QUOTE(Boy96 @ Jan 17 2019, 04:42 PM)
That's terrible.Why need 20k. 40k?
Myvi 2018 problems
|
|
Jan 17 2019, 06:32 PM
|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
Senior Member
5,909 posts Joined: Jan 2006 From: 06.02.58.44.23.08.03 |
|
|
|
Jan 18 2019, 09:36 AM
Show posts by this member only | IPv6 | Post
#262
|
![]() ![]() ![]()
Junior Member
303 posts Joined: Nov 2013 |
|
|
|
Jan 18 2019, 11:14 AM
|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
Senior Member
967 posts Joined: Apr 2009 |
QUOTE(masterzaki @ Jan 17 2019, 12:43 PM) Salam hormat semua. Dah tak boleh buat apa bro, sebab nk jimat beberapa ringgit sekarang kena repair gearbox beribu2. Point 6 sampai 10 ko dah tak valid lagi bro. Kalau nak salahkan Perodua bagi gearbox tak berkualiti then ko tnya la owner2 Myvi Gen 3 yg lain ade tak masalah yang sama. So gg bro.Saya Zaki. Saya mohon pendapat semua. Tentang NEW MYVI gearbox 2018 yang saya beli pada 22 Jan 2018. Sekarang 17 Jan 2019. Belum genap 1 tahun. Gearbox dah rosak. Gear Reverse tak boleh masuk. Indicator gearbox hidup pada panel meter. Saya pergi ke Pusat Servis Perodua tadi mintak mereka check. Pomen di situ kata, setelah disemak ade serpihan besi pada sebelah atas tempat gear box dia check tadi. Kemungkinan kata dia ratio gear reverse punya besi patah. So gearbox maybe hancur. Saya mohon kongsikan sini pendapat semua. 1. Saya hanya servis kereta ini di Pusat Servis Perodua utk 1,000km pertama utk check up biasa. 2. 10,000km adalah first servis tukar minyak enjin pun saya buat di pusat servis perodua. 3. Kemudian selepas itu saya tukar minyak enjin dan minyak gearbox di bengkel ternama yang bukan pusat servis perodua. Tetapi mereka tetap guna minyak Perodua yang sama seperti pusat servis. 4. Sekarang odometer kereta ini 57,000km. 5. Adakah kerana tidak hantar servis di pusat servis tetapi masih menggunakan minyak yang sama menyebabkan gearbox kereta ini rosak? 6. Tetapi logik akalkah gearbox kereta boleh rosak belum sampai 1 tahun? 7. Kalau nak rosak kenapa tidak pada gear Drive ke depan. Kenapa pulak mesti gear Reverse? Saya bukan pandu kereta selaju Jackie Chan menggunakan gear Reverse? Kalau top speed pun laju ke depan dengan Gear Drive. 8. Adakah Perodua menyalahkan pembeli kereta perodua hanya kerana tidak menghantar servis di tempat mereka menyebabkan saya kehilangan waranti? 9. Adakah bukan kerana kualiti barang Gearbox Perodua yang tidak tahan belum setahun dah hancur? 10. Ini untuk MYVI 2018. Bagaimana pula dengan kualiti ARUZ 2019 yang menggunakan enjin dan gearbox yang sama? Baguskah kualiti gearbox SUV ARUZ tu? Saya mohon pihak pengurusan Perodua menjamin kualiti gearbox kereta sebelum menjual kepada pelanggan. Kereta belum setahun tapi dah hancur gearbox. Yang benar, Zaki. |
|
|
Jan 18 2019, 11:20 AM
|
![]() ![]()
Junior Member
224 posts Joined: Oct 2010 From: Cyberjaya.SK.Puchong |
im still with my myvi gen 1. i freaking amazed how reliable the car never break down the past 11 yrs owning it nearing 500k mileage now. ori rim, duno how many times chg tyres & brake pad, services. can feel drop 2 - 3 hp but still torque good. steering wheel rubber disintegrated cuz of age. chgd engine mount 1 time. absorber suspension never chg. this worth ma money.
can be luck with your car tho, lemon. |
|
|
Jan 18 2019, 11:23 AM
|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
Senior Member
4,553 posts Joined: Jan 2003 From: Shah Alam |
cost of service within 1 year is not that much. my saga last time can tahan service at sc for 2 years only, cheap car yet so expensive to maintain.
|
|
|
Jan 18 2019, 11:26 AM
Show posts by this member only | IPv6 | Post
#266
|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
Senior Member
964 posts Joined: Sep 2010 |
QUOTE(masterzaki @ Jan 17 2019, 12:43 PM) Salam hormat semua. Biasanya dalam warranty 5 tahun ni, saya akan pilih pergi ke Perodua service center untuk menjamin warranty sayaSaya Zaki. Saya mohon pendapat semua. Tentang NEW MYVI gearbox 2018 yang saya beli pada 22 Jan 2018. Sekarang 17 Jan 2019. Belum genap 1 tahun. Gearbox dah rosak. Gear Reverse tak boleh masuk. Indicator gearbox hidup pada panel meter. Saya pergi ke Pusat Servis Perodua tadi mintak mereka check. Pomen di situ kata, setelah disemak ade serpihan besi pada sebelah atas tempat gear box dia check tadi. Kemungkinan kata dia ratio gear reverse punya besi patah. So gearbox maybe hancur. Saya mohon kongsikan sini pendapat semua. 1. Saya hanya servis kereta ini di Pusat Servis Perodua utk 1,000km pertama utk check up biasa. 2. 10,000km adalah first servis tukar minyak enjin pun saya buat di pusat servis perodua. 3. Kemudian selepas itu saya tukar minyak enjin dan minyak gearbox di bengkel ternama yang bukan pusat servis perodua. Tetapi mereka tetap guna minyak Perodua yang sama seperti pusat servis. 4. Sekarang odometer kereta ini 57,000km. 5. Adakah kerana tidak hantar servis di pusat servis tetapi masih menggunakan minyak yang sama menyebabkan gearbox kereta ini rosak? 6. Tetapi logik akalkah gearbox kereta boleh rosak belum sampai 1 tahun? 7. Kalau nak rosak kenapa tidak pada gear Drive ke depan. Kenapa pulak mesti gear Reverse? Saya bukan pandu kereta selaju Jackie Chan menggunakan gear Reverse? Kalau top speed pun laju ke depan dengan Gear Drive. 8. Adakah Perodua menyalahkan pembeli kereta perodua hanya kerana tidak menghantar servis di tempat mereka menyebabkan saya kehilangan waranti? 9. Adakah bukan kerana kualiti barang Gearbox Perodua yang tidak tahan belum setahun dah hancur? 10. Ini untuk MYVI 2018. Bagaimana pula dengan kualiti ARUZ 2019 yang menggunakan enjin dan gearbox yang sama? Baguskah kualiti gearbox SUV ARUZ tu? Saya mohon pihak pengurusan Perodua menjamin kualiti gearbox kereta sebelum menjual kepada pelanggan. Kereta belum setahun tapi dah hancur gearbox. Yang benar, Zaki. Warranty anda sudah void apabile you pergi ke bengkel luar.. Sorry bro Walaupun gearbox perodua macam tahi, senang rosak.. tapi apabila u pergi bengkel luar, kemungkinan mereka yang rosakkan dia.. no chance to fight |
|
|
Jan 18 2019, 11:26 AM
|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
Senior Member
3,902 posts Joined: Jul 2005 From: Sin Lor, B'worth,Pg. |
QUOTE(Bombgen @ Jan 18 2019, 11:14 AM) Dah tak boleh buat apa bro, sebab nk jimat beberapa ringgit sekarang kena repair gearbox beribu2. Point 6 sampai 10 ko dah tak valid lagi bro. Kalau nak salahkan Perodua bagi gearbox tak berkualiti then ko tnya la owner2 Myvi Gen 3 yg lain ade tak masalah yang sama. So gg bro. Too bad Malaysia tarak law macam some place in USASana janji ada receipt beli minyak Tukar sendiri/ service sendiri pun boleh continue warranty claim kalau kereta ada problem |
|
|
Jan 18 2019, 11:28 AM
|
![]() ![]() ![]()
Junior Member
438 posts Joined: Oct 2009 |
QUOTE(mcchin @ Jan 18 2019, 11:26 AM) Too bad Malaysia tarak law macam some place in USA actually i too agree on thisSana janji ada receipt beli minyak Tukar sendiri/ service sendiri pun boleh continue warranty claim kalau kereta ada problem if car still under warranty even tho service luar sometime (with receipt) still applicable unless you do wiring/change here n there, then GG la here i think, they are just lazy to entertain, thus you servis luar, warranty void. |
|
|
Jan 18 2019, 11:32 AM
|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
Senior Member
1,609 posts Joined: Sep 2005 From: KL |
Myvi 2007
still running strong |
|
|
Jan 18 2019, 11:32 AM
|
![]() ![]() ![]()
Junior Member
434 posts Joined: Sep 2011 |
Walau, 57k KM in 1 year.. That's like an average 155km everyday liao
|
|
|
Jan 18 2019, 11:32 AM
|
![]() ![]()
Junior Member
223 posts Joined: May 2017 From: USJ |
My dec 18 myvi so far no problem.
Only kpap kpap at rear side and pap pap sound at foot rest because the dashboard clip patah |
|
|
Jan 18 2019, 11:33 AM
Show posts by this member only | IPv6 | Post
#272
|
![]()
Newbie
34 posts Joined: May 2015 |
QUOTE(masterzaki @ Jan 17 2019, 12:43 PM) Salam hormat semua. Silap bro. Mana2 pengeluar kereta pun, waranti akan terbatal jika servis luar dari pusat servis pengeluar kereta. Saya pun guna myvi, jadi dalam tempoh waranti memang amat digalakkan servis hanya di pusat servis. Tapi ada kes yang mana pengeluar kereta tetap bantu atas dasar prihatin (goodwill warranty). Cuba bro buat rayuan, mungkin perodua akan tolongSaya Zaki. Saya mohon pendapat semua. Tentang NEW MYVI gearbox 2018 yang saya beli pada 22 Jan 2018. Sekarang 17 Jan 2019. Belum genap 1 tahun. Gearbox dah rosak. Gear Reverse tak boleh masuk. Indicator gearbox hidup pada panel meter. Saya pergi ke Pusat Servis Perodua tadi mintak mereka check. Pomen di situ kata, setelah disemak ade serpihan besi pada sebelah atas tempat gear box dia check tadi. Kemungkinan kata dia ratio gear reverse punya besi patah. So gearbox maybe hancur. Saya mohon kongsikan sini pendapat semua. 1. Saya hanya servis kereta ini di Pusat Servis Perodua utk 1,000km pertama utk check up biasa. 2. 10,000km adalah first servis tukar minyak enjin pun saya buat di pusat servis perodua. 3. Kemudian selepas itu saya tukar minyak enjin dan minyak gearbox di bengkel ternama yang bukan pusat servis perodua. Tetapi mereka tetap guna minyak Perodua yang sama seperti pusat servis. 4. Sekarang odometer kereta ini 57,000km. 5. Adakah kerana tidak hantar servis di pusat servis tetapi masih menggunakan minyak yang sama menyebabkan gearbox kereta ini rosak? 6. Tetapi logik akalkah gearbox kereta boleh rosak belum sampai 1 tahun? 7. Kalau nak rosak kenapa tidak pada gear Drive ke depan. Kenapa pulak mesti gear Reverse? Saya bukan pandu kereta selaju Jackie Chan menggunakan gear Reverse? Kalau top speed pun laju ke depan dengan Gear Drive. 8. Adakah Perodua menyalahkan pembeli kereta perodua hanya kerana tidak menghantar servis di tempat mereka menyebabkan saya kehilangan waranti? 9. Adakah bukan kerana kualiti barang Gearbox Perodua yang tidak tahan belum setahun dah hancur? 10. Ini untuk MYVI 2018. Bagaimana pula dengan kualiti ARUZ 2019 yang menggunakan enjin dan gearbox yang sama? Baguskah kualiti gearbox SUV ARUZ tu? Saya mohon pihak pengurusan Perodua menjamin kualiti gearbox kereta sebelum menjual kepada pelanggan. Kereta belum setahun tapi dah hancur gearbox. Yang benar, Zaki. |
|
|
Jan 18 2019, 11:34 AM
|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
Senior Member
3,902 posts Joined: Jul 2005 From: Sin Lor, B'worth,Pg. |
QUOTE(myteam94 @ Jan 18 2019, 11:28 AM) actually i too agree on this Trade law maaif car still under warranty even tho service luar sometime (with receipt) still applicable unless you do wiring/change here n there, then GG la here i think, they are just lazy to entertain, thus you servis luar, warranty void. USA Ftc even decree that using aftermarket or recycled part will not void the warranty It is on the dealer to proof case where the assembly of these aftermarket parts cases thr problem Sini, Some say installing tint not from recommends by the dealer will void warranty dee... |
|
|
Jan 18 2019, 11:49 AM
|
![]()
Newbie
2 posts Joined: Dec 2009 |
QUOTE(masterzaki @ Jan 17 2019, 01:43 PM) Salam hormat semua. Bang, rule no 1 - service luar at non authorised mesti void warranty. sorry bro mana2 OEM pon samaSaya Zaki. Saya mohon pendapat semua. Tentang NEW MYVI gearbox 2018 yang saya beli pada 22 Jan 2018. Sekarang 17 Jan 2019. Belum genap 1 tahun. Gearbox dah rosak. Gear Reverse tak boleh masuk. Indicator gearbox hidup pada panel meter. Saya pergi ke Pusat Servis Perodua tadi mintak mereka check. Pomen di situ kata, setelah disemak ade serpihan besi pada sebelah atas tempat gear box dia check tadi. Kemungkinan kata dia ratio gear reverse punya besi patah. So gearbox maybe hancur. Saya mohon kongsikan sini pendapat semua. 1. Saya hanya servis kereta ini di Pusat Servis Perodua utk 1,000km pertama utk check up biasa. 2. 10,000km adalah first servis tukar minyak enjin pun saya buat di pusat servis perodua. 3. Kemudian selepas itu saya tukar minyak enjin dan minyak gearbox di bengkel ternama yang bukan pusat servis perodua. Tetapi mereka tetap guna minyak Perodua yang sama seperti pusat servis. 4. Sekarang odometer kereta ini 57,000km. 5. Adakah kerana tidak hantar servis di pusat servis tetapi masih menggunakan minyak yang sama menyebabkan gearbox kereta ini rosak? 6. Tetapi logik akalkah gearbox kereta boleh rosak belum sampai 1 tahun? 7. Kalau nak rosak kenapa tidak pada gear Drive ke depan. Kenapa pulak mesti gear Reverse? Saya bukan pandu kereta selaju Jackie Chan menggunakan gear Reverse? Kalau top speed pun laju ke depan dengan Gear Drive. 8. Adakah Perodua menyalahkan pembeli kereta perodua hanya kerana tidak menghantar servis di tempat mereka menyebabkan saya kehilangan waranti? 9. Adakah bukan kerana kualiti barang Gearbox Perodua yang tidak tahan belum setahun dah hancur? 10. Ini untuk MYVI 2018. Bagaimana pula dengan kualiti ARUZ 2019 yang menggunakan enjin dan gearbox yang sama? Baguskah kualiti gearbox SUV ARUZ tu? Saya mohon pihak pengurusan Perodua menjamin kualiti gearbox kereta sebelum menjual kepada pelanggan. Kereta belum setahun tapi dah hancur gearbox. Yang benar, Zaki. |
|
|
Jan 18 2019, 02:09 PM
|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
Senior Member
967 posts Joined: Apr 2009 |
QUOTE(mcchin @ Jan 18 2019, 11:26 AM) Too bad Malaysia tarak law macam some place in USA How about another country? US so nice one la, if me ah, at the fourth year, i buy their oil, go outside change and tell the workshop to put something inside so can ask for warranty later. Good uh?Sana janji ada receipt beli minyak Tukar sendiri/ service sendiri pun boleh continue warranty claim kalau kereta ada problem |
|
|
Jan 18 2019, 02:22 PM
Show posts by this member only | IPv6 | Post
#276
|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
Senior Member
3,848 posts Joined: Dec 2009 From: Ampang |
QUOTE(Bombgen @ Jan 18 2019, 02:09 PM) How about another country? US so nice one la, if me ah, at the fourth year, i buy their oil, go outside change and tell the workshop to put something inside so can ask for warranty later. Good uh? Ofc they will inspect the oil to make sure no fraudulent activities |
|
|
Feb 12 2019, 02:13 PM
|
![]()
Newbie
0 posts Joined: Feb 2019 |
I'm having rattling sound from the left rear seat side which i suspect probably is the door causing that. Anyone else is having such problem and found the solution?
|
|
|
Jun 4 2019, 11:14 PM
|
![]() ![]()
Junior Member
256 posts Joined: May 2008 From: Melaka, Malaysia |
Myvi 2011 already 320,000 km. Still like a new car. Just remember to service on time and change whatever that is needed (wear and tear). Major problem - Air Cond. Beside service Air Cond, also remember to flush the radiator every 50k for cooler engine, Rm100 only.
|
|
|
Jun 5 2019, 12:40 AM
|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
Senior Member
1,902 posts Joined: Sep 2012 |
QUOTE(xplodingplastix @ Jan 18 2019, 11:20 AM) im still with my myvi gen 1. i freaking amazed how reliable the car never break down the past 11 yrs owning it nearing 500k mileage now. ori rim, duno how many times chg tyres & brake pad, services. can feel drop 2 - 3 hp but still torque good. steering wheel rubber disintegrated cuz of age. chgd engine mount 1 time. absorber suspension never chg. this worth ma money. just to let you know that the new myvi steering is plug and play onto the 2005 1st gen myvican be luck with your car tho, lemon. ![]() ![]() |
|
|
Jun 5 2019, 01:14 AM
|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
Senior Member
1,043 posts Joined: Feb 2012 |
LoL gearbox hancur. Kalau warranty cover bising lagi tak? Kualiti konon. Orang lain takde hal pun. sendiri tak mau service sc u list sampai point ke 100 pun tak guna. Perodua satu point - baca tnc saja cukup
This post has been edited by JungWoo: Jun 5 2019, 01:16 AM |
| Bump Topic Add ReplyOptions New Topic |
| Change to: | 0.0217sec
0.81
6 queries
GZIP Disabled
Time is now: 9th December 2025 - 12:24 PM |