Dear Maxis user, please be aware of their attitude when something went wrong on their part. No sincere apologies or regret. Been with them for more than 15 years and all they can give is excuses when something went wrong. Below is my case and complaints to Communications & Multimedia Consumer Forum of Malaysia :
Pada 29hb Nov 2015 jam 3.00 petang,melalui iklan di mudah.my, saya dan isteri telah pergi ke Berjaya Times Square untuk menemui seorang penjual telefon bimbit yang mengakui beliau bekerja di digi untuk membeli telefon darinya. Kami berjumpa di starbuck dan diminta olehnya nama, no k/p , no telefon dan kad kredit untuk menbuat transaksi. Selepas 10 minit kami mendapati telefon kami tidak menpunyai talian. Saya mula syak yang kami mungkin telah ditipu lalu meminta bantuan dari orang awam untuk pinjam telefon. Selepas meminta beberapa orang akhirnya dapat meminjam telefon untuk buat panggilan ke pihak bank untuk menbatalkan kad kredit tetapi malangya transaksi RM 3000 telah pun dibuat terhadap kad kredit. Pihak bank berjanji akan cuba menbatalkan transaksi tersebut. Selepas itu saya menelefon maxis untuk bertanya kenapa talian saya disekat dan menurut mereka saya telah menelefon untuk menbatalkan perkhidmatan saya padahal saya tidak menbuat begitu dan menberitahu mereka yang ada pihak lain telah menyamal saya untuk menbuat panggilan tersebut. Saya terus menbuat aduan kepada mereka dan diberi no aduan C17089xxx untuk penyiasatan seterusnya. Saya dijanji penyiasatan akan mengambil masa 3 hari bekerja akan tetapi selapas 3 hari masih belum ada jawapan lalu saya menefon mereka untuk jawapan dan jawapan yang saya terima adalah kes ini akan memakan masa yang lebih panjang. Selepas itu saya dihubungi pihak maxis dan diberitahu apabila mereka mendengar semula rakaman pertama, didapati ada seorang lelaki yang menyamal sebagai anak saya menbuat laporan mengenai kehilangan telefon bimbit saya dan isteri dan meminta pihak maxis untuk menyekat talian kami tetapi pihak maxis tidak berbuat demikian kerana tidak dapat pengesahan daripada saya. Lepas itu pihak maxis ada mendapat panggilan lagi yang berjaya menyekat talian saya dan isteri yang dilakukan oleh orang yang menyamal sebagai saya tetapi apabila saya bertanya apakah yang dibual oleh orang tersebut dalam rakaman, pihak maxis berkata rakaman itu masih diproses oleh pihak mereka dan akan menhubungi saya apabila dapat disiasat. Selepas hampir 5 hari berlalu masih tak dapat berita dari maxis saya pun menbuat kritikan di laman facebook maxis pada 9hb Dec. Selepas itu saya dapat panggilan dari maxis mengenai aduan saya. Jawapan yang diberi adalah seperti berikut : Pihak maxis telah menbuat siasatan dan mendapati tiada rakaman pada hari kejadian mengenai pihak yang menbuat panggilan tersebut dan ini juga adalah prosedur biasa mereka untuk menyekat talian apabila menerima panggiran sesiapapun mengenai telefon yang telah hilang tanpa mendapat pengesahan daripada tuan akaun. Apabila saya mendapat jawapan yang sedemikian rupa, saya amat marah sekali sebab 1) apa maksud prosedur biasa apabila seseorang kehilangan telefon boleh tanpa mendapat pengesahan menbuat sekatan talian? Adakah bermaksud siapa siapa sahaja boleh telefon ke pusat pelanggan maxis dan sesuka hati menyekat talian dengan alasan telefon hilang dan dapat berjaya berbuat demikian tanpa kemukakan sebarang pengesahan? 2) kenapa apabila saya ingin maklumat dari pusat pelanggan maxis saya perlu menbuat pengesahan seperti no. k/p, alamat rumah, cara menbuat bayaran dan cara menerima statement bulanan? Akan tetapi sekarang orang yang melaporkan kehilangan telefon tidak perlu pengesahan sedemikian rupa. Adakah ini betul dan prosedur biasa bagi pihak penbekal perkhidmatan? 3) Kenapa tiba tiba tidak ada rakaman perbualan telefon antara orang tersebut dengan maxis? Adakah ini satu keajaiban? 4) Kalau prosedur ini boleh diterima, kita sebagai pelanggan masih boleh merasai selamat ke nyawa dan harta kita? Apa kata masa itu orang jahat ingin menbuat sesuatu terhadap nyawa kita dan sebelum melaksanakannya telah menbuat panggiran kepada pusat khidmat pelanggan maxis untuk melaporkan kehilangan telefon bimbit saya lalu menyekat talian saya? Bukankah ini akan menbahayakan nyawa kita?
Saya berharap pihak CFM dapat menbantu saya mendapat jawapan yang lebih bermakna dari apa yand saya perolehi dari mereka. Bagi saya kes saya seolah olah ingin ditutup secepat mungkin oleh pihak maxis. Siapa yang salah dan bertanggungjawab?
Sekian terima kasih.
This post has been edited by aguana: Dec 9 2015, 07:05 PM
BEWARE! We are not safe anymore with Maxis, MAXIS COMMUNICATION
Dec 9 2015, 06:51 PM, updated 10y ago
Quote
0.0242sec
0.86
6 queries
GZIP Disabled