http://www.youtube.com/watch?v=ZC_vr4ZfUQo
Military Thread V10, Merry X'Mas and Happy New Year
Military Thread V10, Merry X'Mas and Happy New Year
|
|
Oct 6 2013, 02:38 PM
Return to original view | Post
#21
|
![]() ![]() ![]()
Junior Member
408 posts Joined: Nov 2006 From: LANGKASUKA مليسيا |
|
|
|
Oct 6 2013, 07:53 PM
Return to original view | Post
#22
|
![]() ![]() ![]()
Junior Member
408 posts Joined: Nov 2006 From: LANGKASUKA مليسيا |
|
|
|
Oct 6 2013, 08:10 PM
Return to original view | Post
#23
|
![]() ![]() ![]()
Junior Member
408 posts Joined: Nov 2006 From: LANGKASUKA مليسيا |
|
|
|
Oct 6 2013, 08:30 PM
Return to original view | Post
#24
|
![]() ![]() ![]()
Junior Member
408 posts Joined: Nov 2006 From: LANGKASUKA مليسيا |
![]() |
|
|
Oct 6 2013, 08:58 PM
Return to original view | Post
#25
|
![]() ![]() ![]()
Junior Member
408 posts Joined: Nov 2006 From: LANGKASUKA مليسيا |
|
|
|
Oct 6 2013, 11:22 PM
Return to original view | Post
#26
|
![]() ![]() ![]()
Junior Member
408 posts Joined: Nov 2006 From: LANGKASUKA مليسيا |
PERTEMPURAN DI BAKARA MARKET
PENGENALAN 1. Pertempuran di Pasar Bakara Market, Mogadishu Somalia telah menjadi satu titik di dalam diari penglibatan Tentera Darat di dalam misi PBB khususnya 19 RAMD Mekanis. Walaupun kelengkapan tempur serba kekurangan pertempuran pada 03 dan 04 oktober 1993 di tengah-tengah Kota Mogadishu itu benar-benar memberikan satu pengalaman peperangan baru kepada 11 Pegawai dan 103 Lain-lain Pangkat secara langsung dan keseluruhan Pegawai anggota MALBAT I, UNOSOM II Somalia. 2. Kejayaan pasukan MALBAT membantu pasukan tentera Amerika adalah suatu perkara yang diluar dugaan dan sangat membanggakan. Pengiktirafan dari negara Amerika dan lain-lain negara telah berjaya menbuktikan kebolehan anggota Tentera Darat Malaysia di mata antarabangsa. SKOP 1. Pendahuluan. 2. Pengalaman sebelum operasi menyelamat. 3. Pengalaman semasa operasi menyelamat. 4. Pandangan dari sudut seorang crewman. PENDAHULUAN 3. Pengumuman kerajaan Malaysia menyertai kumpulan Pengaman Bangsa-bangsa Bersatu di Somalia UNSOM II dan seterusnya memberi mandat kepada Tentera Darat untuk memilih pasukan yang terbaik dan bersesuaian memikul tanggungjawab tugasan tersebut. Pasukan 19 RAMD Mekanis berpengkalan di Sungai Petani dipilih memikul dan menerima tanggungjawab yang diamanahkan kepada seluruh warga pasukan itu. Rasa syukur dan hormat semangat keperwiraan pasukan menerima tangungjawab tersebut dan berterima kasih di atas kepercayaan yang diberikan oleh Tentera Darat khususnya kerajaan Malaysia dengan tidak merasa sangsi keupayaan Pasukan 19 RAMD Mekanis bagi menjalankan tugas yang diberikan. Pemilihan Pasukan 19 RAMD tersebut bukanlah dianggap satu masalah pada warga pasukan, malahan ianya satu kejayaan dan dihormati oleh pasukan-pasukan tempur lainnya. PENGALAMAN SEBELUM OPERASI MENYELAMAT 4. Saya 1082037 Sarjan Sulaiman bin Barry mula berkhidmat dalam tentera 22 Feb 1990. Setelah tamat menjalani latihan di Pusat Latihan Rekrut Port Dickson saya telah ditempatkan untuk bertugas ke Batalion 19 RAMD Mekanis berpangkalan di Sungai Petani Kedah. Saya berasal dari Masjid Tanah Melaka, mempunyai lima adik beradik taraf pendidikan SAP. Setelah tamat menjalani kursus Memandu dan Senggaraan kelas II A bermulah kerjaya saya sebagai anggota pemandu kenderaan A di dalam Kompeni C, banyak latihan dan pengalaman dapat saya pelajari sebagai pemandu kenderaan A. Apabila 19 RAMD diberi kepercayaan menjalankan tugas di bawah PBB. 5. Saya merasa teruja apabila turut diberi peluang dan kepercayaan terpilih bersama pasukan19 RAMD bertugas di Somalia didalam Kompeni A dibawah perintah Mejar Abd Aziz bin Abd Latif dan berada didalam Platun 3 yang diketuai Leftenan Muda Juraimi bin Ariffin. Kegembiraan dan peluang ini tidak mahu saya elakkan untuk berkhidmat bersama-sama pasukan tentera pengaman dari negara lain, pengalaman yang bakal diperolehi ini cukup bererti yang tidak akan saya lupakan. Bagaimana pun keresahan tetap ada, walaupun sebelum menyertai pengaman saya dan rakan-rakan sentiasa menjalani latihan sebagai persiapan. 6. Terfikir juga adakah saya mampu menjalankan tugas di sana untuk menghadapi pelbagai risiko samada bentuk muka bumi, pergaulan, keranah masyarakat setempat, tugas dan tanggungjawab.Pergolakan dan situasi yang berlaku di antara kaum disana tidaklah penting untuk difikirkan kerana telah sedia dimaklumkan. Setelah diberi kata nasihat dan peransang keyakinan juga semangat mula meninggi, peluang yang diberi mesti direbut mungkin ianya tidak berulang lagi. Pada 30 Jun 1993 jam 2100H seramai 204 anggota kumpulan besar pertama termasuk saya berlepas dari Pangkalan TUDM Butterworth menaiki sebanyak tiga kali C130. 7. Dalam perjalanan masing-masing bagaikan terkedu untuk berkata menanyakan soalan, memikir dan memberi jawapannya sendiri amat meletihkan. Setelah berhenti beberapa destinasi akhir kami sampai ruang udara negara bergolak Somalia dan berlegar-legar seketika di Bandar Mogadishu yang amat daif seperti kawasan baru untuk dibangunkan angkara peperangan bagaikan terkena kejutan elektrik masing-masing memikir ada yang dapat merumuskan sendiri. 8. 1 Julai 1993 melangkahkan kaki di bumi Somalia dengan semangat bercampur kegerunan walau disambut oleh kumpulan kecil pertama seolah tiada perkara berat untuk difikirkan dan dengan sendirinya kami menonton upacara menghantar pulang tentera yang tidak bernasib baik. Ada di antara kami dapat menerima kenyataan ini dan bersedia dengan ketentuannya dan ada yang sebaliknya. Apa yang berlaku adalah asam garam dalam tentera, keyakinan dan keazaman tidak akan luntur. 9. Secara rasminya bermulalah tugas saya sebagai pemandu kenderaan A tempur RPZ serang hendap di kawasan yang sama cuma waktu yang berbeza, kami di tembak dicelah-celah bangunan Misi Pengaman dan membuat rondaan yang dinamakan ‘Outskirt’ sekitar Mogadishu siang dan malam dalam jangkamasa 10 jam. Tiap-tiap rondaan selama dua jam, lima kali sehari melibatkan tiga platun dalam satu Kompeni.Tugas pertama selamat dilaksanakan walaupun di awal rondaan melibatkan platun satu mengalami sedikit masalah semasa mejalankan tugas. 10. Sebelah malamnya adalah satu tugas yang tidak akan saya lupakan di mana kami tidak dibenarkan memandu mengunakan cahaya lampu kerana mengambil kira aspek keselamatan. Walaupun telah dilatih kami belum dapat menyesuaikan diri, di sinilah bermula kerjasama krewmen antara Ketua Kereta dan pemandu. Kerisauan mula melanda kerana peranan Ketua Kereta dan pemandu tidak berfungsi dengan baik, sungguh pun dibekalkan alat pandangan malam. Terbukti kami menggunakan peralatan moden tetapi penyesuai dan penggendalian yang terhad telah mencacatkan dan boleh mengurangkan keyakinan menjalankan tugas. 11. Akhirnya kami tidak mengunakan bantuan pandang malam sebaliknya menggunakan pengalaman memandu malam untuk menyesuaikan keadaan. Detik mencabar menduga mental dan fizikal bermula apabila kami meronda kawasan kawalan pasukan Pakistan, secara tiba-tiba kawasan itu diserang secara tidak langsung kami bagaikan kehilangan arah didalam kegelapan malam mencari tempat perlindungan sebalik bangunan namun keselamatan tetap tidak memberi jaminan. Serangan itu tertumpu pada pos kawalan pasukan Pakistan bagaimana pun tempias tidak dapat dielakan. 12. Keesokan harinya kawasan yang sama ribuan manusia menjalankan aktiviti harian meskipun kami nampak beberapa orang bersenjata, kami tidak melatah malahan bersedia menghadapi apa pun risikonya. Akhirnya letupan tembakan berlaku dikesibukan orang ramai keadaan yang sangat teruja ketika itu seolah-olah tidak memberi ruang untuk membuat keputusan membalas atau terus memecut, seakan telah mendapat arahan ketika itu kami membalas tembakan tersebut tanpa merasa ragu-ragu. Saya memandu kenderaan kedua jelas nampak apa yang berlaku seakan sesuatu yang tidak kena dan kami terus memberi tentangan. 13. Saya berpendapat dan memaklumkan kepada Ketua Platun memberhentikan tembakan dan keluar dari kawasan tersebut kerana saya membayangkan platun di dalam keadaan terlalu terdedah dan kealpaan membalas tembakan dengan membabi-buta kami terdedah kepada kecekapan militan mengunakan senjata anti kereta kebal. Saya cukup gembira walaupun sebagai seorang pemandu kenderaan, Ketua Platun sependapat dengan saya lalu Ketua Platun mengarahkan meninggalkan kawasan tersebut. PENGALAMAN SEMASA OPERASI MENYELAMAT 14. Dengan keyakinan dan kesungguhan yang di tonjolkan oleh MALBAT misi bantuan keamanan telah bertukar menjadi penguatkuasaan, ianya satu cabaran pada kami pada awalnya menjadi pertikaian antara kami. Ini terbukti apabila MALBAT secara langsung terlibat operasi penggeledahan pertama bernama ‘TARGET FISH’ di kawasan perumahan. Sebelum memulakan pergerakan kami telah diberi taklimat oleh Ketua Kompeni dan Ketua Platun terhadap tugas masing-masing. Saya dari Platun No 3 Kompeni A diarahkan membuat kepongan dan pengawasan. 15. Nada bunyi mudah untuk dilaksanakan, hakikatnya kesukaran yang dialami kerana terpaksa melayan kerenah masyarakat setempat yang segelintirnya tidak menyenangi kedatangan kami dan ada juga yang membantu bagi memudahkan pekerjaan kami. Namun ianya merupakan kejayaan yang besar buat MALBAT berjaya merampas beberapa senjata dan bahan letupan. Keupayaan dan kesungguhan MALBAT menjalankan tugas dan tanggungjawab itu membuka mata PBB dan kepercayaan diberi dengan banyak lagi operasi-operasi yang dilaksanakan. 16. Saya merasakan sepanjang menjalankan tugas sesingkat ini dengan berbagai pahit maung sebagai seorang pemandu APC banyak pengalaman yang dapat membantu saya sebagai seorang tentera yang cukup berilmu, bersemangat dan berani. Sememangnya tidak akan saya lupakan penglibatan MALBAT pertempuran di Pasar Bakara Market yang menempuh berbagai situasi. Pada 3 Oktober 1993 1 Kompeni Renjer Tentera Amerika telah menjalankan operasi bersendirian dan telah terkepung, keadaan seakan tidak memihak kepada tentera Amerika. 17. Situasi tersebut meletakkan MALBAT di dalam keadaan siap sedia untuk membantu. 2 Kompeni dari MALBAT telah diarahkan bergerak dan berkumpul di New Port. Di sana saya dan rakan-rakan sabar menunggu arahan dan rancangan yang akan diberi. Kemuncaknya tiba juga apabila kami mendapat arahan hanya melibatkan anggota crewmen sahaja tidak kepada anggota seksyen MALBAT, malah membawa pula tentera dari Amerika. Saya masih merasa terpinga-pinga dan tidak memahami apa yang akan berlaku seterusnya. 18. Akhirnya saya mendapat arahan untuk bergerak walaupun sebelum itu telah diberi taklimat ringkas oleh Ketua Platun tetapi persoalan pada diri kami masih belum mendapat jawapan. Pergerakan kami bermula agak perlahan di dahului oleh dua buah kereta kebal Pakistan dan 2 Kompeni MALBAT yang hanya mengikut, kepada pengiring hanya menanti episod yang akan belaku. Sepanjang pergerakan, kami disambut dengan tembakan dari senjata kecil pihak militia Somali sehinggalah keadaan sudah tidak terkawal, bermula dari semangat yang berani menjadi semakin luntur. 19. Ketakutan dan keresahan tidak bertahan lama sebaliknya kami merasakan menerima semangat baru apabila tentangan yang diberi dapat disaingi walaupun kelengkapan persenjataan pihak lawan lebih baik. Rancangan dan arahan juga kesetiaan kami tonjolkan dapat menyaingi lawan dengan pergerakan yang teratur. Anehnya masyarakat sekeliling merasakan tidak ada apa yang berlaku mereka tetap bersahaja mengonggong puntung rokok. Keadaan makin rancak dan sempat menyaksikan pengendalian senjata belakang kenderaan hadapan berbalas siulan berapi, akhirnya mengalah mendapat sedikit kecederaan, bagaimanapun tentera Amerika datang membantu. Semangat bagaikan disentap apabila mengetahui kemalangan dialami pasukan, bagaimanapun hanya untuk sementara semangat melawan tetap membara. 20. Semangat dan keberanian saya semakin teruja apabila Platun 3 yang diketuai oleh Leftenan Muda Juraimi bin Ariffin diarahkan terus kehadapan unuk mengambil dan menyelamat tentera Amerika. Kebuntuan timbul apabila kami tidak diberitahu lokasi, seolah bergerak menjadi satu umpan kepada pihak lawan. Sangkaan saya tetap betul, kami ditembak bertalu-talu berbagai arah, sebagai seorang pemandu berpengalaman tanpa diarah kami sepantas kilat berpusing untuk berundur. 21. Bagaimanapun Platun 3 diarah kembali menjalankan misi menyelamat setelah kedudukan pasukan Amerika dapat dipastikan. Seakan tidak peduli risiko yang akan dialami kami memecut laju kearah yang ditujui dan sepantas yang boleh kami bergerak berundur. Kepantasan dan kecekapan kami tersekat apabila kenderaan beberapa kali gagal untuk bergerak, saya mula merasakan sesuatu yang tidak kena apatah lagi tentera amerika mengharapkan perkara yang baik berlaku. 22. Hari semakin cerah tembakan tak henti-henti bagaikan mendapat rahmat saya mengetahui kesilapannya secara tidak sedar kenderaan panduan saya telah melebihi muatan dan bergerak mendaki bukit tidak sesuai untuk pergerakan awal kenderaan dengan gear 3 seperti lazim dengan memasuki gear yang paling rendah, saya berjaya memandu ke kawasan selamat. 23. Apa yang merasakan saya berbangga dan megah tidak putu-putus, saya mendapat pujian dari rakan dari Amerika berjaya membawa mereka dengan selamat. Kejayaan dan merasa bangga tidak boleh dinafikan penglibatan MALBAT khususnya saya salah seorang penyumbang kegemilangan.dan kepercayaan yang diberi oleh Tentera darat juga kerajaan Malaysia tidak dipersiakan malah kegagahan tentera kita membuka mata dunia. PANDANGAN DARI SUDUT SEORANG CREWMAN 24. Setelah apa yang berlaku dan dilalui juga pengalaman yang diperolehi banyak membantu.untuk meningkatkan tahap professionalisma tentera kita. Meskipun kita tidak meletakkan kepercayaan sepenuhnya, pengunaan kenderaan A seperti kelengkapan, keupayaan tetapi dengan berbekalkan disiplin, pengalaman mengendalikan, kepantasan dan berfikiran tajam menonjolkan keupayaan kenderaan tersebut. Pada hakikatnya kita mengetahui kebolehan sebenar. 25. Sememangnya kita mengetahui kelengkapan kenderaan tempur tidak mempunyai pengunaan alat pandang malam terutama APC RPZ Condor 4 x 4 menjadi masalah yang besar. Penggunaan peralatan yang tidak bersesuaian boleh menganggu tumpuan penggendalian dan perlaksanaan tugas iaitu pemandu mengunakan alat pandang malam anggota tempur. Keduanya kita tidak dilatih secukupnya mengendali dan mengunakan peralatan itu, pelaksanaan tugasan malam seperti pemerhatian menampakkan kegagalan. Kesesuaian kenderaan dengan bentuk muka bumi haruslah diambil kira, kita tidak boleh beranggapan boleh pakai sahaja. 26. Seharusnya kenderaan itu mestilah ditingkatkan keupayaannya selaras memikul tugas yang besar, ketahanan dan kemampuan kenderaan menghadapi apa jua keadaan cuaca dan bentuk muka bumi. Pertukaran alat ganti kenderaan turut membebankan ini membolehkan kelicinan rancangan terganggu. Keperluan kenderaan tempur simpanan sememangnya perlu sebagai menampung keperluan operasi. Ciri-ciri keselamatan tiada seperti laser amaran perlu ada. 27. Sistem persenjataan pada kenderaan tempur sememangnya amat jauh ketinggalan apalah ada pada twin 7.62mm lebih banyak digunakan sebagai membalas sahutan tembakan musuh yang mengunakan senjata berkaliber lebih besar, kekurangan dan penggunaan terhad senjata 20mm Orlinkon (AKK) ternyata gagal menyaingi kehabatan musuh. Tugas penguatkuasaan seperti rondaan boleh mengundang kemalangan kerana kawasan yang terhad perlu diawasi memakan masa yang lama, ini amat meletihkan tumpuan pemanduan menjadi tidak konsisten. 28. Bagaimanapun pentingnya adalah arahan, rancangan dan keserasian antara crewman tersebut. Taklimat harus diberi dengan betul dan mudah difahami, ini membolehkan pemandu dan Ketua Kereta memikir dan merancang apa yang bakal berlaku. Seharusnya bantuan tembakan dari Kereta Kebal dapat membantu memusnahkan sasaran atau halangan sebagai pengiring hadapan. Penggunaan senjata Anti Kereta Kebal (AKK) ringan amatlah penting pada operasi-operasi FIBUA keberkesanan amatlah baik. PENUTUP 29. Dalam pertempuran yang berlaku selama lima jam itu, anggota MALBAT mengalami seorang kehilangan jiwa dan sepuluh anggota tercedera (termasuk 4 cedera parah). Angka terkorban dan kecederaan telah membuktikan bahawa kita cukup terlatih, berdisplin dan sentiasa bersedia di mana saja digerakkan walaupun bergabung dengan tentera asing. Ini juga membuktikan kemampuan Tentera Darat. Kita mempunyai kekuatan mental, fizikal dan siap siaga yang baik terkenal di mata antarabangsa. asei ini dari pengelaman seorang pemandu APC Condor SSjn Sulamian bin Barry PJK, yang terlibat secara langsung pertempuran BAKARA Market pada 13 Okt 1993. sumber ini adalah dipetik daripada :- azhar6429.wordpress.com/prakata-penulisan-blog/ ** kredit untuk saudara azhar6429. ![]() ![]() ![]() |
|
|
Oct 7 2013, 12:04 AM
Return to original view | Post
#27
|
![]() ![]() ![]()
Junior Member
408 posts Joined: Nov 2006 From: LANGKASUKA مليسيا |
Japan Self-Defense Forces Fuji Firepower 2013
http://www.youtube.com/watch?v=o3AIx33Udho |
|
|
Oct 7 2013, 04:26 PM
Return to original view | Post
#28
|
![]() ![]() ![]()
Junior Member
408 posts Joined: Nov 2006 From: LANGKASUKA مليسيا |
|
|
|
Oct 10 2013, 07:35 PM
Return to original view | Post
#29
|
![]() ![]() ![]()
Junior Member
408 posts Joined: Nov 2006 From: LANGKASUKA مليسيا |
IJN Zuiho-class Light Carrier
![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
Oct 10 2013, 07:37 PM
Return to original view | Post
#30
|
![]() ![]() ![]()
Junior Member
408 posts Joined: Nov 2006 From: LANGKASUKA مليسيا |
QUOTE(wanvadder @ Oct 10 2013, 05:05 PM) ![]() Berikut ialah Laporan terkini koresponden PP Megat Komeng di KD Kelantan dan Helang Rimba di KD Laksamana Tun Abdul Jamil. =============================== Pemerkasaan Kawalan Maritim, Kenyataan oleh YB Dato' Seri Hishamuddin Tun Hussein Klang 10 Oktober 2013 1. PENUBUHAN PASUKAN MARIN Pasukan Marin akan di tubuhkan bagi memantapkan keupayaan amfibia ATM. Unit-unit sedia ada dari ketiga-tiga cabang ATM akan di latih bagi menjalankan operasi di darat dan laut (amfibia) . Inisiatif ini tidak akan memakan masa yang lama di samping penggunaan kos juga akan di kurangkan. Kementerian akan membeli aset-aset kritikal dari negara yang mempunyai hubungan erat dengan negara kita dalam industri pertahanan. Perolehan aset-aset dengan cara sedemikian adalah lebih murah dan cepat serta berisiko rendah. Usaha ini adalah penyelesaian jangka pendek. Manakala projek-projek besar bagi pembangunan LCS tetap akan di teruskan bagi mencapai status Self Reliance. 2. Pangkalan TLDM Bintulu Kementerian Pertahanan akan membina Pengkalan TLDM yang baru di Bintulu bagi menjaga keselamatan di perairan Malaysia Timur terjamin. Usaha ini juga di laksanakan bagi melindungi Bintulu selaku lokasi strategik penting negara dalam industri carigali hidrocarbon yang sedang pesat membangun. 3. Kapal Peronda LCS Litoral Combat Ship (LCS) yang akan memulakan operasi pada tahun 2018 akan menjadi aset utama TLDM bagi menjaga keselamatan perairan negara. LCS di dalam proses akhir perjanjian dan jika berjalan lancar akan memulakan pembinaan pada tahun hadapan. 4. Program SLEP KD Kasturi akan disiapkan selewat-lewatnya pada hujung tahun ini. 5. Program naik taraf persenjataan NGPV. Laporan awal menyatakan pihak kementerian akan menilai keperluan semasa dan akan menunggu nasihat dari end user bagi mempertingkatkan keupayaan. MENHAN akan berusaha mendapatkan bajet untuk melengkapkan NGPV dengan persenjataan setaraf dengan Light Frigate. Sekian dari KD Kelantan dan KD Laksamana Tun Abdul Jamil di Klang. PANGGILAN PERTIWI *explodes* |
|
|
Oct 10 2013, 07:49 PM
Return to original view | Post
#31
|
![]() ![]() ![]()
Junior Member
408 posts Joined: Nov 2006 From: LANGKASUKA مليسيا |
Mitsubishi Heavy Industries Maneuver Combat Vehicle (MCV)
The Maneuver Combat Vehicle ( 機動戦闘車 kidou-senntou-sha ) is a wheeled tank destroyer of the Japan Ground Self-Defense Force. The maneuver combat vehicle, which will equip combat units, will be useful for attacks to armored fighting vehicles and personnel using a large caliber gun after rapid deployment in response to various contingencies. ![]() ![]() ![]() |
|
|
Oct 13 2013, 04:05 PM
Return to original view | Post
#32
|
![]() ![]() ![]()
Junior Member
408 posts Joined: Nov 2006 From: LANGKASUKA مليسيا |
|
|
|
Oct 15 2013, 08:18 PM
Return to original view | Post
#33
|
![]() ![]() ![]()
Junior Member
408 posts Joined: Nov 2006 From: LANGKASUKA مليسيا |
Looking Hot in Uniform : Japan Votes for Its Sexiest Sailors
By Kirk Spitzer / Tokyo Oct. 10, 2013 ![]() ![]() ![]() http://www.youtube.com/watch?v=-SUEVf6I-NA Contest is a bid to boost recruitment to the nation's self-defense forces at a time of rising regional tensions Amid aggressive territorial demands from China and growing debate over its pacifist constitution, Japan’s Maritime Self Defense Force knows just what it needs : a popularity contest. The JMSDF has launched an online contest to pick the most popular male and female member of the naval service. Contestants include a sailor who boards suspected pirate ships off the coast of Somalia and the pilot of a patrol plane cruising the contested East China Sea. Japan’s armed services have risen dramatically in public opinion polls since the earthquake and tsunami in northeast Japan in 2011. The yearlong standoff with China over remote, uninhabited islands has boosted the naval service’s standing, as well. Nonetheless, the Japanese public remains largely pacifist and the self-defense forces face continuing challenges to meet recruiting goals. “ Young people in Japan have a lot of options, and they don’t know much about the JMSDF, ” says Lt. Cdr. Takashi Nobukuni, a JMSDF spokesman. “ We’re hoping they will look at this and think, ‘That’s something I’d like to do. ’' The “ Mr. & Ms. JMSDF ” contest is aimed squarely at a young, technologically adept audience. Voters are asked to download a smart-phone app with professionally produced video profiles of each candidate and an interactive quiz about the JMSDF. The six candidates were selected by JMSDF staff. No surprise, then, that all are relatively young and photogenic, with service occupations that would appear challenging or adventurous. In addition to the P-3C pilot and boarding-crew member, the candidates include a submarine rescue diver, airborne electronics specialist, air traffic controller and shipboard navigator. The app has been downloaded more than 10,000 times since it launched last month, making it one of the most popular in Japan. More than 100,000 votes have been cast. The submarine diver (male) and ship navigator (female) lead each category. For all its pacifist leanings, Japan maintains a formidable military. Its defense budget is the world’s fifth or sixth largest (depending on exchange rates and other factors). With more than 100 surface warships and close ties to the U.S. Navy, the JMSDF is considered among the top naval forces in the world. Yet, Japan is in the midst of a wrenching debate over security issues. China’s defense budget has been rising for more than a decade and is more than double that of Japan. Beijing is pressing claims to a group of remote islands in the East China Sea, called Senkaku in Japan and Diaoyu in China, and has begun operating modern warships close to Japan’s main islands. Prime Minister Abe wants to boost Japan’s defense budget, ease restraints on the self-defense forces and amend the constitution’s war-renouncing Article 9. But Abe’s first nine months in office have been devoted largely to economic issues, and opinion polls show tenuous public support for his defense agenda. “ There is more public awareness and acceptance of the self-defense forces than in the past due to the tensions with North Korea and China and the tsunami relief effort. But it’s still fairly low, and [the Japanese people] don’t want constitutional change or a vastly greater force,” says Robert Dujarric, director of the Institute of Contemporary Asian Studies, at Temple University, in Tokyo. The “ Mr. & Ms. JMSDF ” contest was inspired by a JMSDF humanitarian assistance operation in the Philippines last year. Profiles of several JMSDF members were posted on the JMSDF website and generated thousands of generally positive comments in Japan’s busy social media. The contest winner will be featured in a lengthy video posted on the JMSDF website and social media and may take part in recruiting and public awareness campaigns. If the contest is successful it could help reverse the lack of prestige that has plagued military service throughout Japan’s post-war period. But there could be another deterrent, says Dujarric : “ It’s hard work. ” Sources : http://world.time.com/ |
|
|
Oct 15 2013, 08:35 PM
Return to original view | Post
#34
|
![]() ![]() ![]()
Junior Member
408 posts Joined: Nov 2006 From: LANGKASUKA مليسيا |
China
PLA ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() This post has been edited by HangPC2: Oct 15 2013, 08:48 PM |
|
|
Oct 15 2013, 08:56 PM
Return to original view | Post
#35
|
![]() ![]() ![]()
Junior Member
408 posts Joined: Nov 2006 From: LANGKASUKA مليسيا |
Russia to offer Brazil stake in future Pak-Fa
Monday, 14 October 2013 A Russian military delegation about to visit Brazil will offer joint development of a fifth-generation combat aircraft " of the type " of its own most newest fighter to Brazilian defense officials, a member of the delegation told RIA Novosti Monday. A Russian military delegation about to visit Brazil will offer joint development of a fifth-generation combat aircraft “ of the type ” of its own most newest fighter to Brazilian defense officials, a member of the delegation told RIA Novosti Monday. The proposal appears to be in support of an unsolicited offer by Russia’s combat aircraft maker Sukhoi of its Su-35 fighter, that has been struck off Brazil’s shortlist for its air force’s F-X2 tender for the purchase of 36 fighter jets worth $4 billion. Russia is still hoping to sell the Su-35s or similar aircraft to Brazil outside the framework of that tender, sweetening the deal with the new proposal. “ During the talks in Brazil, we are ready to offer our partners deliveries of ready-for-sale advanced aircraft like the Su-35, but also joint development of a next-generation [combat] aircraft of the T-50 type, ” the delegation source said. The T-50 or PAK-FA, which will make up the core of Russia's future fighter fleet, is a multirole warplane featuring " stealth " technology, " super-maneuverability, super-cruise capability, and advanced avionics including an active electronically scanned array radar, according to its designer Sukhoi. In late April, President Vladimir Putin said the first T-50 would enter service with Russia’s armed forces in 2016. Russia and India are already developing a derivative of T-50 for the Indian Air Force. According to executives from India’s Hindustan Aeronautics Limited (HAL), that will build the plane, the two sides completed the preliminary design of the aircraft, tentatively dubbed FGFA, earlier this year and are now negotiating a detailed design contract. The F-X2 tender is Brazil’s second attempt to find a replacement for its ageing Northrop F-5 and Dassault Mirage fighters. An earlier tender, F-X, was cancelled in 2005 due to lack of funding. Three contenders officially remain in the running – the Swedish SAAB Gripen NG, French Dassault Rafale and US Boeing FA-18E/F Super Hornet. According to Defense Industry Daily, the FA-18E/F was close to winning the deal last month, but revelations that the United States National Security Agency had spied on the Brazilian presidential office put the deal on hold. Brazil’s Poder Aero magazine, citing local officials, says Brazil’s President Dilma Rousseff decided late last month to postpone the tender until 2015, after next year’s elections. A Russian delegation led by Defense Minister Sergei Shoigu, will visit Brazil and Peru on October 14-17 to promote sales of Russian weaponry to those countries. It includes Alexander Fomin, head of the Federal Service for Military-Technical Cooperation (FSMTC) and Anatoly Isaikin, head of the arms exports monopoly Rosobornexport. Sources : http://www.defencenews.in |
|
|
Oct 15 2013, 09:03 PM
Return to original view | Post
#36
|
![]() ![]() ![]()
Junior Member
408 posts Joined: Nov 2006 From: LANGKASUKA مليسيا |
China
PLA ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
Oct 15 2013, 09:04 PM
Return to original view | Post
#37
|
![]() ![]() ![]()
Junior Member
408 posts Joined: Nov 2006 From: LANGKASUKA مليسيا |
PAP
![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
Oct 15 2013, 09:14 PM
Return to original view | Post
#38
|
![]() ![]() ![]()
Junior Member
408 posts Joined: Nov 2006 From: LANGKASUKA مليسيا |
PLAAF & PLAN In 1960s
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
Oct 15 2013, 09:32 PM
Return to original view | Post
#39
|
![]() ![]() ![]()
Junior Member
408 posts Joined: Nov 2006 From: LANGKASUKA مليسيا |
Boeing builds A-10 wings for U.S. Air Force to help keep aircraft operating through 2035
September 5, 2013 By Courtney Howard ST. LOUIS, 5 Sept. 2013. Boeing (NYSE:BA) won a follow-on order from U.S. Air Force officials to deliver 56 replacement wings for the organization’s A-10 Thunderbolt II aircraft, helping to increase mission readiness and decrease maintenance costs. The A-10 Thunderbolt II, also known as the Warthog, is a twin-engine, single-seat aircraft that provides close-air support of ground forces and can be used against all ground targets, including tanks and other armored vehicles. The aircraft is currently supporting operations in Afghanistan and Iraq. Boeing is on contract to build up to 242 wings at its plant in Macon, Ga. Refitting the fleet with new wings will improve the mission availability of A-10s by an estimated 4 percent and will help save the Air Force an estimated $1.3 billion in maintenance costs during the next 30 years, according to a spokesperson. This latest order is valued at $212 million. Including this agreement, the Air Force has ordered 173 wings. The efforts of Boeing, its suppliers, and the Air Force will allow the A-10 fleet to operate into 2035, adds the spokesperson. Sources : http://www.avionics-intelligence.com |
|
|
Oct 15 2013, 10:14 PM
Return to original view | Post
#40
|
![]() ![]() ![]()
Junior Member
408 posts Joined: Nov 2006 From: LANGKASUKA مليسيا |
Iran To Launch 3 Satellites in 6 Months – TV
03:22 11/10/2013 MOSCOW, October 11 (RIA Novosti) – Iran plans to launch three domestically designed satellites in six months, a high-ranking Iranian aerospace official told the country’s English-language Press TV on Thursday. Deputy head of Iran Space Agency (ISA), Hamid Fazeli, said that three satellites – Tadbir, Nahid and Sharif Sat – will be delivered to orbit before the current Iranian calendar year ends on March 20, 2014. Fazeli also expressed hope that the Pishgam-2 (Pioneer-2) bio-capsule with a living creature on board, will travel into space atop a domestically-produced rocket soon. Iran launched its first domestically-produced satellite Omid (Hope) in 2009, an endeavor that made it the ninth country with the ability to launch satellites. A year later, the country launched a Kavoshagar-3 rocket that delivered a rat, two turtles and a worm into space. In late January Iran reportedly launched a bio-capsule with a live monkey into space, which reached an altitude of more than 120 kilometers (74.5 miles) and returned to Earth safely. Sources : http://en.ria.ru |
| Bump Topic Topic ClosedOptions New Topic |
| Change to: | 0.0221sec
0.26
6 queries
GZIP Disabled
Time is now: 4th December 2025 - 05:20 AM |