QUOTE(celicaizpower @ Aug 8 2014, 11:00 AM)
takpa bro, bro leh diet sampai bile naik moto tu, bro nampak kecik

aku dulu ada member kerja kat kilang pemasangan engin kat sini... sebenarnye, lepas je depa pasang engine tu, sebagai QC, depa dah lenjan kaw kaw kat kilang untuk pastikan engin tu takkan fak-up bile dah jual.... jadi pada pandangan member aku break in nih semua tipu je la... sebab awal2 lagi depa dah lanyak...
Jujur cakap, dulu aku keje Hong leong yamaha motor malaysia setahun, bahagian production, kilang assembly, salah satu model ialah xj6.
XJ6 dan fz special sket, tak pasang pada assembly line biase, assembly line yg berbeza.
Tang QC lenjan tu kire 50% betul la, tak semua, dari production line derang select sket2 je utk endurance test (mileage dan jalanraya).
Bole kate most likely 95% mmg fresh takde go thru endurance pun. QC test only kat test bay utk check rpm, asap eksos, bunyi, starter, lampu. Then PDI, terus masuk warehouse or letak atas lori terus utk hantar kedai. Macam tu la proses nye, but this is yamaha malaysia, aku tak pasti kawa/suzuki/honda macam mane. Just sharing