QUOTE(thesun @ Sep 11 2012, 02:29 PM)
dah due la tu..
1. buat top overhaul
2. cek piston ring dgn blok kot2 ade calar.. tukor piston ring saje kalau ok..
3. tukar klac plet..
aku pun bukan pandai sgt, tanya abam rihuhs tu.. dia kaki bukak motor..
QUOTE(rihuhs @ Sep 11 2012, 02:35 PM)
kos tak pasti.. tapi top overhaul melibatkan parts blok + head je.. barang yang terlibat blok, piston, piston ring, head/header, valve spring, rocker arm, timing chain, chain guide, roller?
hentam je.. tak ingat sangat
inb4 tak tau sangat
inb4 bukan pomen
oh oke2. tengks abe berdua.
QUOTE(grey_m45k @ Sep 11 2012, 02:37 PM)
banyak dah tu km nya..
kasi overhoul la .
QUOTE(thesun @ Sep 11 2012, 02:37 PM)
rm200 ngam kut..
bukan nak tukar blok kan...
QUOTE(grey_m45k @ Sep 11 2012, 02:41 PM)
klu x silap dlm 3 rat cmtu..
QUOTE(rihuhs @ Sep 11 2012, 02:42 PM)
adjust je kadang2 tak menjadi, kena servis sekali.. kot2 ade mendapan ataupun habuk2 dalam carb tu.. bila servis pomen akan baraikan carb, bersihkan parts dalaman..
saya bukak motor dengan tangan
btw tak pernah sentuh bab enjin. tak reti dowh
QUOTE(rihuhs @ Sep 11 2012, 02:43 PM)
yang aku list-kan tu parts yang terlibat utk checking. tak semestinya kena tukar semua.. hehehe.. kalau dah keluar asap putih sebab blok calar pun, rebore je, tak perlu tukar blok
QUOTE(ImSIEBEL @ Sep 11 2012, 02:46 PM)
QUOTE(rihuhs @ Sep 11 2012, 02:50 PM)
that's why aku suggest check carburetor dulu.. kadang2 the simplest thing tu la jadi masalah besar. hehehe
QUOTE(thesun @ Sep 11 2012, 03:03 PM)
lgpun dah due tu,
1. servis karb dulu,
>>>>kalau ade duit lebih baru buat
2. top overhaul
3. tukar klac plet.. (patutnya tahan 20000km je, dah lajak 40000km memang la xde power.. )
kalu servis carb tu lama tak agak2?