Welcome Guest ( Log In | Register )

 
RSS feedBump TopicReply to this topicStart new topicStart Poll

Outline · [ Standard ] · Linear+

> ILMU SILAT berasal daripada HARIMAU, lawan "Inyiak Balang" ujian terakhir..

hack3line
post Dec 24 2010, 12:08 AM


New Member
*
Group: Junior Member
Posts: 20

Joined: Jul 2009
From: MALAYSIA maksudnya Tanah Melayu dalam bahasa latin


ilmu silat berasal dari harimau belang yang dalam panggilan bahasa melayu dahulu dipanggil "inyiak balang"
user posted image

ilmu silat yang paling awal diasaskan oleh Ninik Datuk Suri Diraja.. ia adalah ilmu diraja, pada dahlunya hanya golongan yang rapat dengan istana sahaja diajar mempelajari silat.. Hang Tuah (pada asalnya namanya ialah Daeng Merupawah dan keturunan atasnya ialah Melayu Bugis di wilayah makassar) sebagai contoh adalah pendekar yang dilatih khas oleh pihak istana semasa era kesultanan Melayu Melaka.

Mengenai kaitan alam persilatan Melayu sekarang yang dinamakan gayung mengikut silat melayu tertua dalam sejarah melayu yang diasaskan di minangkabau

"Gayuang" (gayung) adalah kemampuan untuk merusak jantung orang lain atau bagian dalam tubuh orang lain dengan menggunakan kekuatan batin. Gayuang ini hanya boleh dipakai ketika sudah tidak ada pilihan lagi dalam upaya mempertahankan hidup.

Namun hal yang pasti dari seseorang mendapatkan kato kaputusan (kata putus atau tamat) ini adalah dia boleh mengajar orang lain dan membuka sasaran silek lain di bawah restu guru, ertinya dia dianggap rasmi sebagai guru baru dan memiliki wewenang mengajarkan ilmu yang sama dalam jalur waris yang sah.

Seni Silat Gayong dibawa ke Tanah Melayu (Malaysia) oleh seorang putera Bugis dari Kepulauan Sulawesi bernama Daeng Kuning atau digelar Panglima Hitam. Beliau bersama-sama dengan enam saudaranya bermastautin di Tanah Melayu di mana segala ilmu persilatan diturunkan kepada keturunannya. Pada masa ini pecahan ilmu tersebut boleh dilihat dengan wujudnya pelbagai perguruan gayong di Malaysia seperti Gayong Patani dan Gayong Pesaka. Tapi yang paling utama ialah Persatuan Silat Seni Gayong Malaysia (PSSGM) yang diasaskan oleh Dato' Meor Rahman, cucu kepada Daeng Kuning yang digelar 'Mahaguru' oleh penuntut silat gayong. Antara mereka yang pernah mengamalkan silat gayong ialah allahyarham Mat Kilau, Dato' Bahaman dan Dato' Maharaja Lela.

dalam tambo minangkabau, dinyatakan bahwa Ninik Datuk Suridiraja memiliki juga “kepandaian batiniyah yang disebut GAYUENG atau GAYUNG"

antara jenis gaayung yang dinyatakan di dalam tambo minangkabau ialah
1) Gayung lahir
2) Gayung angin

sasaran gayung lahir ialah
a. Di sekitar leher, yaitu jakun/halkum dan tenggorokan.
b. Di sekitar lipatan perut, yaitu hulu hati dan pusar.
c. Di sekitar selangkang, yaitu kemaluan

Gayung angin pula menyerang lawan dengan menggunakan tenaga batin melalui cara bersalaman, jentikan atau senggolan telunjuk. sasarannya ialah jeroan yang terdiri atas rangkai jantung, rangkai hati, dan rangkai limpa.

ilmu gayung di alam minangkabau ialah ILMU TERLARANG kerana jawapannya adalah MAUT.. mereka menyerang sendi-sendi utama manusia, senang cerita dalam bahasa omputih "TOUCH OF DEATH".. hanya boleh digunakan sebagai cara yang paling terakhir.

lambang utama komando Malaysia
user posted image

Kemahiran bersilat akan diukur dengan kemampuan murid di tempat-tempat sebagai berikut:

* Bersilat di tempat lapang
* Bersilat di tempat sempit
* Bersilat dalam posisi apapun (duduk, berbaring)
* Penguasaan menghadapi serangan memakai senjata tajam dan tongkat
* Bersilat di tempat yang licin (di atas tanah liat yang disiram air atau di atas batu licin di sungai)
* Bersilat di tempat yang kurang cahaya atau gelap samasekali
* Bersilat dengan harimau (ujian terakhir)

QUOTE(asal usul suku melayu seperti yang ditulis di dalam buku Tambo Minangkabau)

user posted image <-- asal usul keturunan Melayu diraja seperti yang diceritakan oleh Tun Sri Lanang

Suku Malayu adalah salah satu suku utama Minangkabau yang berasal dari kerajaan Malayu Tua. Kerajaan Malayu Tua sudah ada pada abad ke 7 (tahun 600-an). Kerajaan Malayu didirikan oleh Sri Jayanagara yang turun dari gunung Marapi ke Minanga Tamwan sekitar tahun 603.  Sedangkan Kerajaan Malayu Muda sering pula disebut dengan nama Kerajaan Dharmasraya. Dharmasraya didirikan oleh Sri Tribuana Raja Mauliwarmadewa yang masih seketurunan dengan Sri Jayanagara.

Berita tentang Kerajaan Malayu antara lain diketahui dari kronik Cina berjudul T’ang-hui-yao karya Wang P’u. Disebutkan bahwa ada sebuah kerajaan bernama Mo-lo-yeu yang mengirim duta besar ke Cina pada tahun 644 atau 645. Pengiriman duta ini hanya berjalan sekali dan sesudah itu tidak terdengar lagi kabarnya.

Pendeta I Tsing dalam perjalanannya pada tahun 671–685 menuju India juga sempat singgah di pelabuhan Mo-lo-yeu. Saat ia berangkat, Mo-lo-yeu masih berupa negeri merdeka, sedangkan ketika kembali ke Cina, Mo-lo-yeu telah menjadi jajahan Shih-li-fo-shih (ejaan Cina untuk Sriwijaya).

Prof. Slamet Muljana berpendapat lain. Istilah Malayu berasal dari kata Malaya yang dalam bahasa Sansekerta bermakna “bukit”. Nama sebuah kerajaan biasanya merujuk pada nama ibu kotanya. Oleh karena itu, ia tidak setuju apabila istana Malayu terletak di Kota Jambi, karena daerah itu merupakan dataran rendah. Menurutnya, pelabuhan Malayu memang terletak di Kota Jambi, tetapi istananya terletak di pedalaman yang tanahnya agak tinggi.

Prasasti Tanyore menyebutkan bahwa ibu kota Kerajaan Malayu dilindungi oleh benteng-benteng, dan terletak di atas bukit. Slamet Muljana menyatakan bahwa istana Malayu terletak di Minanga Tamwan sebagaimana yang tertulis dalam prasasti Kedukan Bukit. Menurutnya, Minanga Tamwan adalah nama kuno dari Muara Tebo (atau Kabupaten Tebo di Provinsi Jambi).

Menurut tambo Minangkabau, Minanga Tamwan berada di bukit barisan tepatnya di hulu sungai Kampar, atau di sebelah timur Kabupaten Lima Puluh Kota sekarang. Minanga Tamwan atau Minanga Kabwa merupakan asal usul dari nama Minangkabau.

Suku Malayu, berasal dari penduduk asli Sumatera yang pernah hidup di kerajaan-kerajaan Malayu Tua seperti Kandis dan Koto Alang, di kemudian hari penduduk dari Dharmasraya dan bangsa proto Melayu yang tinggal di antara Sungai Musi dan Sungai Batanghari juga disukukan sebagai Malayu dalam adat Minang. Suku ini sangat memuliakan Bukit Siguntang Mahameru. Lihat kembali Tambo Alam Surambi Sungai Pagu yang penduduk awalnya bersuku Malayu


Suku Melayu di dalam buku tambo minangkabau adalah keturunan diraja.
user posted image

"Kato Bajawek, Gayuang Basambuik (Kata Berjawab, Gayung Bersambut)" ~ kata-kata silat melayu lama dahulu yang berasal dari minangkabau

sudah kalah dibaham harimau.. ilmun silatnya masih tidak tinggi.. inilah akibatnya
user posted image
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
thieflord
post Dec 24 2010, 12:11 AM


Androdify Yourself!
*******
Group: Senior Member
Posts: 3,098

Joined: Aug 2010
From: my house



translation pls? i only understand 20% of this lulll
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Hexism
post Dec 24 2010, 12:14 AM


Casual
***
Group: Junior Member
Posts: 451

Joined: Dec 2008



silat berasal dari kalaripayatt

user posted image
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
leymar7
post Dec 24 2010, 12:15 AM


Getting Started
**
Group: Junior Member
Posts: 86

Joined: Oct 2009
From: The.Ashburton.Ipoh.Grove


itu gambar zookeeper kena bully la gila.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
wertty
post Dec 24 2010, 12:15 AM


Getting Started
**
Group: Junior Member
Posts: 82

Joined: Jul 2008
From: Petaling Jaya



rclxub.gif rclxub.gif
User is online!Profile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
ariff_mmc
post Dec 24 2010, 12:16 AM


Getting Started
**
Group: Junior Member
Posts: 144

Joined: Aug 2007
From: Currently study in Moscow,Russia



QUOTE(wertty @ Dec 24 2010, 12:15 AM)
rclxub.gif rclxub.gif
*
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
nikita zuleica
post Dec 24 2010, 12:17 AM


Getting Started
**
Group: Junior Member
Posts: 291

Joined: Aug 2010



hack3line , u try to insult someone (easterner) ?

This post has been edited by nikita zuleica: Dec 24 2010, 12:19 AM
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
lipasbunuhdiri
post Dec 24 2010, 12:22 AM


New Member
*
Group: Junior Member
Posts: 6

Joined: Oct 2009
From: wangsa maju KL
user posted image


Ini juga dinamakan gayung ataupun timba dalam bahasa orang utara.

Sekiranya seseorang itu pandai membunuh orang dengan menggunakan alat cebok ini, orang itu boleh dikatakan sebagai seorang mahaguru silat gayung juga.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
hack3line
post Dec 24 2010, 12:23 AM


New Member
*
Group: Junior Member
Posts: 20

Joined: Jul 2009
From: MALAYSIA maksudnya Tanah Melayu dalam bahasa latin


sudah mampus!!
user posted image

tak habis belajar sudah nak p lawan harimau. doh.gif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
ariff_mmc
post Dec 24 2010, 12:25 AM


Getting Started
**
Group: Junior Member
Posts: 144

Joined: Aug 2007
From: Currently study in Moscow,Russia



user posted image

Ini adalah Johnkor

Dia sangat famous di /K/. Dia juga pandai silat gayung.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Hexism
post Dec 24 2010, 12:27 AM


Casual
***
Group: Junior Member
Posts: 451

Joined: Dec 2008



QUOTE(lipasbunuhdiri @ Dec 24 2010, 12:22 AM)
Ini juga dinamakan gayung ataupun timba dalam bahasa orang utara.

Sekiranya seseorang itu pandai membunuh orang dengan menggunakan alat cebok ini, orang itu boleh dikatakan sebagai seorang mahaguru silat gayung juga.
*
air soya yang sedang dihirup hirup oleh saya sebentar tadi telah memancut mancut daripada hidung setelah membaca posti di atas.

This post has been edited by Hexism: Dec 24 2010, 12:27 AM
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
VengenZ
post Dec 24 2010, 12:27 AM


La la la~
****
Group: Senior Member
Posts: 597

Joined: Nov 2009
From: 127.0.0.1



inb4 F1
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
hack3line
post Dec 24 2010, 12:30 AM


New Member
*
Group: Junior Member
Posts: 20

Joined: Jul 2009
From: MALAYSIA maksudnya Tanah Melayu dalam bahasa latin


di dalam ilmu silat dahulu ada dinyatakan..

"silek ini dahulunya milik inyiak balang (harimau), setiap kali silek ini diadakan jika memakai gerakan harimau, harimau itu akan datang menyaksikan sendiri silat itu, dan bahkan harimau itu akan bergabung dengan pemain silat. Untuk menghindari itu, silek dilakukan di tempat yang tertutup jika dilakukan di malam hari. Ujian terakhir dilakukan dengan bermain silat langsung dengan inyiak balang (harimau). Ada juga sasaran yang mengajarkan silek biasa dan gerakan harimau untuk tingkat lanjutan, setelah selesai dengan silek biasa yang dilakukan pada malam hari, mereka akan mengambil langkah silek gerakan harimau pada siang hari, bukan malam hari"

itulah alkisahnya kenapa dalam silat gayung ada gerakan harimau sebagai antara asas utamanya.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Hexism
post Dec 24 2010, 12:32 AM


Casual
***
Group: Junior Member
Posts: 451

Joined: Dec 2008



pandai pulak rimau tu main silat ye ?



then zebra pakai apa pulak ? taekwondo ?
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
MiseriGhost
post Dec 24 2010, 12:34 AM


Getting Started
**
Group: Junior Member
Posts: 154

Joined: Jun 2009
QUOTE(lipasbunuhdiri @ Dec 24 2010, 12:22 AM)
user posted image
Ini juga dinamakan gayung ataupun timba dalam bahasa orang utara.

Sekiranya seseorang itu pandai membunuh orang dengan menggunakan alat cebok ini, orang itu boleh dikatakan sebagai seorang mahaguru silat gayung juga.
*
shiat..
kenot stop laughing when see dis..
very2 lol..
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
hack3line
post Dec 24 2010, 12:35 AM


New Member
*
Group: Junior Member
Posts: 20

Joined: Jul 2009
From: MALAYSIA maksudnya Tanah Melayu dalam bahasa latin


QUOTE(Hexism @ Dec 24 2010, 12:32 AM)
pandai pulak rimau tu main silat ye ?
then zebra pakai apa pulak ? taekwondo ?
*
perhatikan ayat ini

"bahkan harimau (inyiak balang) itu akan bergabung dengan pemain silat."


??? hmm.gif apa maksud dia tu..?? apakah "harimau"/"inyiak balang" yang dimaksudkan itu??

This post has been edited by hack3line: Dec 24 2010, 12:35 AM
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
danny_sp15
post Dec 24 2010, 12:35 AM


==============
*******
Group: Senior Member
Posts: 2,389

Joined: Dec 2007
From: Canterlot


QUOTE(lipasbunuhdiri @ Dec 24 2010, 12:22 AM)
user posted image
Ini juga dinamakan gayung ataupun timba dalam bahasa orang utara.

Sekiranya seseorang itu pandai membunuh orang dengan menggunakan alat cebok ini, orang itu boleh dikatakan sebagai seorang mahaguru silat gayung juga.
*
u r win mang. laugh.gif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Hexism
post Dec 24 2010, 12:36 AM


Casual
***
Group: Junior Member
Posts: 451

Joined: Dec 2008



jin yang duduk kat ekor rimau tu naik kepala orang yang open silat tu kot
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
bilabong
post Dec 24 2010, 12:37 AM


New Member
*
Group: Junior Member
Posts: 38

Joined: Dec 2008


no wonder broce lose to silat, he where can fight with harimau one, even he's a bit maniac...
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Robin Hood
post Dec 24 2010, 12:41 AM


Getting Started
**
Group: Junior Member
Posts: 167

Joined: Nov 2010
From: sunny bikini yard



silat>>kungfu
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
hack3line
post Dec 24 2010, 12:43 AM


New Member
*
Group: Junior Member
Posts: 20

Joined: Jul 2009
From: MALAYSIA maksudnya Tanah Melayu dalam bahasa latin


QUOTE(bilabong @ Dec 24 2010, 12:37 AM)
no wonder broce lose to silat, he where can fight with harimau one, even he's a bit maniac...
*
jangan pandang rendah pada mana-mana ilmu di dunia ni.. aku pernah tengok sendiri,
ahli-ahli pesilat ni lepas tersungkur atas tanah.. tiba-tiba dia cepat-cepat main cucuk-cucuk di beberapa bahagian badan orang yang tersungkur rebah tu supaya dia boleh bernafas sempurna.

ada ilmu seni pertahanan diri dari negara cina dan korea yang juga tuju saraf-saraf utama manusia.. diaorang dah hafal semua lokasi penting badan manusia, mana yang paling lemah dan nak pulihkan kembali tenaga dia lepas kena ilmu tu.

This post has been edited by hack3line: Dec 24 2010, 12:44 AM
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
lipasbunuhdiri
post Dec 24 2010, 12:46 AM


New Member
*
Group: Junior Member
Posts: 6

Joined: Oct 2009
From: wangsa maju KL
QUOTE(hack3line @ Dec 24 2010, 12:43 AM)
jangan pandang rendah pada mana-mana ilmu di dunia ni.. aku pernah tengok sendiri,
ahli-ahli pesilat ni lepas tersungkur atas tanah.. tiba-tiba dia cepat-cepat main cucuk-cucuk di beberapa bahagian badan orang yang tersungkur rebah tu supaya dia boleh bernafas sempurna.


*
i like this one laugh.gif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
nouruddines
post Dec 24 2010, 12:48 AM


Getting Started
**
Group: Junior Member
Posts: 236

Joined: Oct 2009
From: Azkaban



maka itu mereka pun melompat lompat di atas tanah
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Galen Marek
post Dec 24 2010, 12:48 AM


New Member
*
Group: Junior Member
Posts: 20

Joined: Aug 2010
no wonder bruce lee got killed by a silat master
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
danny_sp15
post Dec 24 2010, 12:51 AM


==============
*******
Group: Senior Member
Posts: 2,389

Joined: Dec 2007
From: Canterlot


QUOTE(hack3line @ Dec 24 2010, 12:43 AM)
jangan pandang rendah pada mana-mana ilmu di dunia ni.. aku pernah tengok sendiri,
ahli-ahli pesilat ni lepas tersungkur atas tanah.. tiba-tiba dia cepat-cepat main cucuk-cucuk di beberapa bahagian badan orang yang tersungkur rebah tu supaya dia boleh bernafas sempurna.

ada ilmu seni pertahanan diri dari negara cina dan korea yang juga tuju saraf-saraf utama manusia.. diaorang dah hafal semua lokasi penting badan manusia, mana yang paling lemah dan nak pulihkan kembali tenaga dia lepas kena ilmu tu.
*
tak paham, nape kalau die yg tersungkur, die nak cucuk2 org yg tersungkur? sape yg tersungkur nih? rclxub.gif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
mono_demon
post Dec 24 2010, 12:58 AM


Cibo
******
Group: Senior Member
Posts: 1,456

Joined: May 2007


QUOTE(danny_sp15 @ Dec 24 2010, 12:51 AM)
tak paham, nape kalau die yg tersungkur, die nak cucuk2 org yg tersungkur? sape yg tersungkur nih? rclxub.gif
*
can someone please enlighten this poor little guy?
i would really like to help,
but i dont want to be labeled as capt obvious.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Robin Hood
post Dec 24 2010, 12:58 AM


Getting Started
**
Group: Junior Member
Posts: 167

Joined: Nov 2010
From: sunny bikini yard



QUOTE(danny_sp15 @ Dec 24 2010, 12:51 AM)
tak paham, nape kalau die yg tersungkur, die nak cucuk2 org yg tersungkur? sape yg tersungkur nih? rclxub.gif
*
bruce lee tersungkur separuh mati nyawa nyawa ikan selepas menerima sepakan gayung pak silatman,,then the silatman cucuk cucuk bruce lee(dunno which area kena cucuk), untuk menyembuhkn kecederaan yang teramat parah hanya dengan cucukan batin rclxms.gif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
danny_sp15
post Dec 24 2010, 12:59 AM


==============
*******
Group: Senior Member
Posts: 2,389

Joined: Dec 2007
From: Canterlot


QUOTE(Robin Hood @ Dec 24 2010, 12:58 AM)
bruce lee tersungkur separuh mati nyawa nyawa ikan selepas menerima sepakan gayung pak silatman,,then the silatman cucuk cucuk bruce lee(dunno which area kena cucuk), untuk menyembuhkn kecederaan yang teramat parah hanya dengan cucukan batin  rclxms.gif
*
tapi hack3line cakap pesilat tu sendiri yg tersungkur... konpius.. rclxub.gif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
mono_demon
post Dec 24 2010, 01:00 AM


Cibo
******
Group: Senior Member
Posts: 1,456

Joined: May 2007


aihh

This post has been edited by mono_demon: Dec 24 2010, 01:03 AM
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
moorish
post Dec 24 2010, 01:03 AM


Material Girl
******
Group: Senior Member
Posts: 1,873

Joined: Apr 2007
From: "On a need-to-know basis"


translate to england

silat base is thaigirl
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
StationMonkey
post Dec 24 2010, 01:04 AM


New Member
*
Group: Junior Member
Posts: 11

Joined: Sep 2009
From: Border of Fantasy


QUOTE(hack3line @ Dec 24 2010, 12:43 AM)
jangan pandang rendah pada mana-mana ilmu di dunia ni.. aku pernah tengok sendiri,
ahli-ahli pesilat ni lepas tersungkur atas tanah.. tiba-tiba dia cepat-cepat main cucuk-cucuk di beberapa bahagian badan orang yang tersungkur rebah tu supaya dia boleh bernafas sempurna.

ada ilmu seni pertahanan diri dari negara cina dan korea yang juga tuju saraf-saraf utama manusia.. diaorang dah hafal semua lokasi penting badan manusia, mana yang paling lemah dan nak pulihkan kembali tenaga dia lepas kena ilmu tu.
*
dey cucuk with this ar?
» Click to show Spoiler - click again to hide... «


where dey cucuk? buntut ar?

User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Mooneyes
post Dec 24 2010, 01:06 AM


Time heals
*******
Group: Senior Member
Posts: 2,581

Joined: Dec 2005
From: Long Anap



pistol>silat
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Robin Hood
post Dec 24 2010, 01:07 AM


Getting Started
**
Group: Junior Member
Posts: 167

Joined: Nov 2010
From: sunny bikini yard



QUOTE(danny_sp15 @ Dec 24 2010, 12:59 AM)
tapi hack3line cakap pesilat tu sendiri yg tersungkur... konpius.. rclxub.gif
*
when u read what hellline wrote, u need to think like what he think, what he means, pesilatsss(got s to indicate many silatman on scene) when 1 pesilat pengsan another pesilate came n do the cucuk thing..
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
amirudin920927
post Dec 24 2010, 01:09 AM


///-| Kapten | Amirudin |-\\\
******
Group: Senior Member
Posts: 1,203

Joined: Feb 2009
From: Seremban - Putrajaya



"kun fayakun" = 'jadi' maka jadi lah ia...

mksdnye disini,semuanya dtg dr izin Allah.. jgn nk bngge dgn ilmu yg kite ade kerana semua dtgnye dr izin Allah..
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
nikita zuleica
post Dec 24 2010, 01:09 AM


Getting Started
**
Group: Junior Member
Posts: 291

Joined: Aug 2010



I did great amount of research so here it goes……

According to the rumor of his death in Malaysia or Indonesia some claims, that Bruce Lee was killed when he challenged a Silat Fighter who sent Bruce flying with a deadly technique. According to the rumor this took place in 1973 and after Bruce Lee lost, he studied Silat till his death and added to his arensal in Jeet Kune Do……. The rumor is false. There are more than 3 versions of this rumor of different locations and masters that claims to defeat Bruce Lee, and what’s funny is that there is an another myth like this in India, when Bruce Lee challenged some Indian practioner to the fight and lost…… lol ok It is well known that Bruce Lee studied Silat by Master Willem Reeders before 5 or 7 months before his death and he even sent him a thank you letter. One of the masters in the rumors whom was known as Dicky said that he never met Bruce Lee in a documentary in Silat 1987 and also Meors’ never heard of such claims except they knew Master Meor met Bruce Lee but this is what really happened:

» Click to show Spoiler - click again to hide... «


http://celebrities-collection.blogspot.com...t-to-silat.html

This post has been edited by nikita zuleica: Dec 24 2010, 01:10 AM
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
lipasbunuhdiri
post Dec 24 2010, 01:09 AM


New Member
*
Group: Junior Member
Posts: 6

Joined: Oct 2009
From: wangsa maju KL
QUOTE(StationMonkey @ Dec 24 2010, 01:04 AM)
dey cucuk with this ar?
» Click to show Spoiler - click again to hide... «


where dey cucuk? buntut ar?
*
no... but with this..

user posted image

must have the tiger theme yo
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Robin Hood
post Dec 24 2010, 01:11 AM


Getting Started
**
Group: Junior Member
Posts: 167

Joined: Nov 2010
From: sunny bikini yard



QUOTE(amirudin920927 @ Dec 24 2010, 01:09 AM)
"kun fayakun" = 'jadi' maka jadi lah ia...

mksdnye disini,semuanya dtg dr izin Allah.. jgn nk bngge dgn ilmu yg kite ade kerana semua dtgnye dr izin Allah..
*
dont create story, hackline doesnt says anything like that...
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
danny_sp15
post Dec 24 2010, 01:11 AM


==============
*******
Group: Senior Member
Posts: 2,389

Joined: Dec 2007
From: Canterlot


QUOTE(Robin Hood @ Dec 24 2010, 01:07 AM)
when u read what hellline wrote, u need to think like what  he think, what he means, pesilatsss(got s to indicate many silatman on scene) when 1 pesilat pengsan another pesilate came n do the cucuk thing..
*
oh... so like the pesilat is kind to his enemy izzit? i see i see... hack3line's ayat putar2, i dun understand liao... sad.gif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
amirudin920927
post Dec 24 2010, 01:13 AM


///-| Kapten | Amirudin |-\\\
******
Group: Senior Member
Posts: 1,203

Joined: Feb 2009
From: Seremban - Putrajaya



QUOTE(Robin Hood @ Dec 24 2010, 01:11 AM)
dont create story, hackline doesnt says anything like that...
*
lolss sweat.gif doh.gif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Hexism
post Dec 24 2010, 01:16 AM


Casual
***
Group: Junior Member
Posts: 451

Joined: Dec 2008



QUOTE(amirudin920927 @ Dec 24 2010, 01:09 AM)
"kun fayakun" = 'jadi' maka jadi lah ia...

mksdnye disini,semuanya dtg dr izin Allah.. jgn nk bngge dgn ilmu yg kite ade kerana semua dtgnye dr izin Allah..
*
er.. hack3line cakap silat dari harimau ok !
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Robin Hood
post Dec 24 2010, 01:16 AM


Getting Started
**
Group: Junior Member
Posts: 167

Joined: Nov 2010
From: sunny bikini yard



QUOTE(danny_sp15 @ Dec 24 2010, 01:11 AM)
oh... so like the pesilat is kind to his enemy izzit? i see i see... hack3line's ayat putar2, i dun understand liao... sad.gif
*
sort of..
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
happy4ever
post Dec 24 2010, 01:57 AM


(✿◠‿◠) Queen of Love ⎝⏠⏝⏠⎠
*******
Group: Senior Member
Posts: 7,107

Joined: Jun 2005
From: Sanctuary of Paradise


kekuatan batin menyebabkan rasa sarung konek macam kacang masin.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
saysay
post Dec 24 2010, 02:08 AM


New Member
*
Group: New Member
Posts: 1

Joined: Aug 2009
From: blue house




QUOTE(happy4ever @ Dec 24 2010, 01:57 AM)
kekuatan batin menyebabkan rasa sarung konek macam kacang masin.
*
ceh! sarung konek ko rasa masin ke? mcm mana ko buat? ilmu batin?




User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
johnkia
post Dec 24 2010, 02:11 AM


Getting Started
**
Group: Junior Member
Posts: 158

Joined: Apr 2009


lol at the zookeeper that blamed his silat noob so kena baham.. lmao
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
happy4ever
post Dec 24 2010, 02:20 AM


(✿◠‿◠) Queen of Love ⎝⏠⏝⏠⎠
*******
Group: Senior Member
Posts: 7,107

Joined: Jun 2005
From: Sanctuary of Paradise


QUOTE(saysay @ Dec 24 2010, 02:08 AM)
ceh! sarung konek ko rasa masin ke? mcm mana ko buat? ilmu batin?
*
sarung saya berasa macam macam warna warni pun. Macam syurga
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
super_evil_alien
post Dec 24 2010, 02:32 AM


Slumber Mode
*******
Group: Senior Member
Posts: 4,776

Joined: Mar 2007
From: In front of my desktop/laptop/phone



QUOTE(happy4ever @ Dec 24 2010, 02:20 AM)
sarung saya berasa macam macam warna warni pun. Macam syurga
*
Mana demo video?
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
ichi_24
post Dec 24 2010, 02:57 AM


Casual
***
Group: Junior Member
Posts: 388

Joined: Nov 2007
From: /K/opitiam




kesian ko hack3line

tapi

you're a bot lol
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Faidzal
post Dec 24 2010, 08:02 AM


Getting Started
**
Group: Junior Member
Posts: 130

Joined: Aug 2008
QUOTE(hack3line @ Dec 24 2010, 12:08 AM)
ilmu silat berasal dari harimau belang yang dalam panggilan bahasa melayu dahulu dipanggil "inyiak balang"
user posted image

» Click to show Spoiler - click again to hide... «
"Kato Bajawek, Gayuang Basambuik (Kata Berjawab, Gayung Bersambut)" ~ kata-kata silat melayu lama dahulu yang berasal dari minangkabau

sudah kalah dibaham harimau.. ilmun silatnya masih tidak tinggi.. inilah akibatnya
user posted image
*
QUOTE(b3ta)
-hack3line template checker:

1. fancy title - check
2. random quotes from dubious sources - check
3. random highlights with big font red colour - check *addendum red font but no bold highlight
4. pictures which have nothing or little to do with title. - check
5. youtube - missing
6. end post glorifying meleis. - inserted in the bginning
*
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
leon87kimon
post Dec 24 2010, 08:20 AM


New Member
*
Group: Junior Member
Posts: 17

Joined: Nov 2010
From: N9


QUOTE(Hexism @ Dec 24 2010, 12:14 AM)
silat berasal dari kalaripayatt

user posted image
*
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
hack3line
post Dec 24 2010, 08:45 AM


New Member
*
Group: Junior Member
Posts: 20

Joined: Jul 2009
From: MALAYSIA maksudnya Tanah Melayu dalam bahasa latin


QUOTE(danny_sp15 @ Dec 24 2010, 12:59 AM)
tapi hack3line cakap pesilat tu sendiri yg tersungkur... konpius.. rclxub.gif
*
pesilat yang ingin belajar ilmu gayung yang sebenarnya itu tersungkur jatuh rebah dengan tiba-tiba setelah gurunya kenakan sendi-sendi utamanya.. diaorang dah hafal semua bahagian manusia yang kalau diserang terus jatuh tersungkur kesakitan yang amat.. ada kombinasi dia.. dalam masa beberapa ketika selepas itu orang itu akan mati.. hanya guru dia yang tahu hendak pulihkan semula dia akan cepat-cepat betulkan apa yang dia serang sebelum tu.. dia akan cucuk beberapa bahagian tertentu untuk pulihkan semula tenaga dia secepat mungkin... tapi kalau masa serang tu dia guna senjata bernama "kerambit" yang berbentuk kuku harimau, habis arwah terus la.. rasanya dah tak ada cara nak selamatkan dia.

wahai pejuang papan kekunci sekalian.. aku rasa dalam dunia ni ada banyak ilmu yang seperti di atas ni terutama di sebelah asia.. zaman dulu ada beratus-ratus mungkin beribu ilmu persilatan tapi yang paling lama direkodkan dalam sejarah ialah dari minangkabau yang diasaskan oleh diasaskan oleh Ninik Datuk Suri Diraja dan dikatakan berasal dari Inyiak Balang (bahasa lama yang bermaksud harimau).
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
soundsyst64
post Dec 24 2010, 08:48 AM


I'm No-Longer-Noobs
*******
Group: Senior Member
Posts: 3,705

Joined: Jul 2005
From: In /hardware/


One bullet passed through brain is enough to take down enemy.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
annalies
post Dec 24 2010, 08:56 AM


Getting Started
**
Group: Junior Member
Posts: 85

Joined: Sep 2008
From: St Tropez
copy dr web indon mane ni ?
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
b3ta
post Dec 24 2010, 08:59 AM


responsible poster stormtrooper
****
Group: Senior Member
Posts: 660

Joined: Apr 2007
From: malaysia


thx 4 hack3line template checker

This post has been edited by b3ta: Dec 24 2010, 08:59 AM
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
amirudin920927
post Dec 24 2010, 09:01 AM


///-| Kapten | Amirudin |-\\\
******
Group: Senior Member
Posts: 1,203

Joined: Feb 2009
From: Seremban - Putrajaya



QUOTE(soundsyst64 @ Dec 24 2010, 08:48 AM)
One bullet passed through brain is enough to take down enemy.
*
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Faidzal
post Dec 24 2010, 09:05 AM


Getting Started
**
Group: Junior Member
Posts: 130

Joined: Aug 2008
QUOTE(hack3line @ Dec 24 2010, 08:45 AM)
pesilat yang ingin belajar ilmu gayung yang sebenarnya itu tersungkur jatuh rebah dengan tiba-tiba setelah gurunya kenakan sendi-sendi utamanya.. diaorang dah hafal semua bahagian manusia yang kalau diserang terus jatuh tersungkur kesakitan yang amat.. ada kombinasi dia.. dalam masa beberapa ketika selepas itu orang itu akan mati.. hanya guru dia yang tahu hendak pulihkan semula dia akan cepat-cepat betulkan apa yang dia serang sebelum tu.. dia akan cucuk beberapa bahagian tertentu untuk pulihkan semula tenaga dia secepat mungkin... tapi kalau masa serang tu dia guna senjata bernama "kerambit" yang berbentuk kuku harimau, habis arwah terus la.. rasanya dah tak ada cara nak selamatkan dia.

wahai pejuang papan kekunci sekalian.. aku rasa dalam dunia ni ada banyak ilmu yang seperti di atas ni terutama di sebelah asia.. zaman dulu ada beratus-ratus mungkin beribu ilmu persilatan tapi yang paling lama direkodkan dalam sejarah ialah dari minangkabau yang diasaskan oleh diasaskan oleh Ninik Datuk Suri Diraja dan dikatakan berasal dari Inyiak Balang (bahasa lama yang bermaksud harimau).
*
Cakap je lah ilmu Hokuto Shinken....

Ilmu guna acupuncture pressure point....

Nah youtube bagi complete template kau....


User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
hack3line
post Dec 24 2010, 09:07 AM


New Member
*
Group: Junior Member
Posts: 20

Joined: Jul 2009
From: MALAYSIA maksudnya Tanah Melayu dalam bahasa latin


QUOTE(soundsyst64 @ Dec 24 2010, 08:48 AM)
One bullet passed through brain is enough to take down enemy.
*
i think i agree with u.. using "bullet"!
user posted image
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
nice[jisho]
post Dec 24 2010, 11:01 AM


New Member
*
Group: Junior Member
Posts: 7

Joined: Jul 2009
QUOTE(hack3line @ Dec 24 2010, 12:35 AM)
perhatikan ayat ini

"bahkan harimau (inyiak balang) itu akan bergabung dengan pemain silat."


???  hmm.gif apa maksud dia tu..?? apakah "harimau"/"inyiak balang" yang dimaksudkan itu??
*
pesilat bele harimau jadian, bile naik sheik ilmu pesilat + kuasa harimau lawan musuh
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Mie131085
post Dec 24 2010, 12:54 PM


Getting Started
**
Group: Junior Member
Posts: 136

Joined: Apr 2010
From: Melaka <-- -> Kuala Lumpur


QUOTE(lipasbunuhdiri @ Dec 24 2010, 12:22 AM)
user posted image
Ini juga dinamakan gayung ataupun timba dalam bahasa orang utara.

Sekiranya seseorang itu pandai membunuh orang dengan menggunakan alat cebok ini, orang itu boleh dikatakan sebagai seorang mahaguru silat gayung juga.
*
AHAHAHAHAH i LOL'd at this... i think im gonna explain this to those 2" IRL hehehe laugh.gif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
unknown warrior
post Dec 24 2010, 12:57 PM


Royal Paderi Hood
*******
Group: Senior Member
Posts: 2,618

Joined: Jul 2005
I bet 100% MMA can take down any Silat Opponent in less than 10 seconds.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
mekboyz
post Dec 24 2010, 12:59 PM


Getting Started
**
Group: Junior Member
Posts: 256

Joined: Apr 2007
From: Petaling Jaya



Tenkiu for the wonderful and informative post Hackline
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
sibugi
post Dec 24 2010, 01:01 PM


Getting Started
**
Group: Junior Member
Posts: 139

Joined: Mar 2010


QUOTE(Hexism @ Dec 24 2010, 12:14 AM)
silat berasal dari kalaripayatt

user posted image
*
thumbup.gif sounds true... most Malaya & Indon come from India
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Fetz
post Dec 24 2010, 01:03 PM


New Member
*
Group: Junior Member
Posts: 25

Joined: Dec 2010


I heard Silat Gayung pained Bruce Lee till death. Is dat true?
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
sibugi
post Dec 24 2010, 01:05 PM


Getting Started
**
Group: Junior Member
Posts: 139

Joined: Mar 2010


QUOTE(Fetz @ Dec 24 2010, 01:03 PM)
I heard Silat Gayung pained Bruce Lee till death. Is dat true?
*
rclxms.gif Yes... Silat also can beat Karate, Teakwando, Jiu Jitsu, WWE, & etc
notworthy.gif notworthy.gif notworthy.gif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
hizperion
post Dec 24 2010, 01:09 PM


Average Bitch
*****
Group: Senior Member
Posts: 858

Joined: Jan 2003
From: The Dupes Heaven Expire: Oct 2077



BUT HANG TUAH IS A CAINIS!!!
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Fetz
post Dec 24 2010, 01:10 PM


New Member
*
Group: Junior Member
Posts: 25

Joined: Dec 2010


QUOTE(sibugi @ Dec 24 2010, 02:05 PM)
rclxms.gif Yes... Silat also can beat Karate, Teakwando, Jiu Jitsu, WWE, & etc
notworthy.gif   notworthy.gif   notworthy.gif
*
Yes, but silat still lose to shao lin technically by default. All forms of silat lose to shao lin by default.

Bruce Lee lost to Silat Gayung not becus Silat Gayung is the greatest, but becus he looked down on his opponent.

Plus, the Mahaguru that he was fighting was much older and calmer than arrogant Bruce Lee.

This post has been edited by Fetz: Dec 24 2010, 01:13 PM
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
mirage2000
post Dec 24 2010, 01:11 PM


New Member
*
Group: Junior Member
Posts: 28

Joined: May 2007
From: USJ


LOL horde bonus

QUOTE(Hexism @ Dec 24 2010, 12:14 AM)
silat berasal dari kalaripayatt

user posted image
*
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Fetz
post Dec 24 2010, 01:12 PM


New Member
*
Group: Junior Member
Posts: 25

Joined: Dec 2010


QUOTE(hizperion @ Dec 24 2010, 02:09 PM)
BUT HANG TUAH IS A CAINIS!!!
*
Yes you are right! notworthy.gif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
sibugi
post Dec 24 2010, 01:13 PM


Getting Started
**
Group: Junior Member
Posts: 139

Joined: Mar 2010


QUOTE(hizperion @ Dec 24 2010, 01:09 PM)
BUT HANG TUAH IS A CAINIS!!!
*
but Hang Tuah adi potong!
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Robin Hood
post Dec 24 2010, 01:26 PM


Getting Started
**
Group: Junior Member
Posts: 167

Joined: Nov 2010
From: sunny bikini yard



QUOTE(hizperion @ Dec 24 2010, 01:09 PM)
BUT HANG TUAH IS A CAINIS!!!
*
stop this nonsense, hang tuah is a jewish lh, he was preaching about judaism in malacca b4 get converted to muslim..
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Bump TopicReply to this topicTopic OptionsStart new topic
 

Switch to:
| Lo-Fi Version
0.1072sec    1.76    5 queries    GZIP Disabled
Time is now: 24th April 2014 - 10:01 PM