QUOTE(s@ni @ Jan 29 2012, 08:35 PM)
aku minyak seminggu rm150 kot... banyak jalan maaa

how to jimat minyak:
1.dh tukau extractor and remove catcon? (sila tanam 1 pokok utk naturalize the emission

)
2.jaga kaki kanan
3.do not break unnecessarily..
4.use the right tyre (size and thickness)
5.maintain proper tyre pressure
1 - weekend ni nk p beli wegow extractor shj..tukar extractor shj ok x?.. kat kuching ni xtau ler ade jual ke x
QUOTE(hazril @ Jan 30 2012, 10:53 AM)
rendah toi change gear...mana tak makan minyak...power takdak keta nak tarik...aku change gear pun 4.5k ke atas...minyak fulltank dapat dalam 420-450km...bila dah biasa bawak slow,keta tak responsif...silap2 mak aku pun bole tapau cps hang...

aku terpaksa bwk slow2 sbb nk jimat minyak... kdg2 bosan sgt slow aku bwk laju..syok lyn corner

tp semenjak keta tergolek d corner aku dah trauma... haha...
QUOTE(shazmn @ Jan 30 2012, 01:28 PM)
tuka gb xkan solve masalah shifting gear 2 sangkut...better bukak gb n check shifter tu dgn apa ke nama ntah...aku problem gak tapi aritu lepas bkak gb n pomen pasang semula xdela susah sgt nak masuk...still susah sket aaa tapi xdela sangkut terus...
highcompression engine...pejam mata bayangkan ko dok kt ujung dewan bom meletup kt tgh...pastu pejam mata bayangkan ko dok dlm bilik kt ujung jugak pastu bom meletup kt tgh...mana satu efek paling kuat? same theory dgn high compression engine...bila ko tuka piston 1.3, ruang kt dlm kebuk pembakaran tu jadik sempit kt situ compression bertambah...bila compression tinggi power delivery pon tinggi...begitula penerangan dari saya nubis...
bawak kete change gear rpm bawah 3k mmg la...bang nak jimat x semestinya rpm kene rendah...ini campro bang works in higher rpm...tak payah la redline nnt minyak mentekedarah ko compare plak dgn vios ke myvi ke honder ke...bawak rilek bila rasa perlu tuka gear tuka la...try rpm tu tinggi sket barula bila shift gear rpm tu jatuh kt kedudukan optimum x n engine x perlu nak bergerak dlm keadaan memaksa untuk sampai ke rpm optimum...ni aku tatau nak kaitkan dgn teori apa...ok cuba try ni...ko benapas pastu x abes tarik napas ko dah lepas n tarik napas baru...agak2 hongeh x? compare klo ko benapas rilek tarik napas dalam2 sampai cukup point dia lepas tarik napas balik kan rilek je kan? ko bole benapas tarik lg dalam ni ibarat ko tarik rpm redline la tp sama gak x selesa gak kan?
wahkahkahkahkah aku merapu apa pon aku tatau tapi tu la...saya mmg nubis kubis
CPS pn kena lbh 3k rpm br blh change gear ke.. xtau la plk... klu pki gear 5 utk speed 80-90km/h ok x @ lg ok pki gear 4 je.. pasni aku up skit 3k br change