Salam guis, nak tanya sikit.
kalau semua perkara telah ditentukan mula, tengah & akhirnya, kenapa Allah berfirman yg Dia tidak akan ubah nasib sesuatu kaum, selain mereka yg ubah nasib mereka sendiri?
adakah kaum/makhluk tersebut mampu menidakkan/ubah apa yang telah Allah tetapkan?
contoh, Abu seorang yg jahat, Abu nak jadi baik, kemudian dia berusaha & akhirnya berubah jadi baik. Adakah usaha dan pengakhiran dia jadi baik itu telah ditentukan? atau takdir Abu itu telah berubah kerana usahanya sendiri?
jika takdirnya berubah kerana usahanya sendiri, adakah itu menunjukkan makhluk itu berkuasa lebih dari Allah dalam menentukan masa depan & apa yg dia hendak/akan lakukan?
contoh Iblis yg tidak mahu sujud terhadap Adam. Adakah keingkaran Iblis itu telah Allah tetapkan? Adakah jahatnya / baiknya seseorg itu telah Allah tetapkan? Jika ya, tidakkah itu satu contoh kezaliman & ketidakadilan?
A ditetapkan jalan hidupnya penuh dgn maksiat & mati dlm dosa & msk neraka
B ditetapkan jalan hidupnya penuh dgn amal & mati dlm amal & msk syurga
logik akal, siapa yang nak masuk neraka, tapi kalau dah ditetapkan oleh Maha Pencipta yang hidupnya rosak sebegitu, apa daya seorg yg dicipta utk melawan ketetapan Maha Pencipta?
manusia di beri pilihan utk ikut panduan iaitu Al Quran dan bertaubat. Tapi jika telah ditetapkan yg hatinya mati & keras utk balik ke pangkal jalan, no point kan?
Allah tak beri hidayah kepada keluarga Nabi Nuh & bapa saudara Nabi Muhammad bagi menunjukkan yg Allah beri hidayah hanya kepada hambanya yang di kehendaki sahaja. Bermakna Allah jadikan keluarga Nabi Nuh & bapa saudara Nabi Muhammad itu selama2nya di neraka hanya kerana untuk menunjukkan eksklusifnya Allah dalam memberi hidayah?
This post has been edited by WinkyJr: Feb 12 2018, 05:19 PM
Muslim Group