Welcome Guest ( Log In | Register )

Bump TopicReply to this topicRSS feed Start new topic Start Poll

Outline · [ Standard ] · Linear+

> Lowyat Muslim Fellowship

hardreality
post Dec 2 2017, 11:39 AM

New Member
*
Group: Newbie
Posts: 15

Joined: Oct 2017
QUOTE(DragonSuplex @ Nov 30 2017, 09:08 PM)
sebagai seorang insan yang baru diperma saya amat kecewa dengan cara moderator menjalankan tanggungjawab mereka di forum ini

yang menghina mencerca mengherdik umat dan agama kita semakin berleluasa sedangkan kita yang cuba untuk mempertahankan maruah serta membetulkan anggapan yang salah di tuduh sebagai taliban serta diperma pula
*
Kalau ada fakta, tak perlu bimbang kritikan terhadap agama, kan?
DragonSuplex
post Dec 2 2017, 12:04 PM

New Member
*
Group: Newbie
Posts: 0

Joined: Aug 2016
QUOTE(hardreality @ Dec 2 2017, 11:39 AM)
Kalau ada fakta, tak perlu bimbang kritikan terhadap agama, kan?
*
kalau

tapi sejujurnya berapa ramai yang sebenarnya yang betul betul mempunyai fakta tersebut di sini

rata rata lebih cenderung untuk mencerca dan merperlekehkan atas tujuan untuk trolling serta provokasi dengan generalisasi sebagai fakta
shondown
post Dec 2 2017, 02:11 PM

New Member
*
Group: Newbie
Posts: 6

Joined: Apr 2006


QUOTE(DragonSuplex @ Dec 2 2017, 12:04 PM)
kalau

tapi sejujurnya berapa ramai yang sebenarnya yang betul betul mempunyai fakta tersebut di sini

rata rata lebih cenderung untuk mencerca dan merperlekehkan atas tujuan untuk trolling serta provokasi dengan generalisasi sebagai fakta
*
I agree with you... it is sadder that a Muslim will willfully condemn their own faith and be a cohort. Why is that?


QUOTE(seiferalmercy @ Nov 30 2017, 09:14 PM)
kira ok la tu kena perma

ulama dulu2, nabi2 kena lagi teruk

ni la realiti yg kita kena terima. Tapi jgn sampai kita melampau
*
QUOTE(WinkyJr @ Nov 30 2017, 09:45 PM)
chill je bro
yg pentingnya kalau hang cuba smpikan mesej, smpikan dengan berhemah dan betul, kalau depa x terima or permaban hang, xpe, yg penting mesej smpi
lagipun permaban bukan sakit mana pun, habis2 buka akaun baru je
*
QUOTE(seventwo @ Dec 2 2017, 10:49 AM)
Hahaha. Lega aku kena hantar bora2 je.
Biasalah tu, ini Lolyat siapa punya?  whistling.gif
*
But I also agree with the above... not feeling so marah anymore. Thanks a lot.


hardreality
post Dec 2 2017, 08:20 PM

New Member
*
Group: Newbie
Posts: 15

Joined: Oct 2017
QUOTE(DragonSuplex @ Dec 2 2017, 12:04 PM)
kalau

tapi sejujurnya berapa ramai yang sebenarnya yang betul betul mempunyai fakta tersebut di sini

rata rata lebih cenderung untuk mencerca dan merperlekehkan atas tujuan untuk trolling serta provokasi dengan generalisasi sebagai fakta
*
Fakta menang, atau provokasi menang? Tak kan muslim takda fakta untuk membalas provokasi.
DragonSuplex
post Dec 2 2017, 09:38 PM

New Member
*
Group: Newbie
Posts: 0

Joined: Aug 2016
QUOTE(hardreality @ Dec 2 2017, 08:20 PM)
Fakta menang, atau provokasi menang? Tak kan muslim takda fakta untuk membalas provokasi.
*
Imam Syafie berkata:

“Aku mampu berhujah dengan 10 orang yang berilmu tetapi aku pasti kalah dengan seorang yang jahil, kerana orang yang jahil itu tidak pernah faham landasan ilmu”.
hardreality
post Dec 3 2017, 07:49 AM

New Member
*
Group: Newbie
Posts: 15

Joined: Oct 2017
QUOTE(DragonSuplex @ Dec 2 2017, 09:38 PM)
Imam Syafie berkata:

“Aku mampu berhujah dengan 10 orang yang berilmu tetapi aku pasti kalah dengan seorang yang jahil, kerana orang yang jahil itu tidak pernah faham landasan ilmu”.
*
Imam Syafie is wrong. I have never lost a discussion with a person who tak berilmu.
mt24
post Dec 3 2017, 11:54 AM

Casual
***
Group: Junior Member
Posts: 305

Joined: Aug 2015
From: planet namek


assalamualaikum saudara saudari seagama,

nak tanya, untuk kiraan zakat, tempoh haul tu amik tahun masihi ke tahun hijri.

terima kasih, jazakallah
Protoculture
post Dec 3 2017, 06:33 PM

Enthusiast
*****
Group: Senior Member
Posts: 889

Joined: Oct 2004
From: MARS BASE


QUOTE(DragonSuplex @ Nov 30 2017, 09:08 PM)
sebagai seorang insan yang baru diperma saya amat kecewa dengan cara moderator menjalankan tanggungjawab mereka di forum ini

yang menghina mencerca mengherdik umat dan agama kita semakin berleluasa sedangkan kita yang cuba untuk mempertahankan maruah serta membetulkan anggapan yang salah di tuduh sebagai taliban serta diperma pula
*
Masuk /k kena tahan lah. Saya ni dulu keja berdebat dari forum thetruereligion.org , forum Asiafinest ke forum CARI pasal agama, tambah lagi di forum CARI yang infested dengan Syiah, liberal, atheist .... dari 2001-2013 dah lali dah.

Saya takat /k tu level selit celah gigi boleh la, anti Islam suam kuku hangat2 tahi ayam je. Jahil murokab tu kita paham pasal ada nons. Cuba kalau forum CI kat CARI, lagi sakit jiwa padahal tu sama Melayu tu tapi anti hadis liberal sampai Syiah, fuhh. Belum kira troll lagi. Berpeluh melayan sakai2 kat CI CARI tu.

At the end, debat je guna fakta. Diorang akan kalah bab hujah. Saya ni sebab masuk /k bukan sangat nak berdebat, nak release tension sekali sekala layan /k ni memang meriah. Taklah sakit jiwa layan CI CARI tu.

Jangan amik pot sangat. There's life outta there that needs your attention. Masuk /k pun muka kena tebal.

Macam saya. Resident /k pun dah cop saya Taliban pasal dok asik bertekak dengan bab Islam semua. Alah besalah tu takat Taliban pun label je. Takde nak berkerak la hati pun. Take it in jest.
Zaryl
post Dec 4 2017, 12:10 PM

Hardcore Casual Gamer
******
Group: Senior Member
Posts: 1,057

Joined: Jan 2003
From: Kedah Khap Khoun Khap (4K)


One serious question:

Is BITCOIN halal or haram?
If haram, why?


seiferalmercy
post Dec 4 2017, 12:56 PM

New Member
*
Group: Junior Member
Posts: 37

Joined: May 2010


QUOTE(Zaryl @ Dec 4 2017, 12:10 PM)
One serious question:

Is BITCOIN halal or haram?
If haram, why?
*
Rasanya Turki dah keluarkan fatwa baru-baru ni
seventwo
post Dec 4 2017, 03:33 PM

Casual
***
Group: Junior Member
Posts: 360

Joined: Dec 2009

QUOTE(hardreality @ Dec 3 2017, 07:49 AM)
Imam Syafie is wrong. I have never lost a discussion with a person who tak berilmu.
*
In your situation, orang tak berilmu tu belum capai lagi tahap untuk di-level-kan sebagai tak berilmu. Kena define, orang tak berilmu tu macam mana.
abu.shofwan
post Dec 4 2017, 03:39 PM

Enthusiast
*****
Group: Senior Member
Posts: 851

Joined: Jan 2015
From: KLCC


QUOTE(mt24 @ Dec 3 2017, 11:54 AM)
assalamualaikum saudara saudari seagama,

nak tanya, untuk kiraan zakat, tempoh haul tu amik tahun masihi ke tahun hijri.

terima kasih, jazakallah
*
Tahun Hijri. We are muslims, afterall.
abu.shofwan
post Dec 4 2017, 03:39 PM

Enthusiast
*****
Group: Senior Member
Posts: 851

Joined: Jan 2015
From: KLCC


QUOTE(seiferalmercy @ Dec 4 2017, 12:56 PM)
Rasanya Turki dah keluarkan fatwa baru-baru ni
*
can give reference here, bro? jazakallaahu khoir.
seventwo
post Dec 4 2017, 04:11 PM

Casual
***
Group: Junior Member
Posts: 360

Joined: Dec 2009

QUOTE(Zaryl @ Dec 4 2017, 12:10 PM)
One serious question:

Is BITCOIN halal or haram?
If haram, why?
*
Kalau tak salah, Malaysia belum keluar fatwa lagi.
Masih dalam kajian.

QUOTE
Pelaburan Bitcoin: Harus atau Haram? Atau Scam?

Banyak betul soalan sebegini dalam ruangan inbox. Sejujurnya saya akui, isu berkenaan bitcoin atau cryptocurrency perlu kepada kajian khusus sama ada peringkat master atau Phd. Namun ia memerlukan kepakaran yang tinggi dalam dunia digital dan sistem monetari Islam.
Namun atas permintaan ramai untuk komen isu ini, di sini saya berikan beberapa idea asas tentang bitcoin. Terutama ditujukan khas kepada mereka yang terpengaruh dengan skim-skim pelaburan berasaskan bitcoin.

1. Bitcoin semakin popular dengan perkembangan teknologi IT dan komputer, khasnya dengan adanya teknologi P2P dan seterusnya membawa kepada teknologi blockchain yang menjadi asas kepada penggunaan bitcoin.

2. Bitcoin diterima umum sebagai mata wang cryptocurrency dan bitcoin bukan satu-satunya cryptocurrency yang wujud di dunia ini ada lagi pelbagai jenis lain seperti etherium, litecoin dan lain-lain. Bitcoin menjadi popular kerana permintaan terhadapnya dan penerimaan masyarakat cyber sebagai alat pembayaran. Bahkan sesiapa sahaja boleh cipta crypto currency sendiri, menggunakan asas blockchain technology,

3. Antara sebab utama menjadikan bitcoin diterima ialah kerana ia bersifat decentralized iaitu tidak dikawal oleh mana-mana autoriti kewangan, dan tidak perlu kelulusan mana-mana autoriti untuk pemindahan, namun ia dikawal oleh satu sistem public ledger yang dinamik untuk memastikan ia tidak diduplikasi atau 'dipalsukan'.

4. Hakikat mudah difahami, bitcoin ialah komoditi crypto yang biasa, tetapi apabila diterima umum sebagai alat pembayaran, maka jadilah ia mata wang internet. Bitcoin tidak didasari oleh apa-apa aset seperti emas dan perak, ia sama seperti wang fiat yang tidak didasari oleh apa-apa aset pendasar. Bezanya wang fiat diiktiraf melalui legal tender oleh autoriti, sedangkan bitcoin diiktiraf oleh masyarakat digital melalui public ledger. Setiap transaksi akan disenaraikan dalam public ledger. Apa itu public ledger? Itu bukan isu yang nak dibincangkan. Bitcoin turut popular kerana pemiliknya sukar dikesan walaupun identiti ada disenaraikan dalam public ledger. identiti yang ada cuma kod sahaja, dan tidak siapa tahu siapa pemilik kod tersebut. Di sini menjadikan bitcoin diminati oleh para penggubah wang haram. Juga bitcoin diminati oleh para spekulator kerana kenaikan harga yang mendadak. Jika anda inginkan bitcoin kerana kagum dengan kenaikan harga bitcoin berbanding dolar, maka anda termasuk dalam para spekulator tersebut.

5. Bitcoin sangat volatile di mana ia boleh naik dengan masa yang singkat akibat permintaan, dan ini menjadi bukti ia juga boleh jatuh dengan pantas. Jangan ingat apabila ia naik ia akan terus selamanya naik. Semakin cepat nilainya naik, menunjukkan ia boleh jatuh dengan cepat juga. Bahkan emas fizikal pun ada naik turun, inikan pula aset yang tiada fizikal. Sampai masa bitcoin akan jatuh harganya walaupun landskap penggunaan wang dunia mungkin berubah dengan adanya blockchain technology.

6. Cara mendapatkan bitcoin yang terbaik ialah dengan melakukan proses mining atau melombong dengan menggunakan komputer berkuasa tinggi yang menyelesaikan permasalahan matematik yang rumit. Ataupun dengan menjual produk dan meminta bayaran melalui bitcoin. Atau menukar dalam pasaran forex antarabangsa tetapi cara ini sangat berisiko yang banyak dicemari dengan penipuan.

7. Persoalannya adakah penggunakan bitcoin salah di sisi Syariah? Persoalan kedua, bagaimana pula dengan pelaburan bitcoin yang ditawarkan di internet?

8. Pada asasnya, jika bitcoin sekadar digunakan sebagai alat pembayaran, maka bitcoin tidak salah di sisi Syariah kerana ia cuma komoditi biasa yang diterima umum sebagai alat pembayaran. Menurut kaedah asasnya, jika ia menjadi alat pembayaran, maka ia menjadi mata wang, dan ia menerima hukum sama seperti wang, iaitu tertakluk dengan hukum riba. Ada juga pendapat yang tidak mengiktiraf bitcoin sebagai mata wang, tetapi ia cuma komoditi digital yang digilai umum. Apa pun asasnya, ia tetap boleh digunakan untuk alat pembayaran dan medium pertukaran.

9. Cuma dari satu segi yang lain, keputusan BNM untuk tidak mengiktiraf bitcoin sebagai mata wang sah laku di Malaysia adalah tepat kerana bitcoin tidak menepati ciri-ciri Wang berasaskan Syariah kerana tahap volatility yang tinggi. Ia tidak sesuai untuk menjadi pengukur nilai kerana nilanya tidak stabil dan tidak dapat dikawal oleh kerajaan. Sifat wang yang sebenar dalam Syariah ialah ia mesti dikawal oleh kerajaan. Dalam Syariah, permitnaan terhadap wang mesti mempunyai faktor berikut: Medium pertukaran, pengukur nilai, pembyaran hutang, dan penyimpan nilai. Secara logiknya, bitcoin masih lagi tidak stabil, kerana sifatnya yang decentralized, bagaimana mungkin ia boleh menjadi penyimpan nilai?

10. Adakah pelaburan dalam bitcoin patuh Syariah? Sebelum menjawab soalan tersebut, pertamanya sifat orang tamak, apabila ada sahaja berita tentang bitcoin yang melonjak harganya, maka orang tamak akan mula berminat dengan bitcoin walaupun pengetahuan tentang bitcoin mereka sangat terhad. Keduanya, sudah menjadi lumrah di Malaysia, apabila ada sahaja komoditi yang melonjak harganya mendadak, para scammer akan muncul di situ dengan mencipta pelbagai jenis pelaburan bagi memancing golongan yang tamak dan bodoh ini. Peluang menjadi lebih besar apabila si bodoh ini tidak tahu langsung apa itu bitcoin dan ini memudahkan mereka memancing mangsa. Justeru, soalan belum dijawab adakah pelaburan bitcoin harus? Jawapannya adakah anda faham dahulu apa itu cryptocurency, kalau tak faham, jangan melabur.

11. Hasil pemerhatian saya dan kajian saya terhadap beberapa artikel dan buku, semua pelaburan yang menawarkan keuntungan melalui bitcoin, atau apa jua cryptocurrency yang ada dunia ini seperti etherium, ripple, litecoin atau monero, semuanya adalah penipuan dan scam. Jangan jadi tamak, kerana otak akan bodoh apabila tamak. Semua pelaburan tersebut tidak bebas daripada unsur gharar, taghrir, ponzi, riba dan segala macam yang haram di atas dunia ini terkumpul pada skim pelaburan berasaskan cryptocurrency.

12. Jika seseorang itu berjaya memiliki bitcoin sendiri, dan berjaya menjualnya, wang itu masih lagi harus. Tapi jangan percaya kepada skim melombong bitcoin atau seumpamanya, kecuali anda mampu melombong sendiri dengan komputer sendiri.

Blockchain boleh berkembang dan mengubah landskap ekonomi dunia, tapi pelaburan yang menawarkan keuntungan bitocoin, etherium dan lain-lain itu tetap scam, fraud dan ponzi.

Wallahu A'lam.

Ulasan ringkas oleh:
Ahmad Sufyan Che Abdullah
muamalat.my

sanosizo
post Dec 5 2017, 05:20 AM

mambang tanah
*******
Group: Senior Member
Posts: 4,165

Joined: Jan 2003
From: Shah Alam, Newcastle North East


QUOTE(hardreality @ Dec 3 2017, 07:49 AM)
Imam Syafie is wrong. I have never lost a discussion with a person who tak berilmu.
*
Try to have discussion with flat earthers
seventwo
post Dec 5 2017, 09:49 AM

Casual
***
Group: Junior Member
Posts: 360

Joined: Dec 2009

QUOTE(sanosizo @ Dec 5 2017, 05:20 AM)
Try to have discussion with flat earthers
*
Hahaha. Ini kelakar! laugh.gif
hirano
post Jan 3 2018, 09:12 PM

.Escaping reality
*******
Group: Senior Member
Posts: 2,591

Joined: Nov 2007
From: Pluto



Question.

Anybody know if akad nikah needs to be done according to the female's IC/hometown etc? Or can it be at any states? Any rule for this?
najminaruto
post Jan 3 2018, 11:29 PM

Out forever - this place is full of psychopaths
*****
Group: Senior Member
Posts: 721

Joined: Jun 2006
From: Kuala Lumpur, Malaysia
QUOTE(hirano @ Jan 3 2018, 09:12 PM)
Question.

Anybody know if akad nikah needs to be done according to the female's IC/hometown etc? Or can it be at any states? Any rule for this?
*
takde. kau kahwin ikut prosedur negeri tempat kau nak buat upacara nikah la.

kau nak kahwin kat Perlis pun boleh, walaupun lelaki dan perempuan bukan asal Perlis. boleh paham? tapi leceh la. buat la perbandingan dulu, kat mana negeri yang ada proses menikah yang lebih senang.
xXTAUFANXx
post Jan 4 2018, 12:09 AM

New Member
*
Group: Junior Member
Posts: 30

Joined: Mar 2017
From: sini


alhamdulillah..dah sampai seru
seventwo
post Jan 4 2018, 10:40 AM

Casual
***
Group: Junior Member
Posts: 360

Joined: Dec 2009

QUOTE(hirano @ Jan 3 2018, 09:12 PM)
Question.

Anybody know if akad nikah needs to be done according to the female's IC/hometown etc? Or can it be at any states? Any rule for this?
*
hirano dah nak kahwin. yeay!

kahwin kat Kelantan lah.. sekk kitoo! Hahaha!

Based on my experience, it's easier to register your marriage in the same state. if the guy orang Pahang, spouse orang Selangor, dua2 register kat Selangor.
Nikah need to be done at the state where you register your marriage. Because, on the day, the saksi/tok kadi/wali need to be there as well
Takkan hang register di Johor, kahwin di Kedah, jenuh lah tok kadi nak ke sana. biggrin.gif

BTW, each state have their own practices.

Dont forget to invite us.. brows.gif

162 Pages « < 159 160 161 162 >Top
Bump TopicReply to this topicTopic OptionsStart new topic
 

Switch to:
| Lo-Fi Version
0.1056sec    5.87    6 queries    GZIP Disabled
Time is now: 17th January 2018 - 10:44 PM