Welcome Guest ( Log In | Register )

Outline · [ Standard ] · Linear+

 Suspicious Telephone Calls on CC matters, Report here & Read this if you got a CC

views
     
soul2soul
post Feb 13 2012, 01:29 PM

To the end of suffering!
*******
Senior Member
5,640 posts

Joined: Feb 2005
From: Manussa loka


QUOTE(PUPUMAMA @ Feb 3 2012, 12:41 AM)
I have checked with BNM on my CCRISS and was not shown any financial service from MBF.

According to BNM staff it was a scam from a well establish organization.

Please share to other by email, facebook or twitter as well...

Modus Operandi:

1. Mangsa terima panggilan daripada no +60321677722 yang mengatakan bahawa panggilan dibuat daripada MBF. Mangsa dikatakan telah membuat transaksi kad kredit di Singapore berjumlah RM9000. Mangsa juga diyakinkan dengan bahawa nama penuh dan no kad pengenalan mangsa adalah benar seperti dalam rekod mereka. Mangsa panik dan menafikan transaksi tersebut. Pemanggil cuba menenangkan mangsa kononnya kes akan dirujuk ke Bank Negara untuk tindakan susulan dan mangsa diminta bersedia.

2. Mangsa terima panggilan daripada +326988044. No dipaparkan pada telefon bimbit mangsa adalah sama seperti no telefon Bank Negara. Pemanggil memaklumkan bahawa rekod perbualan akan dirakam untuk tujuan pengumpulan bukti yang akan dibawa ke mahkamah. Mangsa diminta mengemukakan maklumat yang dikehendaki seperti no kad kredit, no kad atm dan sebagainya. Pemanggil begitu profesional sehingga mangsa terpedaya. Pemanggil juga memberi khidmat nasihat supaya perkara sebegini tidak berulang lagi. Mangsa dimaklumkan kononnya kebocoran maklumat berpunca daripada maklumat yang ada dalam pita magnetik pada kad telah bocor kepada pihak ketiga. Mangsa diminta menunggu panggilan seterusnya daripada pihak teknikal Bank Negara untuk tujuan tetapan semula pada kad atm milik mangsa.

3. Mangsa terima panggilan daripada +60327884722 yang mengaku pegawai Bank Negara untuk membantu mangsa membuat tetapan semula. Mangsa diminta pergi ke mesin atm untuk membuat tetapan. Mangsa juga diugut supaya menyegerakan tindakan tersebut kerana pemanggil perlu menyegerakan kes ini untuk dibawa ke mahkamah. Mangsa diminta memaklumkan baki setiap akaun berdasarkan kad atm masing-masing. Pemanggil begitu profesional dan memberi arahan supaya pindahan sementara perlu dibuat kerana Bank Negara akan menggantung akaun mangsa selama 3 hari sementara siasatan dibuat. Akur dengan arahan dan yakin bahawa kes ini dapat diselesaikan, wang mangsa dipindahkan ke akaun seorang berbangsa Cina. Mangsa dimaklumkan bahawa akaun tersebut adalah akaun peguam yang akan memegang amanah sementara kes ini disiasat. Wang akan dikembalikan kepada akaun mangsa selepas siasatan selesai. Sebenarnya penipuan telah berlaku.

Kenapa mangsa tertipu:

1. Mangsa diugut muflis
2. No telefon yang digunakan adalah no samaran. Panggilan dibuat mengguna VOIP seperti Yahoo Messenger/Skype. Bukan sekadar no telefon Bank Negara, malah no telefon Kementerian yang ada di Malaysia boleh disamarkan. Mangsa terpedaya walaupun membuat semakan.
3. Mangsa panik dan apabila transaksi dibuat menerusi mesin atm, sudah pasti berlaku hilang fokus dan kurang selesa kerana mempertimbangkan pengguna lain yang turut sama ingin menggunakan mesin tersebut.
*
Dear all,

I was spammed by this number 3 weeks ago. I have to tell you that the caller sounded so professional and I actually believed what he said. I think they used VOIP to hide to spam the number. I was given a number to call , alleged Bank Negara number to lodge a formal complaint on credit card fraud.

Luckily, I called up bank negara number from their official website, and they told me this is a spam. I went to Bank Negara branch to do a CRRISS check and made an official report there.

I was relieved when the CRRISS shows no credit owed to that bank.


My advice to all, is to be very careful when you received a call from 'bank' to tell you that you haven't settled your credit card balances. Always walk into the bank branch to ask, or call Bank Negara directly to do a CRRISS check.

And always remember to ask people who photocopied your IC to double cross upper corner with "for Auto Billing Application ONLY" or "for application Digi Postpaid" . While not dismissing identity theft as possible, we need to be careful and always refer to the local bank branch or Bank Negara.


These scumbags are getting very sophisticated.

This post has been edited by soul2soul: Feb 13 2012, 01:32 PM

 

Change to:
| Lo-Fi Version
0.0159sec    0.59    7 queries    GZIP Disabled
Time is now: 29th November 2025 - 02:21 AM