I bought a phone samsung captivate from lelong site.
received it in 2 weeks time and to my dismay it got faulty home key.
the home key will crazily activate itself...It got video inside the phone recorded to prove it( stupid seller).
But unfortunately I didnt save the video file.lol.
Contacted the seller and sent it back.
Received the next replacement phone 1 week or more but again it exhibit problem.
The phone will shutdown itself in screenlock mode.
Again,contacted the seller and he asked me to send it back again.
After some time, I'm pissed with the seller keep dragging time and kept giving me faulty set( in the sell thread he say new but how come got problem?).
And I think I deserve a replacement set.
Called the seller and he say cannot replace other set.Coz It got scratch on the phone and used it for few days(wtf if during those days u scratch u blame on me
then how?I'm sure I havent scratch it and got pics to prove).And talk to me about his T@C of deal in his sell thread...24hrs testing..totally absurd!!!
And ask me why I didnt sent the phone back on the spot.( It fall on holiday and weekends how to sent?) =_=.
and he promised to replace the board etc for the phone.(what? Just few days old and the board got problem? what kind of new phone is this?)
Until now I havent received it.
Chronology of the deal in the spoiler( in BM...gonna forward to TTPM etc).
» Click to show Spoiler - click again to hide... «
Penjual adalah pembuka stor di lelong.com.my yang bernama Qiling.
Barang yang dibeli ialah sebuah telefon bimbit berjenama Samsung Captivate yang dilelongkan penjual secara "bid".Barang dimenang dengan RM1182 dengan caj penghantaran yang agak keterlaluan RM30.(penghantaran dari Sabah ke Selangor,penghantaran balik ke penjual dengan kotak yang sama ukuran dan berat hanya dicaj RM8.90.)
Berikut adalah kronologi urus-niaga secara ringkas.
16 Mac 2011
Selesai membayar kepada penjual.
31 Mac 2011
penjual telah menghantar telefon tersebut setelah sekian lama.
en486324965my
4 April 2011
Telefon "Captivate" sampai dan didapati bermasalah iaitu butang sentuhan "home" akan aktif sendiri.Berhubung dengan penjual dan bersetuju hantar balik.
6 April 2011
Telefon dihantar balik ke penjual dengan poslaju
EN488440685my.
18 April 2011
Penjual menghantar balik telefon tetapi tidak memberitahu saya.Saya hanya dapat tahu selepas menghubungi dia.
20 April 2011
Telefon sampai dan setelah diperiksa masih terdapat masalah iaitu telefon akan "shutdown" pada screen lock pada kadar tertentu.Menganggap bahawa kehausan bateri maka diketepikan dahulu.Namun keadaan menjadi kritikal apabila telefon tersebut kerap shutdown dan dikesan pada hari berikutnya namun tidak dapat hantar kepada penjual kerana 22 April adalah cuti Good Friday di Sabah.Berhubung dengan sms beberapa kali tidak dijawab penjual dan akhirnya dapat dihubungi dan bersetuju dihantar balik lagi.
23 dan 24 April adalah hari Sabtu dan Ahad dan pejabat pos tiada buka.Pada 25 April pula ada urusan yang perlu ditangani.
26April
Telefon dihantar kepada penjual semula.
03Mei
Seller kata "put there fixed.Waiting answer."
sedang dibaiki.
05Mei
Hubungi penjual tetapi mendapat layanan tidak adil iaitu menuding jari kepada saya bahawa telefon tersebut bermasalah akibat saya mencalar dan tidak menjanjikan sebarang pampasan.
Namun hanya berjanji menukar "board" pada telefon tersebut. Ini telah menjadikan status telefon bertukar dari "Baru" ke "Dibaiki" dan tidak seperti dijanjikan "item baru".Telefon bimbit tersebut merupakan set yang bermasalah dan telah digunakan.(refurbrish set/set yang dikembalikan)
18Mei2011
SMS kepada penjual Qiling.
Penjual masih menafikan bahawa telefon tersebut
bermasalah dan semua masalah tersebut akibat tindakan saya merosakkannya.
Berjanji dalam 1 minggu menghantar set yang
dibaiki.
Lapor kepada lelong feedback.
22Mei2011
Lelong menghantar peringatan kepada penjual.
23Mei2011
Penjual menjawab telah berkomunikasi dengan saya
pada Jumaat 20Mei2011( 18Mei2011 sebenarnya)
Penjual cuba melengahkan masa lagi dengan berjanji
7-10hari.
26Mei2011
Qiling menelefon namun saya sibuk dengan peperiksaan.
Berharap dia akan menghubungi saya lagi pada hari itu namun
tiada sebarang call lagi atau sms.
29Mei2011
Selepas peperiksaan, saya memberitahu memlalui sms kepada Qiling
menanyakan status telefon tersebut.Dia memberitahu saya telefon tersebut
sedang "test".
( Jadi sekarang telefon tersebut sedang diguna pakai? Mengapakah susah sangat
memberitahu memlalui sms pada 26Mei? sudah test beberapa hari masih cukup?)
Hari-hari berikutnya saya terus memberi "feedback" kepada lelong bahawa penjual tidak memberi sebarang makluman langsung mengenai keadaan telefon tersebut.
6Jun2011
"Feedback" sekali dan meminta wang dikembalikan daripada penjual.
Lelong memberi amaran kepada penjual QILING melalui email.Namun tidak dijawab penjual.
7Jun2011
Penjual memberi makluman melalui emel bahawa telefon tersebut dihantar kelmarin(6Jun2011)dan memberitahu bahawa dia telah menghubungi saya tetapi saya tidak jawab.( langsung tidak menghubungi saya.Penjual menipu!)
Track : EM178534235MY
8Jun2011
Dapat telefon tersebut and sedang test sendiri.Namun resit hilang.
Qiling berjanji menghantar resit tersebut.
21Jun2011
Qiling memberitahu bahawa dia guna "Normal mail" untuk menghantar resit tersebut.
Sampai hari ini masih tidak dapat resit saya 
Cannot rate the seller "bad" now coz it's over 45days after deal.This is absurd...the lelong system.I've leave a feedback to lelong.
Receipt was confiscated by seller in the end.In other words he meant " No more warranty for you wise guy!"
This post has been edited by Terence573: Jan 14 2012, 06:10 PM