Welcome Guest ( Log In | Register )

 
RSS feedBump TopicReply to this topicStart new topicStart Poll

Outline · [ Standard ] · Linear+

> PEMBALAKAN HARAM di SARAWAK, shocking video i saw! TSUNAMI?? (News)

hack3line
post Oct 13 2010, 03:42 PM


New Member
*
Group: Junior Member
Posts: 20

Joined: Jul 2009
From: MALAYSIA maksudnya Tanah Melayu dalam bahasa latin


user posted imageuser posted image




n now hollywood want to come to Malaysia to film it?
http://twitter.com/jessicaalba

KUCHING (Bernama): A preliminary report on the extent of environmental damage caused by a massive logjam along the Rajang River in Sibu will be ready by next week.

Sarawak Natural Resources and Environment Board (NREB) controller Peter Sawal said its officers were in the midst of compiling relevant data on the ground, a mammoth task due to the length and width of the Rajang, the country's longest river.

He expected the preliminary report to be completed in "one or two days" and the report would contain, among others, the real cause of the logjam, the enviromental impact and recommendations to prevent it from happening again.

"Apart from investigating into the extent of enviromental damage to the river, we will also assess the enviromental damage on land through aerial surveillance and ground survey," he told Bernama.

The logjam occurred on Friday and caused disruption of service for cargo vessels and express passenger boats, which are a vital mode of transportation for people living in Kapit.

The situation improved today as the logs and wood debris have drifted to sea, allowing the express boat service and cargo vessels to resume their operations.

State Minister of Environment and Public Health Datuk Seri Wong Soon Koh on Friday was quoted as saying that an investigation would be conducted to determine the exact cause of the long stretches of awashed logs and debris floating on the river.

Wong said action would be taken if there were strong evidence to show that the main cause was human factor. hmm.gif

benda yang berlaku di sarawak tu.. sikit je lagi rupa dia dah macam tsunami di acheh sweat.gif

User is online!Profile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
MIVECburuk
post Oct 13 2010, 03:42 PM


Casual
***
Group: Junior Member
Posts: 361

Joined: Jun 2007
From: Bikini Bottom

THIS IS ILUMNITI~!!!!!!
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
vapeace
post Oct 13 2010, 03:43 PM


Getting Started
**
Group: Junior Member
Posts: 212

Joined: Aug 2009


so god choose u as messenger of god ?

OMG.. we have a living god messenger
wait i sign out of my God Live Messenger

This post has been edited by vapeace: Oct 13 2010, 03:43 PM
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
KakakKoboi
post Oct 13 2010, 03:43 PM


New Member
*
Group: Junior Member
Posts: 49

Joined: Oct 2010
Nie lie 30years punya news
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
najminaruto
post Oct 13 2010, 03:44 PM


Enthusiast
*****
Group: Senior Member
Posts: 719

Joined: Jun 2006


Jessica AlbaSimpsons is a Freemason 33rd Level member.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
hack3line
post Oct 13 2010, 03:47 PM


New Member
*
Group: Junior Member
Posts: 20

Joined: Jul 2009
From: MALAYSIA maksudnya Tanah Melayu dalam bahasa latin


QUOTE(KakakKoboi @ Oct 13 2010, 03:43 PM)
Nie lie 30years punya news
*
kesian kepada nelayan-nelayan di sarawak tu.. habis punca rezeki diaorang akibat kerja-kerja manusia yang pentingkan diri sendiri ni. sad.gif
User is online!Profile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
KakakKoboi
post Oct 13 2010, 03:49 PM


New Member
*
Group: Junior Member
Posts: 49

Joined: Oct 2010
QUOTE(hack3line @ Oct 13 2010, 03:47 PM)
kesian kepada nelayan-nelayan di sarawak tu.. habis punca rezeki diaorang akibat kerja-kerja manusia yang pentingkan diri sendiri ni.  sad.gif
*
S flex.gif Selagi taib hidup. Cm2 la keadaan nya
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Polaris
post Oct 13 2010, 03:52 PM


Trust Fund Baby
*******
Group: Senior Member
Posts: 2,850

Joined: Aug 2006
From: Stellar Nursery
Don't kutuk Supreme Dr. Prof. Tertinggi El Maximim Leader Taib Mahmud!

user posted image
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
hack3line
post Oct 13 2010, 04:12 PM


New Member
*
Group: Junior Member
Posts: 20

Joined: Jul 2009
From: MALAYSIA maksudnya Tanah Melayu dalam bahasa latin


QUOTE(KakakKoboi @ Oct 13 2010, 03:49 PM)
S flex.gif Selagi taib hidup. Cm2 la keadaan nya
*
user posted image

KUCHING, 15 April (Bernama) — Kegiatan pembalakan haram di Sarawak yang kini cuba dibendung dengan serius oleh kerajaan negeri mungkin didalangi oleh kongsi gelap, kata Menteri Perancangan dan Pengurusan Sumber II Datuk Amar Awang Tengah Ali Hassan.

Beliau berkata walaupun belum ada bukti kukuh yang mengaitkan penglibatan golongan itu namun kerajaan negeri tidak menolak kemungkinan perkara itu berlaku di Sarawak.

“Mungkin…(kongsi gelap terlibat). Saya tidak menolak kemungkinan itu. Kita perlu mengesan dan menangani masalah ini dengan serius,” katanya kepada pemberita selepas menghadiri majlis sambutan Hari Perhutanan Sedunia 2009 di Pusat Penyelidikan Hutan di sini hari ini.

Pada tahun 2007, Ketua Menteri Sarawak Tan Sri Abdul Taib Mahmud mengakui bahawa aktiviti pembalakan haram di Sarawak melibatkan kumpulan gengster yang berpengaruh untuk melindungi operasi mencuri balak khasnya di kawasan lindungan seperti taman negara.

Sehubungan itu, pada tahun yang sama, Polis Sarawak melancarkan “Ops Cantas Kenyalang” bagi menyekat kegiatan gengster, termasuk mereka yang terlibat dalam pembalakan haram di negeri ini.

Bagi menangani kegiatan pembalakan haram yang kini masih terkawal, Awang Tengah berkata kerajaan negeri menerusi Jabatan Hutan Sarawak, Sarawak Forestry Corporation (SFC) dan Perbadanan Kemajuan Perusahaan Kayu Sarawak (STIDC) akan dilengkapkan dengan teknologi canggih serta terkini untuk membuat pemantauan dari semasa ke semasa bagi mengawal aktiviti pembalakan haram di negeri ini.

Selain itu, beliau menyeru orang awam agar terus memberi kerjasama dengan menyalurkan maklumat berhubung aktiviti pembalakan haram kepada pihak berkuasa agar tindakan sewajarnya dapat diambil bagi membanteras aktiviti itu.

“Saya yakin dengan adanya usaha bersepadu daripada semua pihak, Sarawak boleh menangani dan membendung kegiatan pembalakan haram dan terus diiktiraf di peringkat antarabangsa dalam pengurusan hutan lestari,” katanya.

Sementara itu, Awang Tengah berkata kerajaan negeri telah menandatangani dan meratifikasikan 170 Perjanjian Alam Sekitar Multilateral (MEA) dengan beberapa negara di dunia, sebagai satu komitmen terhadap program pemeliharaan alam sekitar serta kepelbagaian biologi.

“Tujuan perjanjian tersebut ialah untuk memastikan strategi, pelan tindakan dan program yang dilaksanakan kerajaan dalam mengurus sumber hutan secara lestari menepati piawaian antarabangsa,” katanya.

– BERNAMA

This post has been edited by hack3line: Oct 13 2010, 04:33 PM
User is online!Profile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
noosaza
post Oct 13 2010, 04:21 PM


Getting Started
**
Group: Junior Member
Posts: 85

Joined: Jan 2009
From: People Republic of Russia, HAHA


long live Pak Uban.. long live Pehin Sri Taib Mahmud.. my Great CM..
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
deanmalenko
post Oct 13 2010, 04:22 PM


Casual
***
Group: Junior Member
Posts: 341

Joined: Aug 2009
From: Land of Headhunter




taib for life!


User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
zero-0
post Oct 13 2010, 04:22 PM


New Member
*
Group: Junior Member
Posts: 49

Joined: Nov 2009

» Click to show Spoiler - click again to hide... «


the government is protected by gengster, else why they hold position for so long cool2.gif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
beelzebob13
post Oct 13 2010, 04:24 PM


**Newbie DeIllusionist**
****
Group: Senior Member
Posts: 549

Joined: Jan 2007
From: the interWebs...
what tsunami...this is man-made epic disaster.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
soundsyst64
post Oct 13 2010, 04:27 PM


I'm No-Longer-Noobs
*******
Group: Senior Member
Posts: 3,705

Joined: Jul 2005
From: In /hardware/


hack3line is slowpoke. this news already posted couple of weeks ago biggrin.gif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
deanmalenko
post Oct 13 2010, 04:28 PM


Casual
***
Group: Junior Member
Posts: 341

Joined: Aug 2009
From: Land of Headhunter




QUOTE(soundsyst64 @ Oct 13 2010, 04:27 PM)
hack3line is slowpoke. this news already posted couple of weeks ago biggrin.gif
*
it take time for the news to come at his place
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
akagidemon
post Oct 13 2010, 04:57 PM


Casual
***
Group: Junior Member
Posts: 413

Joined: Nov 2007
From: Between Reality and Fantasy


this event is not a headache for the taib. he will just brush this off as an act of nature and continue hiw ways of filling his own coffers while the rakyat of his state suffers.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
saysay
post Oct 13 2010, 06:56 PM


New Member
*
Group: New Member
Posts: 1

Joined: Aug 2009
From: blue house




Tauke2 balak kt Serawak semuanya bapak rasuah. sampaikan balak kt Sabah pun dorang nk sapu.


kesian, akhirnya kaum bumiputera gak jadi mangsa.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
hack3line
post Oct 13 2010, 08:17 PM


New Member
*
Group: Junior Member
Posts: 20

Joined: Jul 2009
From: MALAYSIA maksudnya Tanah Melayu dalam bahasa latin


QUOTE(saysay @ Oct 13 2010, 06:56 PM)
Tauke2 balak kt Serawak semuanya bapak rasuah. sampaikan balak kt Sabah pun dorang nk sapu.
kesian, akhirnya kaum bumiputera gak jadi mangsa.
*
masalah besar Sarawak memang pembalakan haram

ada cadangan untuk kukuhkan tentera cari sampai lubang cacing si samseng pembalakan haram ni

KUCHING, 2 Julai (Bernama) -- Angkatan Tentera Darat (ATD) akan membantu agensi kerajaan yang bertanggungjawab dalam menangani masalah pembalakan haram dan penyeludupan kayu di sempadan Sarawak dan Sabah.

Panglima 1 Divisyen Leftenan Jeneral Datuk Mohamad Effendi Mustaffa berkata walaupun peranan utama ATD adalah untuk menjamin keselamatan di sempadan negara, namun pihaknya tidak terkecuali untuk membantu mengawal sebarang aktiviti penyeludupan kayu dan pencerobohan hutan di perbatasan.

"Sempadan sering menjadi tempat persinggahan penyeludup kayu terutama dari negara jiran ke wilayah Sarawak dan Sabah, biasanya ia membabitkan pembalakan secara haram," katanya kepada pemberita selepas sambutan Hari Ulang Tahun Ke-41 1 Divisyen di sini hari ini.

Effendi berkata ATD tidak akan teragak-agak untuk bertindak sekiranya menjumpai sebarang aktiviti pembalakan haram ataupun pemindahan kayu yang pencurigakan.

Beliau berkata walaupun ATD tidak mempunyai kuasa untuk mendakwa namum mereka boleh menyerahkan pihak terbabit kepada polis ataupun agensi kerajaan yang bertanggungjawab untuk dikenakan tindakan.

Mengenai tahap keselamatan di sempadan Sarawak dan Sabah, Effendi berkata keadaan masih lagi terkawal.

Beliau mengakui bahawa bukan satu tugas mudah untuk menjaga sempadan Sarawak/Kalimantan, Sarawak/Brunei, Sabah/Kalimantan dan Sabah/Filipina dengan kekuatan 13,000 anggota.

"Memang tidak cukup (dalam konteks peperangan), namun dengan anggota yang ada kita masih dapat memastikan keselamatan negara terjamin dan selamat," katanya.

-- BERNAMA

...
tapi macam mustahil je 13,000 orang tentera nak jaga kawasan 2,504,000km persegi sarawak tu..

purata seorang tentera jaga 192.61538461538461538461538461538 km persegi kawasan sarawak tu.. ini dah macam superman je ni!
aku rasa untuk jaga keamanan sabah dan sarawak ialah kena kukuhkan ketenteraan Malaysia sebaik yang mungkin!

nisbah dia 1:193, ada logik ke benda ni, kuat sangat seorang tentera tu nak jaga kawasan sampai 193km persegi.. lebih kurang separuh lebuhraya PLUS tu! sweat.gif

kena rekrut lebih ramai anggota tentera Malaysia.

Sarawak banyak samseng pembalak-pembalak haram, di Sabah pula masalah pendatang asing buat hal buruk kepada ekonomi setempat.
dari dulu la benda ni.. bila nak selesai pun tatau la, asyik-asyik ulang masalah yang sama je.

This post has been edited by hack3line: Oct 13 2010, 08:20 PM
User is online!Profile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Polaris
post Oct 13 2010, 08:33 PM


Trust Fund Baby
*******
Group: Senior Member
Posts: 2,850

Joined: Aug 2006
From: Stellar Nursery
By the power of Las Plagas, Sarawakians will vote Taib until Armageddon.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
KVReninem
post Oct 13 2010, 08:45 PM


VIII
*******
Group: Senior Member
Posts: 4,739

Joined: Jan 2003
slowpoke!
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
StratOS
post Oct 14 2010, 01:47 PM


Berries~ Mmmm~
*********
Group: Senior Member
Posts: 20,077

Joined: Jan 2003
From: Miri, Sarawak



LoL..

But if no Tahi Taib Mahmud = No Sarawak today..
User is online!Profile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Bump TopicReply to this topicTopic OptionsStart new topic
 

Switch to:
| Lo-Fi Version
0.0794sec    2.72    5 queries    GZIP Disabled
Time is now: 24th April 2014 - 10:14 AM