Welcome Guest ( Log In | Register )

2 Pages  1 2 > 
RSS feedBump TopicReply to this topicStart new topicStart Poll

Outline · [ Standard ] · Linear+

> Mona Fendi, Do u still remember her?

bonzaimy
post Jun 20 2009, 12:29 AM


Enthusiast
*****
Group: Senior Member
Posts: 896

Joined: Sep 2006
From: Shah Alam





QUOTE
Well, maybe im a slowpoke but i know some of you don't know that Mona Fendi is a singer is 80's. Well, not famous at all. Here what i get. Not trying to bad mouth about her. Just want to share with you guys about her song.

User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Protester
post Jun 20 2009, 12:30 AM


Casual
***
Group: Junior Member
Posts: 328

Joined: Sep 2008
From: Fox River Status:Wanted
My mentor of being rage.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
vkeong
post Jun 20 2009, 12:30 AM


47 yr old unker
*******
Group: Senior Member
Posts: 2,614

Joined: Jan 2003
i have her 3gp
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Shadow Kun
post Jun 20 2009, 12:30 AM


Casual
***
Group: Junior Member
Posts: 442

Joined: Sep 2008
From: Middle of Nowhere Status: FROSTY
Same mona fendi that make human-chop?
User is online!Profile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Renegade67
post Jun 20 2009, 12:31 AM


Getting Started
**
Group: Junior Member
Posts: 63

Joined: Apr 2009


u'll get seizure just calling her na-
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Omochao
post Jun 20 2009, 12:32 AM


Getting Started
**
Group: Junior Member
Posts: 180

Joined: Nov 2007
From: Land of Forgotten

in b4 close.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
bonzaimy
post Jun 20 2009, 12:33 AM


Enthusiast
*****
Group: Senior Member
Posts: 896

Joined: Sep 2006
From: Shah Alam



some info from a reporter that report her case :-

QUOTE
AKU pernah melihat wajahnya di kaca tv pada sekitar awal
1990-an. Apa yang aku tahu dia seorang penyanyi pada masa
itu.
Tapi yang aku pelik mengapa orang yang tak boleh menyanyi
boleh bikin album. Bukan itu saja lagunya yang hingga kini aku
sendiri tak boleh ingat masuk dalam Muzik Muzik Muzik terbitan TV3. Minggu pertama masuk dah terkeluar.
Iras dan raut wajahnya macam 'jantan' memang aku tak boleh lupakan. Mungkin ramai lagi yang tak perasan dia sebagai penyanyi.
Tiba-tiba pada 1993 - namanya meletup dan menjadi sebutan
ramai. Bukan kerana lagunya menduduki carta lagu atau menang
pertandingan menyanyi - tetapi dikaitkan dengan pembunuhan ngeri.
Kalau sebut kes Mona Fandey dah ramai yang tahu siapa wanita
ini. Nama asalnya Maznah Ismail.
Dia bersama suaminya dan pembantu mereka ditahan kerana
dituduh membunuh Datuk Mazlan Idris, Ahli Dewan Undangan Negeri Pahang antara pukul 10 malam - tengah malam 13 Julai 1993 di sebuah rumah di Kampung Peruas Ulu Dong, Raub, Pahang.
Mona Fandey, suaminya Mohd Affandi Abdul Rahman, dan pembantu mereka Juraimi Hussin telah dibicara dan didapati bersalah oleh Mahkamah Tinggi Temerloh pada 1995.
Rayuan mereka kepada Lembaga Jumaah Pengampunan Negeri Pahang telah ditolak.
Mereka dihukum gantung hingga mati pada 6 hingga 6:30 pagi Jumaat 2 November 2001.
Aku sebut pasal Mona Fandey kerana pernah 'bersama' mereka
hampir setahun. Hari-hari tengok muka mereka.



QUOTE
NAMA sebenarnya Maznah binti Ismail. Asalnya dari Perlis. Dalam keterangannya di Mahkamah Tinggi Temerloh, Pahang ketika kesnya dibicarakan pada 1994, dia turut memperkenalkan dirinya sebagai Mona Fandey.
Mona juga memberitahu mahkamah bahawa dia seorang artis, ahli perniagaan dan bomoh serta bekas ketua cawangan sebuah parti politik.
Gaya dia memberi keterangan memang cukup dramatik - ada kala
serius, menangis dan ketawa.
Aku masih ingat bagaimana Mona Fandey menyanyi dalam mahkamah ketika memberitahu hakim bahawa dia seorang artis.
Lagunya Menangis Tak Berair Mata yang dipopularkan oleh Jamal
Abdillah. Nasib baik intronya saja. Kalau tidak...
Tapi aku hanya mampu tersenyum dan tiada siapa yang
berani ketawa. Bukan kerana takut ditegur hakim, tetapi bimbang Mona melenting.
Aku masih ingat ketika diberi tugasan membuat liputan kes Mona. Perasaan bercampur baur. Suka pun ada, takut pun ada.
Apa tidaknya, pasangan bomoh suami isteri ini dikatakan handal. Boleh 'buat' orang dengan merenung saja.
Sebab tu, masa buat liputan kes ini, aku banyak berzikir dan membca ayat suci al-Quran sebagai pendinding. Kata orang berjaga-jaga, akukan bakal menghadap mereka setiap hari.
Satu lagi pesanan jangan tenung muka mereka. Kalau mereka tenung, jangan pandang balik.
Tapi kadang kala kena tengok juga mereka sebab kandang orang kena tuduh dan tempat duduk media bertentangan. Bukan jauh pun, Adalah dalam lima kaki.
Aku kena tengok juga apa dia buat dalam kandang. Kena tulis tu sebab dalam mahkamah tak dibenarkan rakam gambar.
Lama kelamaan sudah biasa. Aku dan rakan lain tak 'takut' dengan Mona.
Alhamdullillah, tiada perkara buruk berlaku. Malah, kami 'berkawan' baik pula dengan mereka.
Tapi dalam percaya tak percaya - banyak peristiwa aneh berlaku
ketika kes ini. Yang ini tak dilaporkan media.
Ada yang sakit perut, kemalangan jalan raya, kereta rosak ketika hendak pergi ke tempat kejadian hingga peguambela dimasukkan ke hospital.
Berbalik pasal Mona Fandey, aku pun tak tahu macam mana dia dapat nama glamour ni. Kalau ada kebenaran masa tu, hendak juga aku temu ramah dia.
Aku ingat Mona tu nama mesra dia. Fandey tu kemungkinan panggilan pendek suami dia, Mohd Affendy Abdul Rahman. Gabungan itu, maka jadilah nama komersial - Mona Fandey.
Nama Mona Fandey sebenarnya berada di persada seni pada 1987 dengan kemunculan album - Diana I. Aku sendiri pun tak pernah tengok album tu.
Album sembilan lagu ini terbitan syarikatnya MFJ Productions Sdn Bhd dan pengedarnya Warnada Music.
Mona mempunyai strategi sendiri untuk melariskan album ini dengan mengadakan kuiz yang menawarkan hadiah wang tunai RM3,000. Aku rasa artis sekarang masih boleh pakai strategi ini. Tapi kalau tawar duit pun, kalau lagu tak menyengat orang tak akan beli. Buktinya album Mona ni.
Nak tahu soalan kuiz tu. Berapakah usia Mona ketika itu. Jawapan pilihan 27, 29 dan 31.
Soalan lain, tahun berapakah Mona mendapat gelaran Ratu Trengkas Melayu Malaysia - A. 60-an, B. 70-an dan C. 80-an. Di negeri manakah Mona dilahirkan - A. Kelantan, B. Perak dan C. Perlis.
Soalan lain - Berapa hari bulankah album pertama Mona dikeluarkan. A. 15.6.1987, B. 13.6.1987 dan C. 20.6.1987.
Soalan paling lawak. Siapakah nama suami Mona. A. Mohd Affandi Ab Rahman, B. Afandi Rahman dan C. Afendi Rahman. Kalau zaman ini aku rasa sesuai untuk kuiz album Anita Sarawak. Soalannya siapakah nama suami Kak Nita.
Album ini hanya meletup selepas kes Mona mendapat perhatian ramai. Bukan apa - orang nak dengar juga macam mana suara Mona ni.
Pada 1991, Mona menggemparkan dunia seni tanah air apabila keluar berita dengan tajuk - Artis miliki pulau persendirian.
Dalam laporan itu Mona mendakwa membeli sebuah pulau di selatan thailand. Fuh kayanya dia.
Laporan itu menyebut Mona Fandey dan suaminya, Affendy Abdul Rahman, menjadi artis pertama Malaysia yang memiliki sebuah pulau persendirian seluas 4,800 hektar yang hendak dimajukan sebagai pusat peranginan terbesar di rantau ini.
Mona dilaporkan membeli Pulau Oaks berhampiran Pulau Langkawi, Phuket dan Pattaya, dengan harga RM5.8 juta pada 1990.
Mona juga mendakwa gemar mengumpul kereta sehingga beliau dan suaminya memiliki lima BMW dari siri 3 hingga 7, Honda Prelude, Mercedes Benz, Jaguar, Trooper dan beberapa wagon.

User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
n0v4m4r1n3
post Jun 20 2009, 12:34 AM


Lone Wanderer
******
Group: Senior Member
Posts: 1,066

Joined: Jan 2008
From: MY
Dead people should stay dead...
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Polaris
post Jun 20 2009, 12:34 AM


Trust Fund Baby
*******
Group: Senior Member
Posts: 2,850

Joined: Aug 2006
From: Stellar Nursery
Macam2 pun ada d maresha
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
bonzaimy
post Jun 20 2009, 12:35 AM


Enthusiast
*****
Group: Senior Member
Posts: 896

Joined: Sep 2006
From: Shah Alam



do u think she can sing?
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Xploit Machine
post Jun 20 2009, 12:36 AM


Wise Old Man
*******
Group: Senior Member
Posts: 6,578

Joined: Nov 2008
From: West Malaysia



Nah .. http://forum.lowyat.net/topic/999886
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
supermassive
post Jun 20 2009, 12:47 AM


New Member
*
Group: Junior Member
Posts: 46

Joined: Feb 2007


she is lip syncing
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
beatlesalbum
post Jun 20 2009, 01:07 AM


Regular
******
Group: Senior Member
Posts: 1,710

Joined: Nov 2006


i know where shes buried. ... that place is very suey place
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
speedfamgirl
post Jun 20 2009, 09:48 PM


Trouse Slayer
******
Group: Senior Member
Posts: 1,567

Joined: Apr 2007
From: Mental Asylum
witch
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Woofe
post Jun 20 2009, 09:49 PM


New Member
*
Group: Junior Member
Posts: 6

Joined: May 2009
From: Wonderland


I dont know her
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Muhammad Syukri
post Jun 20 2009, 09:53 PM


Haters?I loled.
****
Group: Senior Member
Posts: 553

Joined: Mar 2009
wow i felt this year something spooky gonna be on these woman.

So many people suddenly remembering her this year....ozmfg she gonna be revived????
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
ALIAS.JG
post Jun 20 2009, 09:54 PM


<3
******
Group: Senior Member
Posts: 1,904

Joined: Feb 2005


Respawner!
User is online!Profile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
gogo2
post Jun 20 2009, 09:57 PM


Rabbit like you all
********
Group: Senior Member
Posts: 12,556

Joined: Jan 2003
From: Penang


she still alive
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
skystrike
post Jun 20 2009, 09:59 PM


back to normal
*****
Group: Senior Member
Posts: 888

Joined: Jul 2008
From: behind you...


QUOTE(Muhammad Syukri @ Jun 20 2009, 09:53 PM)
wow i felt this year something spooky gonna be on these woman.

So many people suddenly remembering her this year....ozmfg she gonna be revived????
*
she in /k/ now...



This post has been edited by skystrike: Jun 20 2009, 10:00 PM
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
happy4ever
post Sep 28 2009, 06:17 PM


(✿◠‿◠) Queen of Love ⎝⏠⏝⏠⎠
*******
Group: Senior Member
Posts: 7,107

Joined: Jun 2005
From: Sanctuary of Paradise


wah..the singing so sucks wan?

last time i remember RTM show these ppl singing dead songs with suck movement and even camera angle damn suck..where got ppl film like peeping tom appear behind an object wan...
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

2 Pages  1 2 >
Bump TopicReply to this topicTopic OptionsStart new topic
 

Switch to:
| Lo-Fi Version
0.0614sec    2.12    5 queries    GZIP Disabled
Time is now: 23rd April 2014 - 08:09 PM