QUOTE(scgoh123 @ Sep 23 2014, 04:23 PM)
Example 1:
Perdagangan secara talian kini merupakan satu mekanisme baharu dalam urus niaga tanpa sempadan. Banyak kesan yang mungkin timbul akibat urus niaga melalui sistem elektronik ini. Bincangkan.
Example 2:
Mengikut Laporan UNESCO, sejak tahun 1970-an, bekalan air bersih dunia didapati semakin berkurangan. Keadaan ini boleh menimbulkan beberapa masalah kepada manusia dan alam sekitar. Bincangkan.
You've to learn how to distinguish "ayat penyata/umum" and "ayat soalan". This is what my teacher told me.Perdagangan secara talian kini merupakan satu mekanisme baharu dalam urus niaga tanpa sempadan. Banyak kesan yang mungkin timbul akibat urus niaga melalui sistem elektronik ini. Bincangkan.
Example 2:
Mengikut Laporan UNESCO, sejak tahun 1970-an, bekalan air bersih dunia didapati semakin berkurangan. Keadaan ini boleh menimbulkan beberapa masalah kepada manusia dan alam sekitar. Bincangkan.
For example 1 -
"Perdagangan secara talian kini merupakan satu mekanisme baharu dalam urus niaga tanpa sempadan." doesn't bring any clue that there's "kehendak" in the question. It's merely stating the issue.
While for example 2 -
"Mengikut Laporan UNESCO, sejak tahun 1970-an, bekalan air bersih dunia didapati semakin berkurangan." , there's a "kehendak" in this sentence, which is "didapati semakin berkurang" that indicates you have to answer the "punca-punca yang menyebabkan kedaan ini".
Same thing goes with "masalah ini menjadi semakin serius." You've to answer why (punca/sebab) the issue is getting serious, before answering the second "kehendak soalan".
However, since the example 1 only states "kesan" but not "kesan buruk" or "kesan baik", and there's no any word in the "ayat penyata" leads to negative/positive way, you should write both sides.
So both examples are 2+3 / 3+2.
Hope this helps and feel free to correct me if there's any mistake
This post has been edited by LeoLibra107: Sep 24 2014, 12:18 AM
Sep 24 2014, 12:15 AM

Quote
0.0462sec
1.43
7 queries
GZIP Disabled