap guna minyak Perodua yang sama seperti pusat servis.
4. Sekarang odometer kereta ini 57,000km.
5. Adakah kerana tidak hantar servis di pusat servis tetapi masih menggunakan minyak yang sama menyebabkan gearbox kereta ini rosak?
6. Tetapi logik akalkah gearbox kereta boleh rosak belum sampai 1 tahun?
7. Kalau nak rosak kenapa tidak pada gear Drive ke depan. Kenapa pulak mesti gear Reverse? Saya bukan pandu kereta selaju Jackie Chan menggunakan gear Reverse? Kalau top speed pun laju ke depan dengan Gear Drive.
8. Adakah Perodua menyalahkan pembeli kereta perodua hanya kerana tidak menghantar servis di tempat mereka menyebabkan saya kehilangan waranti?
9. Adakah bukan kerana kualiti barang Gearbox Perodua yang tidak tahan belum setahun dah hancur?
10. Ini untuk MYVI 2018. Bagaimana pula dengan kualiti ARUZ 2019 yang menggunakan enjin dan gearbox yang sama? Baguskah kualiti gearbox SUV ARUZ tu?
Saya mohon pihak pengurusan Perodua menjamin kualiti gearbox kereta sebelum menjual kepada pelanggan. Kereta belum setahun tapi dah hancur gearbox.
Yang benar,
Zaki.
Jan 18 2019, 11:33 AM

Quote
0.0117sec
0.66
7 queries
GZIP Disabled