Welcome Guest ( Log In | Register )

Bump Topic Topic Closed RSS Feed

Outline · [ Standard ] · Linear+

 Muslim Group

views
     
Kilokahn
post May 13 2019, 11:58 AM

Getting Started
**
Junior Member
64 posts

Joined: Jan 2007


Assalamualaikum

Subhanallah. nice group here. Will bookmark this thread.
Kilokahn
post May 15 2019, 02:26 PM

Getting Started
**
Junior Member
64 posts

Joined: Jan 2007



Fiqh Ramadan from Yayasan Taalim asatizah


https://livestream.com/accounts/7793952/eve...ideos/190970275
Kilokahn
post May 27 2019, 11:10 AM

Getting Started
**
Junior Member
64 posts

Joined: Jan 2007


QUOTE(amysthe @ May 26 2019, 11:39 PM)
Assalamualaikum to all our fellow muslim brothers

I feel this year Ramadhan has a special meaning for me

I actually became commited to do pray and yet to miss any of it ever since Ramadhan started

It feels like it already become a part of me and i feel anxious if i dont pray

May Allah bless all of you the same...
*
Alhamdulillah
Kilokahn
post May 27 2019, 11:11 AM

Getting Started
**
Junior Member
64 posts

Joined: Jan 2007


Have anyone prayed Taraweeh and later Qiyam at Masjid Saudi in Taman U Thant? I want to go there this week.
Kilokahn
post Aug 21 2019, 04:24 PM

Getting Started
**
Junior Member
64 posts

Joined: Jan 2007


user posted image
Kilokahn
post Sep 12 2019, 11:21 AM

Getting Started
**
Junior Member
64 posts

Joined: Jan 2007


QUOTE(RagingBalls @ Sep 11 2019, 11:08 AM)
Does this mean Islam started on this day when this verse was revealed?
*
It means there is no addition to the religion. Other stuff which is added on later are considered innovation or bidaah. Bidaah not just cover the ibadah but also the Aqeedah (Creed).
Kilokahn
post Sep 26 2019, 03:27 PM

Getting Started
**
Junior Member
64 posts

Joined: Jan 2007


HUKUM MEMBUNUH PENGHINA AGAMA: SATU NASIHAT BERIKUTAN KES BUNUH DI PULAU PINANG.

oleh: Dr Fathul Bari Mat Jahya, Ahli Majlis Tertinggi UMNO Malaysia

1.Peristiwa yang berlaku di Pulau Pinang baru-baru ini hendaklah diperhalusi dengan penuh hati-hati agar kita tidak terjatuh dalam kelompok KHAWARIJ sehingga mudah menghalalkan darah dan bertindak sendirian ATAU golongan LIBERAL yang membiarkan Islam dan agama dihina tanpa sebarang tindakan juga rasa tanggunjawab.

2.Namun, sebelum saya mengulas perihal di atas, perkara paling pokok adalah TABAYYUN@SEMAK@SELIDIK!. Benarkah cerita2 yang disebarkan melalui media sosial bahawa pembunuhan tersebut berlaku kerana mangsa menghina agama Islam? Saya mohon kepada semua agar membantu pihak berkuasa untuk mempastikan samada jalan cerita tersebut SHAHIH atau PALSU.

3.Saya mohon pihak berkuasa juga perlu jujur dalam memberikan jalan cerita sebenar walaupun penentuan masalahah dan mafsadah perihal pentadbiran & perundangan itu sememangnya terletak pada kebijaksanaan pemerintah. Sebagaimana kaedah fiqh menyebut: "Tindakan pemerintah dalam urusan rakyatnya bergantung kepada maslahah (keperluan yang dirasakan terbaik). Sama seperti kes Adib. Pelbagai versi muncul sehingga rakyat hilang kepercayaan kepada kerajaan. Jadi ketelusan Kerajaan amat penting supaya tiada lagi sebarang spekulasi yang boleh mengakibat huru hara negara ini.

4.Apakah hukum ke atas penghina Allah, Rasul & Islam di sisi perundangan Islam? Jawapannya: JIKA melihat hukum sebenar di dalam Islam adalah; Bunuh.

Dari ‘Ali radhiyallaahu 'anhu:

‎أَنَّ يَهُوْدِيَّةً كَانَتْ تَشْتِمُ النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَتَقَعُ فِيْهِ، فَخَنَقَهَا رَجُلٌ حَتَّى مَاتَتْ فأَبْطَلَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ دَمَهَا.

Maksudnya: “Seorang wanita Yahudi mencela Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam dan mencaci maki baginda, kemudian seorang sahabat mencekiknya sampai mati, maka Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam membatalkan hukuman ke atas sahabat yang membunuh wanita itu” (Riwayat Abu Daud,no:4340)

5.TETAPI; Siapakah yang berhak menjatuhkan hukuman bunuh? Jawapannya adalah: PEMERINTAH. Inilah pendirian BENAR yang WAJIB diterima oleh seluruh umat Islam supaya kita tidak tergolong di kalangan golongan ekstrem seperti Khawarij yang bertindak dengan hawa nafsu berasaskan hujjah-hujjah keliru.

Ulama besar mazhab Al-Syafie al-Imam Al-Nawawi di dalam Kitab Al Majmu‘ (22/76) berkata:

‎أما الأحكام: فإنه متى وجب حد الزنا، أو السرقة، أو الشرب، لم يجز استيفاؤه إلا بأمر الإمام، أو بأمر من فوض إليه الإمام النظر في الأمر بإقامة الحد، لأن الحدود في زمن النبي صلى الله عليه وسلم وفي زمن الخلفاء الراشدين ـ رضي الله عنهم ـ لم تستوف إلا بإذنهم، ولأن استيفاءها للإمام

“Adapun mengenai masalah perlaksanaan hukum; ketika seseorang sudah layak dijatuhi hadd (hukuman) zina, atau mencuri atau minum arak maka tidak boleh melaksanakannya kecuali atas perintah imam (PEMERINTAH). Atau atas perintah dari orang yang mewakili PEMERINTAH dalam menegakkan hukum hadd tersebut. Kerana hukuman-hukuman di zaman Nabi Shallallahu’alaihi Wasallam dan juga di zaman Khulafa Ar Rasyidin radhiallahu’anhum tidak akan dilaksanakan KECUALI dengan izin mereka, dan kerana hak untuk melaksanakannya berada di tangan PEMERINTAH”.

Al Imam Ibnu Abi Syaibah di dalam Kitab beliau "Al Mushannaf", meletakkan beberapa riwayat dari sahabat Nabi shallallaahu 'alaihi wa sallam di bawah tajuk: URUSAN DARAH DITENTUKAN OLEH PEMERINTAH;

Dari Al-Nazal bin Saburah beliau berkata: "Umar al Khattab radhiyallaahu 'anhu menulis surat kepada ketua2 tentera supaya tidak menghukum bunuh ke atas seseorang MELAINKAN dengan izin darinya." (lihat Al-Mushannaf, 6/429-430)

Dan di dalam tajuk yang lain pula Al Imam Ibnu Abi Syaibah meletakkan: HUKUM HUDUD DITETAPKAN OLEH PEMERINTAH. Beberapa riwayat dinukilkan dari para tabi'in antaranya:

Dari Imam Al-Hasan Al-Basri beliau berkata: "4 perkara hendaklah dirujuk kepada PEMERINTAH: Zakat, solat (penentuan imam), hukum hudud dan kehakiman" (lihat Al-Mushannaf, 6/507)

6.Ironinya, hukuman bunuh ke atas penghina agama Islam sememangnya tiada dalam sistem perundangan Malaysia. Memasukkan hukuman seperti itu ke dalam sistem perundangan bukanlah satu proses mudah dan ia tentunya mengambil masa yang lama. Cuma, apa yang kita boleh lakukan adalah menasihati dan menggesa pemerintah agar menjatuh hukuman yang setimpal penghina agama Islam setidak-tidaknya ia dapat mengurangi tekanan jiwa orang Islam. Mana mungkin kami berdiam dan tersenyum dengan penghinaan tersebut melainkan di jiwa kami tiada iman dan kecintaan kepada Allah&Rasul.

7.Soalan saya kepada Kerajaan; Apakah status pindaan AKTA 574 (Kanun Keseksaan) untuk dimasukkan kesalahan menyuntik kebencian dan penghinaan terhadap mana-mana agama? Pindaan inilah yang dijanjikan oleh YB Dr Mujahid untuk dibentangkan dalam Parlimen. Berikut link keratan akhbar: https://www.google.com.my/…/kesalahan-hin...a-masuk-…/amp

Saya memohon kepada Kerajaan supaya lebih serius dalam hal ini kerana jika tidak dikawal, lemah penguatkuasaan dan longgar undang; pasti akan ada golongan yang tidak bertanggunjawab mengambil kesempatan dan ia boleh mengakibatkan kerosakan yang besar.

8.Di kesempatan ini juga, saya nasihatkan supaya kita tidak dipengaruhi dengan LIBERALISME yang sebahagiannya menjual kalimah "Islam rahmatan lil alamin" untuk menggesa umat Islam berdiam diri ketika Allah,Rasul dan agama dihina. Sebaliknya mereka begitu sensitif dan terganggu jika agama lain dicerca. Kononnya nak menjaga hati penganut agama lain maka penganut agama sendiri diabaikan. Suara dan tulisan mereka "hilang" bila Islam dihina, tetapi mereka menjadi hero dan juara bila agama lain dipersenda. Benarlah perumpaan yang Allah subhanahu wa taala berikan tentang golongan ini, sama sifatnya seperti SIFAT ANJING, "sana jelir, sini jelir" kerana kedudukan dunia, firman Allah Ta'ala:

‎وَلَوْ شِئْنَا لَرَفَعْنَاهُ بِهَا وَلَكِنَّهُ أَخْلَدَ إِلَى الْأَرْضِ وَاتَّبَعَ هَوَاهُ فَمَثَلُهُ كَمَثَلِ الْكَلْبِ إِنْ تَحْمِلْ عَلَيْهِ يَلْهَثْ أَوْ تَتْرُكْهُ يَلْهَثْ….

Maksudnya: “Dan kalau Kami menghendaki, sesungguhnya Kami tinggikan (darjat) nya dengan ayat-ayat itu, tetapi dia cenderung kepada dunia dan mengikut hawa nafsunya yang rendah, maka perumpamaannya seperti anjing jika kamu menghalaunya dijelirkannya lidahnya dan jika kamu membiarkannya dia menjelirkan lidahnya (juga)…”‎ (surah Al-A'raf, 7:176)

9.Buat rakyat Malaysia, hentikanlah penghinaan ke atas mana-mana agama. Ia bukan satu hal yang baik untuk kesejahteraan sesebuah negara. Perlembagaan negera ini memayungi semua pihak berdasarkan hak-hak yang termaktub di dalamnya. Maka usah kita cemarinya, dibimbangi perkara-perkara yang tidak diingini seperti ini terus berlaku. Maka, elakkanlah dari pengkhiatan teks perlembagaan kerana ia sangat memudaratkan.

10.Saudara-saudaraku Muslim, ingatlah kegemilangan Kerajaan Islam Madinah di bawah pemerintah Nabi Shallallaahu 'alaihi wa sallam yang memberikan hak kepada semua pihak walaupun berbilang kaum dan berbeza agama. Jangan bimbang, jika mereka terlepas di dunia, azab akhirat menanti mereka. Demikianlah iman, ia mengajarkan manusia kesabaran dan kebijaksanaan.

11.Justeru, apa tindakan kita? Buat seluruh umat Islam bersabarlah; sujud dan berdoa kepada Allah agar diberi petunjuk dalam tindakan. Bertindaklah mengikut iman bukan hawa nafsu syaitan. Hormatilah sistem perundangan dan berilah kepercayaan kepada pihak berkuasa untuk menjalankan kewajipan. Gesa & Nasihati pemerintah tanpa lesu dan bosan. Elakkan dari dari termakan hasutan supaya langkah diiringi kebijaksanaan. Sentiasa bertabayyun dalam berpendirian agar kita berada di atas jalan kebenaran.

Marilah sama-sama kita mempraktiskan doa Nabi shallallaahu 'alaihi wa sallam:

‎اللَّهُمَّ إِنِّى أَسْأَلُكَ الْهُدَى وَالسَّدَادَ

“Allahumma inni as-alukal huda was sadaad” [Ya Allah, aku memohon kepada-Mu petunjuk dan kebenaran]”. (Riwayat Muslim, no:2725)

Wallahua'lam
Kilokahn
post Sep 30 2019, 09:08 AM

Getting Started
**
Junior Member
64 posts

Joined: Jan 2007


QUOTE(gingerrobot @ Sep 28 2019, 08:31 PM)
I need pencerahan on this, air kencing unta utk tujuan perubatan? 🤔

https://iluminasi.com/bm/mengapa-orang-arab...ncing-unta.html
*




This post has been edited by Kilokahn: Sep 30 2019, 09:10 AM
Kilokahn
post Sep 30 2019, 09:23 AM

Getting Started
**
Junior Member
64 posts

Joined: Jan 2007


Meminta Pertolongan Di Makam Sayyidina Husain?
September 29, 2019
OLEH: Ustaz Idris Bin Sulaiman


Berikut sanggahan kepada klip video seorang ‘ustaz’ yang mendakwa beberapa perkara tentang kelebihan ‘MAKAM SAYYIDINA HUSAIN’.


1. BERDOA DI MAKAM SAYYIDINA HUSAIN MUSTAJAB

JAWAPAN:

Ini HANYA DAKWAAN daripada sang ustaz TANPA DALIL syarie.

Sekadar CAKAP DENGAR berdasarkan kepada MIMPI KARUT MARUT. Semenjak bila pula MIMPI menjadi dalil?

TIDAK PERNAH sama sekali bagi SEMUA ULAMA AHLI SUNAH WAL JEMAAH serta KEEMPAT-EMPAT ULAMA MAZHAB FIQAH.

MIMPI hanya hujah dan dalil bagi MEREKA YANG MENYIMPANG dari jalan Ahli Sunah Wal Jemaah.



2. HARUSNYA BERTAWASSUL (menjadikan sesuatu sebagai perantara dalam berdoa) DENGAN KUBUR, MALAH BERISTIGHATHAH (meminta pertolongan) DARIPADA PENGHUNI KUBUR

JAWAPAN

Inilah SYIRIK MENYEKUTUKAN ALLAH dalam berdoa.

Perbuatan MEMINTA PERTOLONGAN di ALAM GHAIB daripada SELAIN ALLAH. Meminta sesuatu yang hanya boleh ditunaikan oleh Allah.

Nas-nas Al-Quran cukup banyak menjelaskan hal ini, memerintahkan supaya berdoa dan memohon di ALAM GHAIB hanya kepada ALLAH, di samping LARANGAN MEMINTA DARIPADA SELAIN ALLAH .

Firman Allah:

وَمَنْ يَدْعُ مَعَ اللَّهِ إِلَهًا آخَرَ لَا بُرْهَانَ لَهُ بِهِ فَإِنَّمَا حِسَابُهُ عِنْدَ رَبِّهِ إِنَّهُ لَا يُفْلِحُ الْكَافِرُونَ

Maksudnya:

“Dan sesiapa yang MENYERU SEMBAHAN yang lain di sisi Allah tanpa berdasarkan sebarang keterangan mengenainya, maka sesungguhnya hitungannya (dan balasan amalnya yang jahat itu) disediakan di sisi Tuhannya. Sesungguhnya orang-orang KAFIR tidak akan berjaya.”

Al-Quran, al-Mukminuun, 23: 117.

Allah menjelaskan bahawa apa yang diseru di ALAM GHAIB selain daripada Allah TIDAK MAMPU BERBUAT APA-APA. Malah perbuatan sedemikian ialah SYIRIK.

Firman Allah:

ذَلِكُمُ اللَّهُ رَبُّكُمْ لَهُ الْمُلْكُ وَالَّذِينَ تَدْعُونَ مِنْ دُونِهِ مَا يَمْلِكُونَ مِنْ قِطْمِيرٍ . إِنْ تَدْعُوهُمْ لَا يَسْمَعُوا دُعَاءَكُمْ وَلَوْ سَمِعُوا مَا اسْتَجَابُوا لَكُمْ وَيَوْمَ الْقِيَامَةِ يَكْفُرُونَ بِشِرْكِكُمْ

“Yang melakukan semuanya itu ialah ALLAH - Tuhan kamu, bagi-Nya kuasa pemerintahan; sedangkan apa yang kamu SERU - SELAIN daripada ALLAH - TIDAK MEMILIKI SESUATU PUN walau senipis selaput biji kurma. Jika kamu MEMOHON DARIPADA MEREKA (selain daripada ALLAH) nescaya MEREKA TIDAK MENDENGAR PERMOHONAN KAMU, dan sekalipun JIKA mereka mendengarnya, MEREKA TIDAK DAPAT MEMBERIKAN APA YANG KAMU POHONKAN ITU; dan pada Hari Kiamat pula MEREKA MENGINGKARI PERBUATAN SYIRIK KAMU.”

Al-Quran, Fatir, 35:13-14.

Mereka yang menyeru di ALAM GHAIB selain daripada ALLAH ialah golongan yang SESAT sesesatnya.

Firman Allah:

وَمَنْ أَضَلُّ مِمَّنْ يَدْعُو مِنْ دُونِ اللَّهِ مَنْ لَا يَسْتَجِيبُ لَهُ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ وَهُمْ عَنْ دُعَائِهِمْ غَافِلُونَ

Maksudnya:
“Dan TIDAK ADA ORANG YANG LEBIH SESAT daripada mereka yang menyeru SELAIN DARIPADA ALLAH, yang TIDAK DAPAT MENYAHUT atau MEMBERIKAN SEBARANG PERTOLONGAN kepadanya sehinggalah ke Hari Kiamat, sedangkan apa yang diseru itu TIDAK MENYEDARI PERMOHONAN mereka itu.”

Al-Quran, al-Ahqaf, 46:5.

Yakni orang-orang yang sudah MATI tidak sedar dan TIDAK MENGETAHUI APA-APA tentang permintaan-permintaan yang ditujukan kepada mereka.

Masakan tidak, kerana mereka sudah MATI. Apatah lagi jika mahu MENUNAIKAN permintaan-permintaan tersebut. Jauh sekali mereka dapat menunaikannya.

Kerana itu, golongan yang meminta daripada orang-orang yang sudah MATI dikatakan orang yang SESAT sehabis-habisnya. Mereka melakukan apa yang SIA-SIA, malah SYIRIK.



3. MEMINTA DARIPADA ALLAH TETAPI MELALUI SAYYIDINA HUSAIN

JAWAPAN:

Inilah SYIRIK AKBAR yang menjadi amalan dan hujah KAUM MUSYRIKIN MEKAH dahulu.

Meminta daripada ALLAH tetapi melalui SELAIN DARIPADA ALLAH di ALAM GHAIB, sama ada para nabi, malaikat, orang-orang soleh, jin-syaitan, patung-patung dan sebagainya. Semuanya DILARANG. Semuanya SYIRIK.

Firman Allah:

وَيَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ مَا لَا يَضُرُّهُمْ وَلَا يَنْفَعُهُمْ وَيَقُولُونَ هَؤُلَاءِ شُفَعَاؤُنَا عِنْدَ اللَّهِ

“Dan mereka MENYEMBAH SELAIN DARIPADA ALLAH, sesuatu yang tidak dapat mendatangkan mudarat mahupun manfaat kepada mereka, dan mereka pula berkata: Sembahan-sembahan ini ialah PEMBERI-PEMBERI SYAFAAT KEPADA KAMI DI SISI ALLAH."
Al-Quran, Yunus, 10:18.

Sedangkan apakah yang dilakukan oleh orang-orang MUSYRIKIN dengan patung-patung berhala ciptaan mereka? Mereka SERU dan MEMINTA HAJAT kepadanya.

Mereka BERDOA kepada patung-patung berhala mereka dengan alasan bahawa berhala-berhala tersebut ialah PERANTARA MEREKA DENGAN ALLAH.

Ringkasnya, mereka MEMINTA DARIPADA BERHALA KERANA ALLAH.

Allah menyebut alasan mereka ini dalam firman-Nya:

مَا نَعْبُدُهُمْ إِلَّا لِيُقَرِّبُونَا إِلَى اللَّهِ زُلْفَى

“TIDAKLAH KAMI MENYEMBAHNYA (meminta daripadanya) melainkan supaya mereka (berhala-berhala itu) dapat MENDEKATKAN KAMI KEPADA ALLAH sehampir-hampirnya."
Al-Quran, az-Zumar, 39:3.

Usah berdalih beralasan bahawa ini makam Nabi, anak cucu Nabi, para wali dan orang-orang soleh.

Kerana tidaklah PENYEMBAHAN BERHALA pada ZAMAN NABI NUH bermula melainkan kerana masyarakat pada waktu itu MENDEWA-DEWAKAN ORANG SOLEH yang telah MATI sebagaimana diceritakan dalam Surah Nuh, 71:23.




4. WALI-WALI ALLAH TIDAK MATI

JAWAPAN:

Ini hanya dakwaan dan andaian.

Kita katakan “Kemukakan bukti kamu jika kamu berkata benar” (al-Baqarah, 2:111).

Sedangkan Nabi pun Allah mengatakan kepadanya: “Engkau telah mati” - yakni akan mati (al-Quran, az-Zumar, 39: 30).

Apa yang pasti, semua yang bernyawa akan mati. Allah berfirman:

كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ

“Setiap yang bernyawa akan merasai kematian.”
Al-Quran, Aali Imran, 3:185.

MATI yakni kematian daripada kehidupan dunia. MATI dengan erti sudah TERPISAH daripada DUNIA dan berpindah ke ALAM BARZAKH.

Apa yang pasti, orang yang sudah MATI sudah TERPUTUS daripada SEGALA AMALAN dan PERHUBUNGAN dengan DUNIA.

Orang yang sudah MATI tidak lagi boleh beramal - melakukan ini dan itu, apatah lagi menyahut dan MENUNAIKAN PERMINTAAN ORANG YANG HIDUP!

Mereka yang mendakwa sebaliknya perlu mengemukakan dalilnya – dan TIADA DALIL sedemikian kecuali DALIL MIMPI dan CAKAP DENGAR yang BATIL.

Kepada Allah jua kita memohon petunjuk dan perlindungan.

Awas penyeru KEBATILAN berbaju agama. Pembawa dan penyebar KHURAFAT KESESATAN.

https://gerakanpenamalaysia.blogspot.com/20...TzuA2-1Tsx_C1Ok
Kilokahn
post Sep 30 2019, 09:40 AM

Getting Started
**
Junior Member
64 posts

Joined: Jan 2007


MYTH: Did Zionism help create the Kingdom of Saudi Arabia?

nferences contrary to this historical evidence are deceptive fallacies and an insult to history.

Saudi State or Zionism—Who came first?

With reference to the run-of-the-mill blog Mondoweiss, and its sleazy hogwash—”How Zionism helped create the Kingdom of Saudi Arabia”.

First of all, the term Zionism was first coined in 1890 by Nathan Birnbaum, and established as a political organization by Theodor Herzl in 1897.

However, the First Saudi State was established in 1744 in Al-Dir’iya, by Imam Muhammad bin Saud—and this was 146 years before the term Zionism was even coined.

Father of Zionism Theodor Herzl was born in 1860—i.e 116 years AFTER the first Saudi State was established.

The first Saudi State ended in 1818—almost 72 years before Zionism even existed—when the Ottomans invaded Al-Dir’iya and murdered Al-Saud.

Question arises, if the Zionist helped create the Saudi state in 1744, did Zionism also eliminate in 1818 the Saudi State they helped create? Ridiculous, right?

In 1824, the Second Saudi state was re-established by Imam Turki bin Abdullah bin Mohammed bin Saud in Riyadh—66 years before Zionism or Zionist even existed.

Seven Al Saud rulers ruled during this period of 67 years (1824 – 1891).

The second Saudi State ended in 1891, one year after the term Zionism was coined in 1890. Did the Zionist eliminate it again the second time?

Does this not prove the opposite of what all fallacious “Zionist created Kingdom” type articles claim?

Can Zionists control Two Holy Cities? Question your faith.

Delusional individuals with hostility fixed, should deliberate without parti-pris—would the Zionist have created a land upon Monotheism and the Prophetic Sunnah?

Quran says, “And they are those who, if We give them authority in the land, establish prayer and give Zakah or Poor-due and enjoin what is right and forbid what is wrong. And to ALLAH belongs the outcome of [all] matters.” [Surah Al Hajj – 41]

Saudi Arabia ensures worship of Allah Almighty without polytheism. It’s constitution is the Quran, it establishes prayer, distributes Zakah i.e. Poor-due, it implements shariah, serves pilgrims diligently, has embarked upon the most ambitious of projects in Haramain, built mosques and Islamic centres around the world, and funds Muslim countries abundantly and endlessly.

How can any Muslim actually believe the Zionist gained predominance over Makkah and Medinah?

Afreen Baig is a regular writer on contemporary issues of Middle-East and the Arab World. She writes for the Milli Chronicle. She tweets under @afreenb179 and she can be followed on Facebook.

https://millichronicle.com/2019/09/myth-did...hF2EjdmmNLVjLTQ
Kilokahn
post Sep 30 2019, 04:21 PM

Getting Started
**
Junior Member
64 posts

Joined: Jan 2007


user posted image
Kilokahn
post Oct 2 2019, 09:22 AM

Getting Started
**
Junior Member
64 posts

Joined: Jan 2007


QUOTE(zubayr @ Oct 2 2019, 08:59 AM)
Salam, I've got a non muslim friend who is interested to know further about Islam..

She's living in PJ area.. is there any NGO who can help in this matter nearer to PJ area?

Please help, thanks..
*
Wa alaikum salam, Try reaching out Al Khaadem

Address: 1034, Jalan Cempaka, Kampung Sungai Kayu Ara, 47400 Petaling Jaya, Selangor
Hours:
Open ⋅ Closes 5PM



Phone: 03-7726 4146

https://www.facebook.com/alkhaadem/
Kilokahn
post Oct 2 2019, 10:07 AM

Getting Started
**
Junior Member
64 posts

Joined: Jan 2007


QUOTE(zubayr @ Oct 2 2019, 09:56 AM)
jzkk bro icon_rolleyes.gif
*
wa iyyak,

if she is nearer to TTDI try Yayasan Taalim.
Kilokahn
post Oct 7 2019, 06:29 AM

Getting Started
**
Junior Member
64 posts

Joined: Jan 2007


QUOTE(EarendurFefalas @ Oct 6 2019, 11:18 PM)
i got a foreigner (english) already shahadah, but the rest of the practice like solat, etc etc he never know. got jakim/jais to teach?
*
Quickly teach him solat. Get Al Albani's book Sifat Solat Nabi with meanings of the recitations during solat. Establish solat first and tawheed lessons to fortify his aqeedah.
Kilokahn
post Oct 7 2019, 06:29 AM

Getting Started
**
Junior Member
64 posts

Joined: Jan 2007


‎Ḥasan al-Baṣrī Raḥimahullāh:

‎“By Allāh!! The religion cannot be uprightly established EXCEPT through the rulers; EVEN IF THEY ARE TYRANTS & OPPRESSORS, Wallāhi, what Allāh rectifies through them is much more GREATER than what is corrupted through them”

‎● [جامع العلوم ٢/١١٧]

Via Abu Maryam al Bakistani
Kilokahn
post Oct 7 2019, 08:31 AM

Getting Started
**
Junior Member
64 posts

Joined: Jan 2007



Kilokahn
post Oct 9 2019, 09:21 AM

Getting Started
**
Junior Member
64 posts

Joined: Jan 2007


QUOTE(EarendurFefalas @ Oct 9 2019, 07:26 AM)
where can get the book?
*
try these for solat guidance


https://www.dakwahbookstore.com.my/product/...r-described-hb/

https://www.dakwahbookstore.com.my/product/...alah-prayer-pb/

Aqeedah books:

https://www.dakwahbookstore.com.my/product/...ook-monotheism/

https://www.dakwahbookstore.com.my/product/...heed-explained/

https://www.dakwahbookstore.com.my/product/...y-on-servitude/


Kilokahn
post Oct 9 2019, 04:12 PM

Getting Started
**
Junior Member
64 posts

Joined: Jan 2007


Penggunaan Ilmu Kalam Dalam Masalah Akidah Adalah Punca Kerosakan Dan Perpecahan Umat Islam

Sebelum kemasukan falsafah dan ilmu kalam ke dalam dunia Islam, umat Islam bersatu di atas akidah yang benar dan tauhid yang murni. Tetapi setelah zaman penterjemahan kitab-kitab falsafah Yunani yang giat dijalankan pada masa pemerintahan Khalifah al-Makmun dalam kerajaan Abbasiyah, dan kemasukan ilmu kalam ke dalam Islam menjadi faktor-faktor awal perpecahan umat Islam.

Dalam usaha penterjemahan kitab-kitab falsafah Yunani ini, peranan kaum kafir dapat disaksikan dengan jelas bagaimana mereka memainkan peranan penting dalam menterjemah kitab-kitab ini. Antara tokoh penterjemahan dalam kalangan kafir Ahli Zhimmah ialah Yuhanna bin al-Batriq, Ibnu Na'imah Abdul Masih, Tsabit bin Qurrah al-Harrani, Habib bin Bahriz, Zaruba bin Majuh al-Na'imi, Hunain bin Ishaq dan anaknya Ishaq bin Hunain, dan ramai lagi.
[Lihat: Evolusi Gerakan Penyelewengan Dalam Islam, hlm. 37-38. Terbitan: Karya PiS]

Imam al-Suyuthi menyebutkan bahwa al-Makmun meminta buku-buku Yunani kepada raja-raja Nasrani, lalu mereka menyiapkan buku-buku tersebut dan mengirimkannya kepada al-Makmun sambil mengatakan: "Siapkanlah, karena tidaklah ilmu ini masuk pada suatu bangsa kecuali akan menimbulkan kehancuran dan perselisihan para ulamanya."
[Imam al-Suyuthi, Shaun al-Manthiq, Juz 1, hal. 42,43]

Apa yang dikatakan oleh orang-orang Nasrani itu ternyata benar apabila umat Islam menggunakan falsafah dan ilmu kalam dalam mengisbatkan akidah, khususnya dalam berinteraksi dengan nas-nas al-Asma' wa al-Sifat, maka ianya menimbulkan kehancuran dan perselisihan para ulama.

Tauhid al-Asma' wa al-Sifat menjadi syiar Islam dan Ahli Sunnah wal Jamaah Manhaj as-Salaf. Tauhid al-Asma' wa al-Sifat juga menjadi pembeda antara kafir dan mukmin. Disebabkan kesalahan dalam al-Asma' wa al-Sifat menyebabkan kaum Nasrani menjadikan Nabi Isa As sebagai tuhan. Disebabkan kesalahan dalam al-Asma' wa al-Sifat juga menyebabkan golongan musyrik menyembah berhala. Ini kerana mereka jahil akan sifat-sifat Tuhan, dan tersalah di dalam masalah al-Asma' wa al-Sifat menyebabkan mereka menyembah tuhan yang salah.

Adapun di dalam Islam, tauhid al-Asma' wa al-Sifat menjadi pembeda antara ahli sunnah dan ahli bid'ah. Perpecahan di dalam tauhid al-Asma' wa al-Sifat ini antara yang menjadi faktor utama lahirnya banyak firqah-firqah yang sesat lagi menyimpang seperti Jahmiyyah, Qadariyah, Jabariyah, Muktazilah, Musyabbihah, Mujassimah, Mu'athilah dan selainnya. Ini terjadi disebabkan kerana mereka berinteraksi dengan nas-nas al-Asma' wa al-Sifat Allah Swt menggunakan akal falsafah dan ilmu kalam.

Justeru, inilah antara sebab mengapa para imam-imam Salaf terutama Imam Empat Mazhab begitu membenci ilmu kalam dan ahlinya, dan melarang umat dari mendekatinya.

Imam Abu Hanifah tatkala ditanya, "Apa pendapat engkau tentang kalam yang diada-adakan terkait 'aradh dan jism?" [ini selalu diperkatakan oleh ahli kalam termasuklah Asya'irah]. Dia menjawab, "Perkataan-perkataan ahli filsafat, engkau harus mengacu pada atsar dan tuntunan generasi salaf, dan jauhilah setiap yang diada-adakan, kerana itu bid'ah." Ini disampaikan oleh al-Muzhaffar bin Sam'ani dalam bahasan tentang al-Intishar. (Shaun al-Manthiq, hlm. 32)
[Ruj: Akidah Islam Menurut Imam Empat Madzhab, hlm. 369, Prof. Dr. Abul Yazid Abu Zaid al-'Ajami. Terbitan: Pustaka al-Kautsar]

Imam Malik bin Anas, dalam riwayat yang disampaikan al-Harawi melalui Abdurrahman bin Mahdi, dia mengatakan, "Aku menemui Malik saat bersamanya ada seorang yang bertanya kepadanya. Dia mengatakan, 'Tampak engkau termasuk sahabat Amr bin Ubaid, Allah mengutuk Amr, kerana dia mengadakan bid'ah-bid'ah terkait kalam ini. Seandainya kalam itu ilmu, nescaya generasi sahabat dan tabi'in pun membicarakannya, sebagaimana mereka membicarakan tentang hukum dan syariat." (Shaun al-Manthiq, hlm. 33).
[Ibid, hlm. 369]

Imam Asy-Syafie berkata:

"Hukumanku ke atas ahli kalam adalah (mereka) dipukul dengan pelepah tamar dan dibawa naik ke atas unta, serta dibawa keliling serata
lah lalu diumumkan: "Inilah balasan bagi orang yang meninggalkan al-Quran dan as-Sunnah lalu menceburi ilmu kalam."
[Diriwayatkan oleh al-Khatib al-Baghdadi dalam Sharaf Ashab al-Hadis: 168 (ms. 78), al-Harawi dalam Dhamm al-Kalam: 1142 (4/294-295), al-Muqri' dalam Dhamm al-Kalam (ms. 99), ibn Abd al-Barr dalam Jami' Bayan al-'Ilm wa Fadlih: 1794 (2/941), al-Bayhaqi dalam Manaqib al-Shafi'i (1/462), dan ibn Hajar dalam Tawali al-Ta'sis (ms. 111)]

"Seseorang bertemu Allah dengan segala dosa kecuali syirik adalah lebih baik berbanding bertemu Allah dengan sekelumit ilmu kalam."
[Diriwayatkan oleh ibn Abi Hatim dalam Adab al-Shafi'i (ms. 137), Ibn Battah dalam al-Ibanah: 662 (2/534-535) dan dalam (kitab yang sama) bahagian al-Qadar: 1881 (2/262), al-Bayhaqi dalam Manaqib al-Shafi'i (1/452) dan dalam kitab al-Qadar: 478, Abu Nu'aym dalam Hilyat al-Awliya (9/111), al-Muqri' dalam Dhamm al-Kalam (ms. 78) dan ibn Asakir dalam Tarikh Dimashq (51/310)]

Berkata Imam al-Aimmah (imamnya para imam) Ibnu Khuzaimah (pembesar mazhab Syafie) setelah ditanya tentang soal memperihalkan nama-nama dan sifat-sifat Allah:

"Ia satu bid'ah yang mereka ada-adakan. Para imam kaum muslimin dalam kalangan sahabat, tabiin, dan para imam agama ini yang merupakan tokoh-tokoh mazhab umpama Malik bin Anas, Sufyan al-Thawri, al-Awza'i, asy-Syafie, Abu Hanifah, Abu Yusuf, Muhammad bin al-Hasan, Ahmad ibn Hanbal, Ishaq al-Hanzali, Yahya bin Yahya, Abdullah bin al-Mubarak dan Muhammad bin Yahya tidak pernah bercakap tentang perkara tersebut, bahkan mereka melarang daripada mendalaminya dan menunjuki anak-anak murid mereka jalan al-Quran dan as-Sunnah. Oleh itu janganlah engkau mendalaminya, atau membelek buku-buku mereka (ahli kalam) sama sekali. Aku memohon kepada Allah agar melindungi kita daripada fitnah ujian yang menyesatkan, baik yang zahir mahupun yang batin."
[Diriwayatkan oleh al-Harawi dalam Dhamm al-Kalam: 1263 (4/387-388), dan al-Muqri' dalam Dhamm al-Kalam (ms. 99-101)]

Adapun Imam Ahli Sunnah, Ahmad bin Hanbal; al-Harawi menyampaikan dalam kitabnya Dhamm al-Kalam, dari Abdullah bin Ahmad bin Hanbal, dia berkata, "Ayahku menulis surat kepada Abdullah bin Yahya bin Khaqan dengan mengatakan, 'Aku bukan ahli kalam, dan menurutku kalam sama sekali tidak diperlukan dalam hal ini kecuali yang terdapat dalam Kitab Allah atau dalam hadis Rasulullah Saw. Adapun yang selain itu maka kalam dalam hal ini tidak terpuji'." (Shaun al-Manthiq, hlm. 67, Siyar A'lam An-Nubala', 11/286).
[Ruj: Akidah Islam Menurut Imam Empat Madzhab, hlm. 369-370, Prof. Dr. Abul Yazid Abu Zaid al-'Ajami. Terbitan: Pustaka al-Kautsar]

Jika tidak kerana ilmu kalam, mereka tidak akan menolak Istiwa' Allah di atas 'Arasy. Jika tidak kerana ilmu kalam, mereka tidak akan menolak sifat-sifat Allah Swt seperti Wajah, Tangan, Mata, al-Nuzul, dan sifat-sifat Allah Swt yang lain. Kerana sifat-sifat ini menyanggahi kaedah-kaedah ilmu kalam.

Mungkin ilmu kalam atau mantiq ini berguna jika diletakkan pada tempatnya seperti dalam ilmu fizik (tabiat-tabiat semulajadi atau tabi'iyyat) atau ilmu-ilmu keduniaan yang lainnya. Mungkin juga dalam bidang usul fiqh, ilmu kalam atau mantiq membantu dalam meletakkan kaedah-kaedah. Adapun penggunaan ilmu kalam di dalam akidah khususnya tauhid al-Asma' wa al-Sifat, maka ilmu kalam adalah punca kerosakan yang besar kepada akidah dan perpecahan umat.
Kilokahn
post Oct 21 2019, 10:19 AM

Getting Started
**
Junior Member
64 posts

Joined: Jan 2007


Oct 21 2019, 12:01 PM
This post has been deleted by seiferalmercy because: no promotion of salafism here

Kilokahn
post Oct 21 2019, 04:28 PM

Getting Started
**
Junior Member
64 posts

Joined: Jan 2007




2 Pages  1 2 >Top
Topic ClosedOptions
 

Change to:
| Lo-Fi Version
0.1307sec    0.52    7 queries    GZIP Disabled
Time is now: 13th December 2025 - 03:32 PM